۳ وزیر در راه خوزستان/ ۲۵ درصد شوری آب کارون مربوط به سد گتوند است/ مشکلات خوزستان نیازمند حکم حکومتی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مسئول کمیته نظارت و کنترل پروژه های عمرانی هفته دولت در خوزستان گفت: برای افتتاح پروژه های هفته دولت در این استان از وزیر نیرو، نفت، و راه و شهرسازی برای بهره برداری از پروژه های این وزارت خانه ها دعوت به عمل آمده است.

احمد سیاحی روز دوشنبه در نشست خبری ‘تشریح پروژه های عمرانی’ در محل استانداری خوزستان، با تبریک هفته دولت و گرامی داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد:
وزیر راه و شهرسازی برای شروع بهره برداری از خط دوم راه آهن اهواز _ بندر امام، ایستگاه جدید راه آهن نظامیه،احداث دو پل رو گذر جفیر و سه راهی حسینی، احداث کمربندی غرب و جنوب غرب اهواز ، ایستگاه جدید راه آهن بندر ماهشهر در این هفته به خوزستان سفر می کند.
سیاحی گفت: وزیر نفت نیز طرح های خرید نمک گیر برقی در واحدهای یک،دو ، سه و چهار نمک زدایی اهواز، ۱۰ کیلومتر خطوط غیر فلزی، کمربند سبز و شبکه آب خام و بلوار کمربندی شهرک نفت،و یک باب پلی کلینیک تخصصی را در شهرستان کارون افتتاح خواهد کرد.
وی ادامه داد: وزیر نیرو نیز افتتاح مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی آب شرب دزفول ، پست برق ۴۰۰، و تصفیه خانه آب شرب شهر ویس را در این هفته افتتاح می کند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: استاندار نیز در پنجم شهریور برخی طرح ها شامل افتتاح کارخانه نرمال بوتان و احداث کارخانه خوراک دام بندر ماهشهر، احداث کارخانه دام کنسانتره در شهرک صنعتی بندر امام، کلید خانه ۲۳۰ کیلو ولت نیرو گاه ماهشهر، ساماندهی پایانه درون شهری بندر امام و ۱۶ کیلومتر شبکه گاز را در ۱۲ روستا افتتاح خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۵۰۷ پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۷۱ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد، افزود: از این تعداد ۱۲۶ پروژه از اعتبارات ملی، ۱۶۰ پروژه از اعتبارات استانی، و ۱۲۱ پروژه نیز از سایر منابع استفاده شده است.
وی اظهار کرد: از این تعداد۱۶۲ پروژه در بخش روستایی در ۱۹۸ روستا و با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، و در بخش شهری ۳۴۵ پروژه در ۳۸ شهر با اعتبار بالغ بر هفت هزار و ۶۶ میلیارد ریال به بهره برداری می رسند.
سیاحی با بیان اینکه در هفته دولت پارسال ۷۱۳ پروژه با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۶۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید ادامه داد: پارسال دنبال اتمام پروژه هایی بودیم که با اعتبار کم قابل انجام بودند اما امسال تعداد پروژه ها کمتر از پروژه های پارسال، ولی اعتبارات آن دو برابر است چرا که عمده پروژه های ما هزینه بر و با اعتبارات بالا به اتمام رسیدند.
وی افزود: از نظر بیشترین اعتبار هزینه شده از بین دستگاه های اجرایی سازمان آب و برق خوزستان با ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال و پس از آن سازمان صنعت معدن تجارت با یک هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال و پس از آن اداره کل راه آهن جنوب با یک هزار ۴۴۰ میلیارد ریال قرار دارند.
معاون عمرانی استانداری خوزستان توضیح داد: از نظر بیشترین تعداد پروژه آماده بهره برداری، اداره کل نوسازی تجهیز و توسعه مدارس با ۷۰ پروژه و پس از آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۴۴ پروژه و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی اهواز با ۳۹ پروژه قرار دارند.
