طنز؛ عوام ؛ موجوداتی برای همه فصول ! / حسن دهقانی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: می گویند: اولین باری که “خواص” دست به اختراعی به اصطلاح خودشان بزرگ زدند ساختن کلمه “عوام”  بود که با ساز و کُرنا نیزبه تبلیغ آن پرداختند و از طریق راههای مختلفی ازجمله، روشن کردن آتش، انتقال دهان به دهان، پیک ،  رادیو، تلویزیون، ماهواره ، اینترنت و دست آخر شبکه های اجتماعی  آن را به گوش زمین و زمان رساندند .اینکه عوام چه موجوداتی هستند و ماهیت وجودی آنان چیست؟ برای چه کشف شده اند؟ چه فوائدی دارند؟ در کجاهها می شود از آنها استفاده کرد؟ در این یادداشت می خواهیم به گوشه ای از فوائد عوام بپردازیم . عوام در لغت یعنی،  مردمان فرومایه و دون . (ناظم الاطباء). در مقابل خواص .(۱)

برداشت اول: عوام مردمی هستند که وقتی پودر رختشویی ۳۰۰۰ تومان می شود ، مجبورند بخرند پیش از آنکه ۴۰۰۰ هزار تومان شود.وقتی برنج تایلندی را ۷۰۰۰هزار تومان می فروشند، می خرند!  عوام مردمی هستند که به کارت ملی، پاسپورت می گویند، نان تافتون را به جای سنگگ می خرند.بچه هایشان به مدرسه های دولتی می روند و دخترانشان با پسران همرنگ خودشان ازدواج می کنند. در گورستان اکثریت با عوام است چون خواص کمتر می میرند و وقتی هم دارفانی را وداع می کنند در مقبره خانوادگی دور از دست های آفتان سوزان آرام می گیرند تا مبادا آفتاب زده شوند!

برداشت دو: خواص هیچ وقت سوار اتوبوس واحد نمی شوند چون اصولاً نمی دانند ایستگاه اتوبوس کجاست . عوام در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند و به نمایندگانی که چون رابین هود !  برآنان نازل می شود رای می دهند تا به بهارستان بروند و بر صندلی های سبز بهارستان تکیه دهند و … . عوام را می شود در یک  روز تعطیل گرم بهاری به بهانه پیاده روی خانوادگی دعوت کرد و در پایان راهپیمایی در کنار کارون پلاسیده به امان خدا رها کرد.

برداشت سه : عوام کسانی هستند که روزنامه ۵۰۰ یا ۱۰۰۰  تومانی محلی  و کذالک را می خرند تا بدانند دنیا دست کیست و به فرمان  چه کسی می چرخد ، اما خواص زیر کولرهای چند تیکه پای کامپیوتر می نشینند و از اینترنت همه جور اطلاعاتی که حتی جن هم از آنها بی خبر است ، دست پیدا می کند.

برداشت چهار: عوام کسانی هستند که پای تلویزیون می نشینند و به شبکه استانی نگاه می کنند که فلان مجری در فلان برنامه از فلان مدیر چکونه تعریف و تمجید می کند یا پای فلان فیلم سینمایی می نشیند که هزار بار از شبکه های دیگر دیده است. اما خوش به حال خواص که    شبکه های رنگارنگ ماهواره را از تلویزیون های ۶۵  اینچ  خمیده ثانیه به ثانیه عوض می کنند تا به چیز دلخواهشان برسند.

برداشت پنج: عوام کسانی هستند که در هشت سال دفاع مقدس پای در رکاب نهاده و به مناطق جنگی می رفتند و جان در طبق اخلاص می نهادند و تا آخرین قطعه خونشان از خاک و ناموس خود و دیگران در مقابل متجاوزان دفاع می کردند.خوش به حال خواص که با آغاز جنگ تحمیلی به انگلیس، فرانسه  و امریکا برای تحصیل رفتند تا بتوانند دکتر و مهندس شوند و بعد از جنگ به ایران عزیز بیایند تا  بیماران شیمیایی را درمان کنند و از ویرانه های جنگ ساختمان های مجلل بسازند!!!

نتیجه: می گویند آخرین اختراع خواص یافتن اکسیر سلطه بر عوام بود تا همیشه بتوانند افسار آنان را در دست بگیرند این را می شود از میرزا حسین قلی خان به فرنگ نرفته نشسته در کنار من و شما پرسید. البته ، اگرپیدایش کردید سلام ما را به ایشان برسانید. راستی، ما ازعوامیم ، این را می شود از نام خانوادگی مان فهمید! ببخشید، شما؟!

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.