سهم کم مردم خوزستان از پروژه‌های نفتی؛ عدم جذب نیروی بومی توجیه‌ پذیر نیست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استان خوزستان دارای ویژگی‌های خاصی نظیر منابع عظیم نفت وگاز، تاسیسات فولادی وذوب آهن، وجود کشت وصنعت‌های متعدد، دسترسی به آب‌های آزاد وبین‌المللی، همجواری با بازارهای مصرف جهانی، برخورداری ازرودهای بزرگ و پرآب و پتانسیل بالا در جذب گردشگران می‌باشد که درکمتر استانی از کشور چنین ویژگی‌هایی بطور یکجاموجود است وهمین ویژگی‌ها عاملی شده تا استان خوزستان متمایز از سایر استان‌ها فرصت‌های مناسبی را فراهم آورد تا سرمایه گذاران اعم از داخلی وخارجی برای سرمایه گذاری از این فرصت‌ها استفاده نمایند، اما در این بین تاکنون نه‌تنها هیچ گونه سهمی از منابع عظیم خوزستان نصیب ساکنان‌اش نشده است بلکه به کم‌ترین مطالبات مردم این دیار نیز توجهی نمی‌شود.

حال سوال اینجا است که در خوزستان باتوجه به برخورداری از چنین مزیت‌هایی، کسب و کار تا چه اندازه رونق دارد و دلیل وجود تعداد بالای جوانان تحصیلکرده بیکار در این استان چیست؟ در عین حال اینطور به نظر می‌رسد که بزرگترین معضل خوزستان بی‌توجهی مراکز و موسسات نفتی نسبت به رفع مشکلات استان خوزستان است؛ در حالی که عملیات و اکتشافات نفتی موجب افزایش آلودگی‌ها در سطح استان شده، به گونه ای که زندگی مردم خوزستان را مختل کرده است، اما در قبال این مشکلات تاکنون توجه چندانی به مشکلات معیشتی ساکنان دیار کارون نشده است. متاسفانه  بی توجهی شرکت‌های نفتی به رفع مشکلات مردم  تا اندازه ای است که باوجود فعالیت بیش از ۱۰۰ چاه نفت در برخی از روستاهای استان، اما این مناطق از نعمت آب آشامیدنی سالم، برق، جاده و مدارس ابتدایی محروم هستند و این درحالی است که تمامی شهرک‌های نفتی در رفاه کامل به سر می‌برند.
در همین حال نماینده اهواز در مجلس با ابراز تاسف از  بی توجهی شرکت‌های نفتی به رفع مشکلات مردم خوزستان گفت: سرمایه‌گذاری در خوزستان متضمن آینده بهتری برای کشور است و در صورت عدم توجه به نابسامانی‌های موجود در استان این نابسامانی‌ها در آینده به عنوان تهدیدی جدی گریبانگیر کشور خواهد شد.
همایون یوسفی، اظهار کرد: اقتصاد خوزستان از سال‌های گذشته مبتنی بر نفت بوده است اما اکنون عدم پاسخگویی صنایع نفتی خوزستان به معیشت مردم را مشاهده می‌کنیم.  وی افزود: سهم سفره مردم از پروژه‌های بزرگ نفتی در استان بسیار کم است که انتظار می‌رود با تمهیدات ویژه این سهم پربارتر شود.  یوسفی خواستار تشکیل کمیته پشتیبانی صنایع نفت خوزستان در وزارت نفت شد و خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی بودن خطوط و لوله‌های نفت در استان به نظر می‌رسد باید واحدهای بهره‌برداری در نزدیک مناطق نفتی احداث شود تا هم امنیت بیشتری را تضمین کند و هم اقتصاد مردم را رونق ببخشد.  وی همچنین از وزیر نفت خواستار تدوین طرح جامع برای آینده صنعت نفت استان، تعیین تکلیف وضعیت استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، اجرای پروژه‌های پژوهشی در دانشگاه‌های استان، راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای وحمایت از تیم‌های فوتبال استان شد.
در این رابطه همچنین نماینده رامهرمز با اشاره به وضعیت نرخ بیکاری در استان اظهار کرد: از وزیر نفت می‌خواهیم که مناقصات نفتی را در خوزستان برگزار کند و یا در صورت برگزاری این مناقصات در تهران فقط پیمانکاران خوزستانی مشارکت داده شوند.  اقبال محمدیان تصریح کرد: انتظار می‌رود قفل عدم بکارگیری نیروهای بومی در شرکت‌های نفتی به دست وزیر نفت باز شود. همچنین حمایت وزارت نفت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی قطعاً رونق اقتصادی و اشتغالزایی به ویژه برای جوانان را رقم خواهد زد.
همچنین قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان اظهار کرد: خوزستان در دولت‌های گذشته همواره در عرصه‌های مختلف نظام حضور یافته است اما اکنون که تنها ۹ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، هنوز هیچ اقداماتی که برای مردم محسوس باشد انجام نشده است.
وی تصریح کرد: عدم جذب نیروهای بومی توسط شرکت‌های نفتی غرب کارون توجیه‌پذیر نیست و تخریب محیط زیست تنها اثر این شرکت‌ها به منطقه بوده است. باید در گزارشات مختلف واقعیات منعکس شوند و محیط زیست باید واقعیت‌ها را منعکس و پرونده‌های حقوقی چندین ساله علیه شرکت‌های نفتی را منتشر کند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.