وی گفت: از نظر بیشترین تعداد پروژه آماده بهره برداری بین شهرستان های خوزستان اهواز با ۱۲۳ پروژه و پس از آن دزفول با ۳۵ پروژه و بندر ماهشهر با ۳۲ پروژه قرار دارند.
سیاحی گفت: از نظر بیشترین اعتبار هزینه شده بندر ماهشهر با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۴۴ میلیارد ریال و پس از آن شهرستان اهواز با ۲ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال و شهرستان دشت آزادگان با یک هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال قرار دارند.
وی اظهار کرد: بیشترین اعتبارت بابیش از پنج هزار و ۶۷۶میلیارد ریال در فصل مسکن، عمران شهری روستایی و عشایری هزینه شده، و پس از آن صنعت و معدن با یک هزار و ۵۵۱ هزار ریال در رتبه دوم، و حوزه انرژی با اعتبار بالغ بر ۲ هزار و ۴۵ میلیارد ریال در رتبه سوم است.
مسوول کمیته نظارت و کنترل پروژه های عمرانی هفته دولت در خوزستان ادامه داد: برق رسانی با مبلغ ۷۹۲ هزار میلیون ریال، آسفالت، جدول گذاری و بهسازی شهرها و روستاهای خوزستان با مبلغ بالغ بر یک هزارو ۵۱۰ میلیارد ریال،احداث و نوسازی ۶۴ مدرسه با ۲۲۵ کلاس درس با مبلغ بالغ بر ۲۸۴ هزار میلیون ریال، ۳۴۴ کیلومتر شبکه گاز رسانی، تامین منابع آب با ۲ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال، در بخش بهداشت و درمان با مبلغ ۹۸ میلیارد ریال، ۲۱۱ میلیارد ریال در بخش کشاورزی، و در بخش صنعت و معدن بیش از یک هزار و ۵۵۱ هزار ریال از جمله فعالیت ها و هزینه های انجام شده در خوزستان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: مشکل خوزستان فقط با بحث افزایش اعتبارات حل نخواهد شد زیرا مسائل و مشکلات ساختاری در استان خوزستان وجود دارد.
سیاحی با اشاره به بودجه سال ۹۵ گفت: اعتبارات هزینه ای استان چهار هزارو هشت میلیارد ریال و اعتبارات تملک دارایپنج هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال است.
او در ادامه با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان توضیح داد: مسایل و مشکلاتی مربوط به زیست محیطی است در این طرح وجود دارد که در صورت رفع آن شیرینی آن برای مردم افزایش می یابد.
وی گفت: زهاب ها یاین طرح باید در جایی تخلیه شوند که مشکلی ایجاد نکنند و اگر برای آن ها برنامه ای نباشد به معضلی جدی تبدیل می شوند. وی گفت استدلال مسئولان جهاد نصر به عنوان مجریان این طرح این است که این زهابها به سازمان آب و برق مربوط می شوند و آن ها می بایست مجوز زیست محیطی را می گرفتند.
سیاحی با بیان این که گفته شده زهاب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۶٫۵ برابر زهاب طرح توسعه نیشکر است افزود: باید گزارش زیست محیطی این طرح توسط مشاور انجام شود و نحوه دفع زهآب بررسی شود چرا که اگر زهاب ها را مدیریت نکنیم وارد آب رودخانه می شوند و سلامت مردم به مخاطره می افتد.
وی بیان کرد: انتقال زهاب به خلیج فارس نیز الزامات خاصی می خواهد چراکه ما معاهدات بین المللی داریم و مطالعات آن در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان توضیح داد: چند میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داده شده است برای همین در اسرع وقت باید مسایل زیست محیطی آن بررسی شود تا شاهد یک معضل دیگر مانند موضوع توسعه نیشکر نباشیم.

