شریعتی: نسبت به حقوق صنایع استان گذشت نمی کنیم / تجربه تلخ صنایع زودبازده دولت قبل تکرار نشود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: بانک ها تاکنون به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی استان بخوبی عمل نکرده اند.

غلامرضا شریعتی سه شنبه در حاشیه ستاد تسهیل، رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی در سرسرای اداری استانداری خوزستان در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با ابراز گله مندی از انجام ندادن تعهدات بانکها اظهار کرد: آمارهای ارائه شده توسط بانکها در زمینه پرونده های در دست بررسی و مراحل نهایی روند نسبتا بد نیست و متناسب با متوسط کشوری است اما تعهدات در مقابل واحدهای صنعتی استان بخوبی انجام نشده است.
وی با اشاره به نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و ارائه راهکارهای لازم در این خصوص افزود: نسبت به حقوق صنایع استان گذشت نمی کنیم و باید به گونه ای عمل شود که تجربه تلخ صنایع زودبازده دولت قبل تکرار نشود.
شریعتی ادامه داد: تسهیلات باید به طور کامل در بخش صنعت هزینه شود و بعد از پرداخت با روان شدن و به حرکت در آمدن چرخ صنعت و تولید در استان و بالا رفتن اشتغال در این واحدهای تولیدی روبه رو می شویم.
استاندار خوزستان تصریح کرد: به همین علت لازم است که علاوه بر کمک به آنها از منابع ملی و سرمایه های مملکتی در بانک ها حفاظت کنیم و البته بانکها نباید طبق روال و قوانین موضوعه قبلی عمل کنند بلکه باید قوانین جدید را رعایت کنند که در این خصوص تذکرهای لازم داده شده است.

**لزوم فعالیت بانک های خصوصی در زمینه ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی
وی به وظایف بانکهای خصوصی در این خصوص اشاره کرد و گفت: بانکهای خصوصی موظف هستند به افراد معرفی شده تسهیلات اعطا کنند و این قوانین در مورد همه بانکهای دولتی و خصوصی است چون در این زمینه بانکهای خصوصی هیچ فعالیتی ندارند و فقط یکی از بانکهای خصوصی در جلسات حضور می یابد.
شریعتی اضافه کرد: حضور بانکهای خصوصی برای دریافت مزایا و مواهب پررنگ است اما در هنگام انجام تعهدات حضور ندارند.
استاندار خوزستان گفت: بانک های خصوصی زمانی به عنوان بانک محسوب می شوند و می توانند منابع استان را در حسابهای خود داشته باشند که در وقت تعهدات به اقتصاد استان و صنعت کمک کنند و از رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان درخواست می کنم که در این زمینه بانکهای خصوصی را به کار بگیرد.
تاکنون یک هزار و ۶۰۰ واحد نیمه فعال و تعطیل در خوزستان شناسایی شده اند.
به گزارش ایرنا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای فعال سازی واحدهای صنعتی نیمه تمام یا راکد تشکیل شده است.
در این طرح متقاضیان بعد از بررسی، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند که بخشی از سود تسهیلات به صورت یارانه برای آنها در نظر گرفته می شود.
این طرح یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در راستای حمایت از واحدهای تولیدی است.

**رشد بودجه تملک دارایی استانی در خوزستان ۲۵ درصد است
وی ادامه داد: بودجه تملک دارایی استانی در کشور به طور متوسط ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده در حالی که در استان ۲۵ درصد رشد کرده است.
شریعتی اظهار کرد: اگر در زمان نوشتن بودجه از حقوق استان در کمیسیون های تلفیق مجلس دفاع می کردیم جلوی ظلم به استان گرفته می شد.
استاندار خوزستان گفت: همه مدیران کشور از مقدس بودن خوزستان و احساس ویژه نسبت به آن سخن می گویند اما در زمان تخصیص بودجه، متوسط رشد بودجه خوزستان از متوسط رشد کشور کمتر بوده است و ما هیچ دفاعی نکرده ایم.
وی اضافه کرد: در ماده ۱۸۰ می بینیم که استان فارس با جمعیت کمتر نسبت به خوزستان ۶٫۷ درصد، اما خوزستان ۶٫۱ به خود اختصاص داده است و مبنای تقسیم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی را باید مشخص کنیم.
شریعتی تصریح کرد: شاید ما در زمان تخصیص، پیگیری های لازم را انجام نداده ایم و یا به خوبی چانه زنی نکرده ایم.
استاندار خوزستان گفت: همه مدیران استان باید بودجه ها و ردیف های ملی را دنبال کنند و رشد خود را نسبت به سال قبل بسنجند.

