دختران خوزستانی باز مانده از تحصیل

عصر جنوب – asrejonoob.ir: هر سال جمعیت بسیاری در آستانه مهرماه خود را برای درس خواندن آماده می‌کنند، اما دختر و پسرانی نیز هستند که از تحصیل باز می‌مانند.

طبق آمار ارائه شده از مسئولان آموزش و پرورش، بیشتر بازمانگان از تحصیل دختر هستند. هرچند آموزش و پرورش همواره در ارائه آمار بازماندگان از تحصیل با احتیاط زیادی عمل می‌کند، اما شواهد نشان از چالشی در حوزه تحصیل دختران خصوصا در روستا و شهرهای کوچک و به خصوص در خوزستان دارد.
مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش در آخرین اظهاراتش در خصوص دانش آموزان بازمانده از تحصیل، از آمار بالای دختران بازمانده از تحصیل در خوزستان و چند استان دیگر خبر داد.
وضعیت دختران بازمانده از تحصیل در استان به قدری جدی است که استاندار اخیراً در نشستی تاکید بر رسیدگی به این وضعیت کرد و گفت: دستگاه‌های مربوط مکلف هستند که دانش آموزان بازمانده از تحصیل را در خوزستان را شناسایی و دعوت به تحصیل کنند.
استاندار پیشین خوزستان نیز در آذر سال ۱۳۹۴ اعلام کرده بود که خوزستان جزو ۵ استانی است که بیشترین فراوانی بازماندگی از تحصیل کودکان را دارند.

تعداد دختران بازمانده از تحصیل
برای بازماندن از تحصیل همواره دلایل بسیاری ذکر می‌شود. برخی کمبود فضاهای آموزشی در استان را یکی از مهم ترین دلایل بازماندگان از تحصیل به خصوص در میان دختران می‌دانند. درحالی‌که مدیر کل آموزش و پرورش استان، دلیل بازماندن از تحصیل را به هیچ وجه کمبود فضاهای آموزشی نمی‌داند.
«محمد تقی زاده» اظهار می‌کند: حدود ۲۵۰۰ دانش‌آموز دختر بازمانده از تحصیل در خوزستان زندگی می‌کنند که به دلایلی همچون ازدواج زودهنگام، فقر مالی و فرهنگی، بی سوادی خانواده‌ها از تحصیل باز مانده اند. وی می‌گوید: تاکنون ۸۰۰ نفر از این دانش آموزان شناسایی شده اند.
تقی زاده می‌گوید: مناطق دوزبانه استان از کانون‌های افت تحصیلی و ترک تحصیل هستند. چون در بحث آموزش و فراگیری مهارت‌های زندگی دچار مشکل هستند. در این میان دختران در برخی مناطق در محرومیت شدید آموزشی و فرهنگی به سر می‌برند.

کمبود فضای آموزشی
اما برخی مسئولان و کارشناسان نظر دیگری دارند و افت تحصیلی و باز ماندن از تحصیل به ویژه در میان دختران را به کمبود فضای آموزشی مرتبط می‌دانند. تعداد زیادی از دختران به خصوص دختران روستایی استان نیز به دلایلی مثل اعزام نشدن معلم ازسوی وزارت آموزش و پرورش، از تحصیل باز می‌مانند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در سال ۱۳۹۳ را ۴۱۰۰ نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: پارسال هم ۱۳۶۰ کودک بازمانده از تحصیل از سوی آموزش و پرورش استان شناسایی شدند.
«محمدرضا عباسی» اضافه می‌کند: دلیل ترک تحصیل در برخی از شهرستان‌ها نبود مدرسه است.

بالاترین آمار مربوط به کدام شهر است؟
عباسی می‌گوید: در شهرستان اهواز و برخی روستاهای بخش اسماعیلیه اهواز به دلیل نبود مدارس راهنمایی دختران، خانواده‌ها از تحصیل فرزندان خود جلوگیری می‌کنند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان می‌افزاید: بعد از بخش اسماعیلیه، بخش شاوور در شهرستان شوش، آمار بالایی از دختران بازمانده از تحصیل دارد.

نگذاریم ترک تحصیل عادی شود
متاسفانه ترک تحصیل در برخی مناطق استان برای خیلی‌ از خانواده‌ها عادی شده و چون بسیاری از دختران ترک تحصیل می‌کنند، جامعه حساسیتش را به اهمیت این موضوع که دختران باید درس بخوانند از دست داده است.
اکنون در برخی مناطق استان دبیرستان دخترانه وجود ندارد. یک دلیلش این است که دختران این مناطق به دبیرستان نمی‌رسند و از همان دوره ابتدایی به بعد از مدرسه رفتن می‌مانند.
نه تنها دختران، بلکه پسرهای زیادی هم هستند که ترک تحصیل ‌می‌کنند؛ پسران برای کار و دختران برای این که مدرسه ای برایشان وجود ندارد، یا معلم کم است، یا راه مدرسه تا خانه دور است، یا… هزاران دلیل می‌تواند دختران را از مدرسه بیرون بکشد و در خانه بنشاند و در این میان مسئولان باید دستی بجنبانند و رسانه‌ها باید فرهنگسازی کنند و خانواده‌ها باید بیاموزند تا ترک تحصیل هرگز عادی نشود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.