افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس+جزئیات قراردادهای جدید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان از افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد.

ایسنا: فرزانه عیدی‌وندی اظهار کرد: والدین برای ثبت‌نام سرویس مدارس فرزندان خود باید به سایت آموزش‌و‌پرورش استان مراجعه و در سامانه‌ی سپند نشانی منزل خود را وارد کنند؛ در این سامانه بر اساس فاصله‌ی مدرسه تا منزل شهریه سرویس مدارس به تفکیک نوع خودرو (ون، سواری، اتوبوس و …) به والدین اعلام می‌شود.

وی با بیان این‌که سامانه سپند برای تکریم حقوق اولیا و شفافیت امور راه‌اندازی شده است، افزود: از هفته گذشته این سامانه کاملاً به‌روزرسانی شده و آماده استفاده است؛ از مدیران مدارس نیز می‌خواهیم که این مطلب را به اولیا اعلام کنند. نرخ‌نامه‌ها نیز به‌صورت بنرهایی در تابلوهای اعلانات نصب می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: نرخ کرایه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. برای پرداخت هزینه‌ها نیز ۲ شیوه‌ی الکترونیکی و غیرالکترونیکی وجود دارد اما در بیشتر مدارس والدین باید ابتدا هزینه‌ها را پرداخت کنند و فیش پرداختی را به مدرسه تحویل دهند.

عیدی‌وندی در خصوص انتقادات اخیر مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی درست آموزش‌وپرورش به شرکت‌های حمل‌ونقل و تاکسیرانی برای جلسه‌ی توجیهی و انتخاب پیمانکار، توضیح داد: در ابتدا اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفت و شرکت‌هایی از طرف سازمان تاکسیرانی به ما معرفی شدند؛ این شرکت‌ها در جلسات توجیهی آموزش‌وپرورش شرکت کردند، توافقات انجام و قراردادهایی نیز امضا شد اما این شرکت‌ها قراردادها را مهر نزده بودند؛ قرارداد هر شرکت نیز با مُهر آن شرکت اعتبار پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نامه‌ای از سوی مدیرکل آموزش‌وپرورش به سازمان تاکسیرانی ارسال شد مبنی بر این‌که اگر شرکت‌ها تمایل به همکاری دارند، نسبت به مُهرزدن و تأیید قراردادها اقدام کنند؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز به آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد که این شرکت‌ها به علت عدم توانایی در پرداخت ضمانت‌نامه از ادامه همکاری انصراف داده‌اند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تصزیح کرد: از این سازمان خواسته شد که شرکت‌های دیگری را به ما معرفی کند که سازمان تاکسیرانی ۶ شرکت دیگر را معرفی کرد؛ جلسه‌ای با این شرکت‌ها برگزار شد و شرکت‌هایی که در جلسات توجیهی قبلی شرکت کرده بودند در این جلسه حضور نداشتند. مفاد توافق‌نامه شرکت‌های جدید نیز هیچ تفاوتی با شرکت‌های قدیمی ندارد.

عیدی‌وندی گفت: در حال حاضر ۲۱ شرکت به مناطق چهارگانه اهواز معرفی شده‌اند و اگر باز هم شرکتی از ادامه‌ی کار انصراف دهد، پنج شرکت دیگر برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در خصوص پرداخت ضمانت‌نامه در قرارداد منعقد‌شده با شرکت‌های پیمانکار، تصریح کرد: طبق قانون هر شرکت موظف است که ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد را به‌عنوان تضمین به کارفرما پرداخت کند. در گذشته این مبلغ پرداخت نمی‌شد و برخی شرکت‌ها از این مسأله سوءاستفاده می‌کردند؛ به‌طور مثال نرخ‌نامه را رعایت نمی‌کردند و موجب آزار اولیا می‌شدند، اما امسال برای جلوگیری از این خطاها ضمانت‌نامه‌ی بانکی از این شرکت‌ها دریافت می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان در خصوص بیمه رانندگان سرویس‌ها نیز اظهار کرد: در هر قرارداد بخشی از حق بیمه توسط کارفرما و بخشی توسط پیمانکار پرداخت می‌شود. در سال‌های گذشته برخی شرکت‌های حمل‌ونقل از بیمه کردن رانندگان پرهیز می‌کردند. طبق قراردادهای جدید بیمه‌ی رانندگان کاملاً برعهده‌ی شرکت‌های طرف قرارداد است و این شرکت‌ها موظف شده‌اند که این کار را انجام دهند.

عیدی‌وندی ادامه داد: بر اساس قرارداد جدید باید رانندگان، مأموران اجرایی و … توسط شرکت حمل‌ونقل بیمه شوند. شرکت‌های قدیمی تابع بیمه و مالیات نبودند که در صورت پرداخت بیمه و مالیات سنوات گذشته در ساماندهی جدید سرویس مدارس مدنظر قرار می‌گیرند اما در غیر این صورت از ساماندهی جدید خارج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در قراردادهای اخیر راننده ۸۵ درصد از مبلغ قرارداد را دریافت می‌کند، سه درصد به مدرسه و ۲٫۲ درصد متعلق به شرکت حمل‌ونقل و ۲ درصد نیز سهم سازمان تاکسیرانی خواهد بود؛ مبلغ ۷٫۸ درصد از قرارداد نیز برای بیمه در نظر گرفته شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.