*۲۵ درصد شوری آب کارون مربوط به سد گتوند است
وی در رابطه با مسایل سد گتوند گفت: موسسه آب دانشگاه تهران مطالعات این سد را انجام داده و پنج روش را برای مشکللات سد گتوند ارایه داده است.
وی گفت: این روش ها در شورای عالی آب مورد ارزیابی قرار گرفت و قرار شد هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بالا بردن و ارتقاء کیفیت آب کارون تامین شود.
سیاحی ادامه داد: باید یک تدبیر قوی برای مدیریت مخزن اتفاق بیفتد تا شاهد سر ریز آب با شوری بیشتر از هزار و سیصد و پنجاه میکروموس نباشیم.
وی گفت: مطالعات نشان داده از سد گدار تا سد گتوند هر ۱۰ کیلومتر ۱۶ واحد ای سی بالا می رود و از سد گتوند به پایین هر ۱۰ کیلومتر ۶۶ واحد میزان شوری بیشتر می شود.
وی گفت: ۲۵ درصد شوری آب کارون مربوط به سد گتوند است و به همین دلیل باید راهکار جدی و اساسی پیدا شود.

*مشکلات خوزستان نیازمند حکم حکومتی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: زمانی مشکلات خوزستان حل می شود که یک نفر حکم حکومتی داشته باشد و بتواند مسایل را فیصله دهد.
وی گفت: میزان مهاجرت از خوزستان را تا ۹۷ درصد شنیده ایم و این عمق فاجعه برای این استان صنعتی با ظرفیت های خدادادی بالا است.
وی بیان کرد: در رابطه با توسعه استان همه باید مشارکت کنند و از جزیره ای عمل کردن پرهیز شود چرا که تا زمانی که همه همدل نباشند و متوجه نشوند که در کنار ایجاد ظرفیت های صنعتی، محیط زیست مساله مهم تر است مشکلاتمان سرو سامان نخواهد گرفت.

*تجهیزات جدید برای پیش بینی ریزگردها لازم است
سیاحی با اشاره به موضوع پیش بینی اعلام ریزگردها گفت: قریب به ۱۰ کانون مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که ۳۵۰ هزار هکتار زمین در استان خوزستان در معرض فرسایش قرار دارد و بخشی از ریزگردها از خارج از کشور وارد استان می شود.
وی گفت: یکی از درخواست های جدی مردم اعلام زمان ریزگردها است و به همین دلیل باید تجهیزاتی آورده شود هر چند نسبت به سال گذشته پیش بینی ها بهتر بود.
وی گفت: همه تلاش ما این است قبل از وقوع ریزگردها آن را اطلاع رسانی کنیم به ویژه زمانی که مدارس باز هستند گر چه اقداماتی در حال انجام است.
او ادامه داد: بیشترین گله مندی مردم در رابطه با مشکلات آب و فاضلاب و وضعیت محیط زیست است و ما نمی توانیم شاهد باشیم بعضی مردم اهواز از بوی نامطبوع برخی کارخانه ها در امان باشند.

*نحوه توزیع ارزش افزوده برای شهرهای جدید ایراد دارد
او با اشاره به بحث شهرهای جدید گفت: تنها محل درآمدشان بحث ارزش افزوده است و تامین اعتبارات پایدار جزو لایحه ای است که به مجلس داده شده تا در کنار شهر های بزرگ اعتباراتی نیز به شهر های جدید داده شود.
وی گفت: ارزش افزوده و نحوه توزیع آن نیز ایراداتی دارد به طوریکه ۸۰ درصد اعتبارات ارزش افزوده به ۶ شهرستان داده می شود و ۲۱ شهرستان ۲۰ درصد اعتبارات را دارند.

*قطار شهری اهواز نیازمند مدیری لایق است
وی با اشاره به وضعیت پروژه قطار شهری اهواز هم گفت: جلسه ای در این رابطه داشتیم و مطالب به استاندار گفته شد در زمان استاندار قبل قرار شد فسخ پیمان را با این پیمانکار داشته باشیم چندین بار این بحث مطرح شد و قرار شد سه کارشناس تصمیم ما را مورد بررسی قرار دهند.
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: ۵۰۷ میلیارد تومان برای قطار شهری هزینه کردیم که از این رقم ۴۹۰ میلیارد تومان را دولت اختصاص داده و ۸۰ میلیارد تومان را نیز شهرداری تامین کرده است.
وی اظهار کرد: همه تلاش من این است که ۶٫۷ دهم کیلومتر مترو از سه راهی فرودگاه تا مصلا را بتوانیم افتتاح کنیم و این پروژه از جمله پروژه هایی است که اعتبار در اولویت دومش قرار دارد.
سیاحی افزود: هم اکنون در مرحله تصمیم گیری برای پروژه قطار شهری هستیم چرا که در روند اجرای آن تاخیر به وجود آمده است که باید یا به پیمانکار اجازه بدهیم کار کند یا این که فسخ پیمان کنیم.
وی با بیان این که یکی از اقدامات خوبی که در قطار شهری اهواز شده عبور از رودخانه کارون است تصریح کرد: برای بحث قطار شهری باید یک تصمیم قاطعانه در رابطه با ادامه فرآیند کار پیمانکار و معرفی مدیر عامل لایق و شایسته انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت زیرگذر چهارشیر اهواز هم گفت: در رابطه با انتقال خطوط گاز، برق و آب باید آنجا اقدام اساسی صورت گیرد و مقرر شد که ۲۵ میلیاد ریال به دستگاه های اجرایی داده شود تا خطوطشان را جابجا کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.