**دستگاهها باید ظرف یک هفته مدیر طرح و سهم استانی را مشخص کنند
وی همچنین در این نشست به مقوله اقتصاد مقاومتی و طرح های آن اشاره کرد و گفت: دولت به این مقوله اهتمام ویژه دارد و اگر از ابتدا دستگاهها در تعیین سهم و معرفی مدیر طرح های اقتصاد مقاومتی در استان بخوبی عمل نکنند در ادامه کار با مشکلات بیشتری مواجه می شویم.
شریعتی از دستگاههای دولتی خواست بر اساس برنامه زمان بندی شده پیش بروند و سهم استان را متناسب با موقعیت و جایگاه خود دریافت کنند و از استان های دیگر کمتر نباشند.
استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر استان سهم کمی داشته باشد نشان می دهد که هیچ دستگاهی کار خود را در وقت مقرر دنبال نمی کند و با رغبت به مساله توجه نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: دستگاههای استان باید فعالانه در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی ورود کنند و باید هرچه زودتر ظرف یک هفته، سهم استانی و مدیر طرح ها را مشخص کنند چون برخی سازمان ها کاهلی کرده اند.

**تنها هفت دستگاه سهم و مدیر طرح های اقتصاد مقاومتی را به طور کامل مشخص کرده اند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی مانند هر برنامه دیگر نیاز به فرآیند و سازماندهی در قالب ۱۲ کارگروه دارد.
مهرداد نیکو افزود: بر اساس مصوبات جلسه های گذشته، دستگاههای مسئول و مجری طرح های ۱۱۵ گانه شناسایی و قرار شد در بازه زمانی مشخص نسبت به معرفی مدیر طرح و سهم استانی اقدام کنند.
وی تصریح کرد: هفت دستگاه از جمله اداره کل اقتصاد و امور دارایی، مدیریت و برنامه ریزی، امور مالیاتی، پارک علم و فناوری و آبفا مدیر طرح و سهم استان را مشخص کرده اند.
نیکو ادامه داد: ۲۴ دستگاه از جمله برق منطقه ای خوزستان، صنعت و معدن، توزیع برق اهواز، آب و برق خوزستان، آبفا اهواز و آبفار، اداره کل راه و شهرسازی، راه آهن جنوب و دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص معرفی مدیر طرح و سهم استانی اقدامی نکرده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: جهاد کشاورزی یک کتاب برش استانی در سطح ملی ارائه کرده ولی سهم را در سال های مختلف مشخص نکرده است و شرکت گاز فقط مدیر طرح را معرفی کرده ولی سهم استانی را تعیین نکرده است.
کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: سهم استانی را تعیین کرده ایم و در قالب یک کتاب مستند اجرایی با زمان بندی مشخص ارائه شده و حتی سهم شهرستانی نیز تهیه شده است.
هر طرح اقتصاد مقاومتی در حیطه ماموریت های یک دستگاه اجرایی خاص تعریف شده و باید استان، میزان سهم خود را مشخص کند و برای اجرای آن هدف گذاری قابل پایش دنبال شود.
برای هر برنامه باید یک دستگاه مسئول و مجری متناظر با طرح ها تعیین شود و دستگاه مسئول متولی جمع بندی کار و ارائه به ستاد مدیریت راهبری است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.