در این گرمای وحشتناک، خاک هم قوز بالا قوز شده!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: خاک، امروز هم به سراغ ما آمده و در این گرمای وحشتناک قوز بالا قوز شده است. شاید تصور فضایی که چهار عنصر اصلی که به گفته یونانیان باستان، به وجود آورنده حیات‌اند، در جایی گرد هم آمده باشند و نتوان در آنجا به خوبی زندگی کرد کمی سخت و باور نکردنی باشد اما با چند ثانیه فکر کردن به این نتیجه می‌رسیم که آری، خوزستان جلگه “چارآخشیج” حیات است.

هر چهار عنصر اصلی به وجود آورنده حیات در اینجا گرد هم آمده‌اند اما وجود این عناصر حیات‌بخش بر خلاف تصور، شرایط را برای مردم خوزستان دشوار کرده و طاقتشان طاق شده است.

آنجا که خورشید در قله آسمان می‌ایستد و به خوزستان خیره می‌شود، وقتی که صدای جیغ دماسنج‌های شهر را به آسانی می‌توان شنید یا زمانی که حتی ماشین‌ها نیز طاقتشان را از دست می‌دهند و آمپر می‌کشند، باید به گرما یا “آتش” یکی از چهار عنصر به وجود آورنده حیات فکر کرد که زندگی را برای مردم خوزستان سخت کرده است.

شاید باور این‌که مردمی هستند که در دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کنند برای کسانی که این شرایط را تجربه نکرده‌اند کمی سخت باشد اما مردم خوزستان در تابستان، وقتی که خورشید به آنها ابزار علاقه می کند و ساعت‌ها به رویشان می خندد و به آنها خیره می‌شود، زندگی کردن در آتش را می‌آموزند و با یکی از عناصر جذاب به وجود آورنده حیاتشان یعنی “آتش” بیشتر خو می‌گیرند.

تصور زندگی کردن در جایی که “آب” یکی از مهم‌ترین عناصر حیات، در آنجا به وفور یافت می‌شود برای مردم آن منطقه بسیار زیبا و لذت‌ بخش خواهد بود، فکر کردن به این‌که چه قدر می‌توان در آن آب‌ها شنا کرد، چه قدر می‌توان از آن نوشید یا حتی چه میزان می‌توان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از آن آب استفاده کرد برای مردم هیجان‌انگیز است اما وقتی در خوزستان، جایی که سرشار از منابع آبی است، زندگی می‌کنید؛ خواهید دید که اینها تنها خیالات و تصورات ذهنی هستند و آب حتی برای آشامیدن وجود ندارد. اینجا تالاب‌ها جان می‌دهند، رودخانه‌ها له‌له می‌زنند و ماهیان از تشنگی می‌میرند، مردم هم که همیشه با حسرت آب، خودشان را سیراب می‌کنند.

در خوزستان “آب” را به راحتی از جلوی چشمتان انتقال می‌دهند، مهم‌ترین عنصر حیات را از شما می‌گیرند و به جایی دیگر می‌دهند و آنچه را برایتان باقی می‌گذارند آن قدر ناچیز و بی‌کیفیت است که مجبور هستید آب را در کوزه‌های پلاستیکی از مغازه‌ها بخرید و مانند گذشته‌ها آن را بر دوش بگذارید و به خانه حمل کنید تا بتوانید از حقوق اولیه زندگی یعنی آب سالم بهره‌مند شوید. اینجا، مردم در شهرها و روستاها به سختی آب آشامیدنی خود را تهیه می‌کنند؛ باید باور کرد که زندگی در خوزستان سخت است.

وقتی یونانیان باستان در خصوص چهار عنصر به وجود آورنده حیات سخن به میان آوردند و به تفکیک درباره هر یک از این عناصر و توانایی آنها حرف می‌زدند، هیچگاه تصور نمی‌کردند که شاهد ترکیب شدن این عناصر با یکدیگر باشند اما اکنون هزاران سال بعد از این تصورات یونانیان، خوزستان پس از این‌که دو عنصر “آب” و “آتش” را به خود دیده با عنصری به اسم “هوای خاکی” مواجه شده است که عناصر به وجود آورنده حیات را در این زمین تکمیل می‌کند.

دو عنصر حیات بخش “هوا” و “خاک” در خوزستان به جای این‌که حیات را به مردم این سرزمین ببخشند تا بتوانند به آسانی نفس بکشند و زندگی کنند، با در هم تنیدن “هوای خاکی” را به وجود آورده‌اند که حتی نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده است. خیابان‌های رنگ پریده، صورت‌هایی پشت ماسک‌های سفید و مردمی که ساعت‌ها در خانه حبس می شوند تا از این همهمه خاکی جان سالم به در ببرند، گوشه‌ای از بلایی است که “هوای خاکی” بر سر مردم خوزستان آوار کرده است.

این چهار عنصر به وجود آورنده حیات در گذشته بسیار مقدس بودند به گونه‌ای که بسیاری از مردم این عناصر را خدای خود قرار می‌دادند و آنها را می پرستیدند. در زبان پارسی سره از این چهار عنصر با نام “چارآخشیج” یاد شده است. اهمیت وجود این عناصر بر هیچ کس پوشیده نیست و انسان در نبود هریک از آنها دچار مشکل می‌شود اما برای خوزستان، که هر چهار عنصر به وجود آورنده حیات را به وفور در خود می‌بیند باید چاره‌ای اندیشیده شود تا مردمش بتوانند نفس بکشند، آب بنوشند و زندگی کنند.

یادداشت از: شایان حاجی نجف

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.