در دیدار استانداران خوزستان و چهارمحال چه گذشت؟ / شریعتی :حیات طبیعی کارون باید حفظ شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نشست مشترک مشترک مسئولان دو استان خوزستان و چهارمحال بختیاری با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و استاندار چهارمحال و بختیاری در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

دکتر غلامرضا شریعتی در این نشست که تعدادی از معاونین مدیران ارشد دو استان حضور دارند، بر تلاش برای رفع مشکلات و مقابله با چالش‌های خوزستان و چهارمحال تاکید کرد.

وی ضمن تقدیر از برگزاری این نشست با بیان این‌که نخستین موضوع که باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ رژیم طبیعی رود کارون است، گفت:طبق دستور ریاست جمهوری باید چالش‌های موضوع را استخراج کنیم و برنامه لازم را در این جهت انجام دهیم .

استاندار خوزستان ادامه داد: دستور رییس جمهور این بود که پروژه‌های انتقال آب در حد آب شرب و با لحاظ مسایل زیست محیطی باید انجام شود.باید مصوبه شورای عالی آب و مسایل زیست محیطی در این طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد و نباید کاری خلاف آن صورت بگیرد.
وی با با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته‌ مشترک از مدیران خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای حفاظت از کارون عنوان کرد: برای حفظ رژیم طبیعی کارون باید کمیته تخصصی از معاونین عمرانی استاندار، مدیران آب و مدیرانکل محیط زیست تشکیل شود.
شریعتی همچنین با اشاره به طرح‌های راه های ارتباطی بین دو استان عنوان کرد:مطالعات در خصوص محور ارتباطی شهرکرد-بروجن-لردگان-ایذه-اهواز انجام شده است؛بخشی از این محور را در استان چهارمحال بختیاری و بخشی دیگر در استان خوزستان است. این محور در بخشی که در خوزستان قرار دارد۴ بانده خواهد ش و در ماه آینده مناقصه آن برگزار می شود.
وی اضافه کرد:همچنین برای پروژه ایذه-لردگان با چند سرمایه گذار موضوع مطرح شده است و با توجه به این‌که وزارت راه و شهرسازی به دنبال ترک تشریفات است در صورتی که سرمایه گذار آماده باشد،عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد.
استاندار خوزستان با تاکید بر انجام پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های محورهای ارتباطی گفت:طرح بعدی تونل هونی است این تونل توجیهات اقتصادی بسیاری دارد و موجب کاهش مسیر و همچنین افزایش امنیت سفر و مراودات مردم می‌شود و از سوی در کاهش مصرف سوخت تاثیر زیادی خواهد داشت و تحول وسیعی در منطقه شامل شوشتر،گتوند، لالی، ایذه، مسجدسلیمان و اندیکا ایجاد می کند.

شریعتی با اشاره به پروژه احداث آزاد راه خوزستان-چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: یک شرکت‌ چین از محل پروژه بازدید کرده‌اند و مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی و پدافند غیر عامل را نیز انجام دادند.همچنین یک شرکت آلمانی در خصوص این آزادراه نیز امادگی مشارکت دارد.

وی با اشاره نزدیکی فرهنگی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری گفت:با توجه وجود فرهنگ مشترک بختیاری و وجوه فرهنگی زیادجشنواره های فرهنگی میان دو استان برگزار شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم رفع مشکلات روستاهای بین دو استان عنوان کرد:باید برای گازرسانی به برخی از روستاهای مشترک دو استان، همکاری لازم بین دو استان انجام شود و این امر در کاهش هزینه هانیز موثر است.
شریعتی با اشاره به اهمیت همکاری مشترک در حوزه آبخیزداری و کشاورزی بیان کرد:باید در آبخیزداری طرح‍های مشترک و همکاری بین دو استان وجود داشته باشد. همچنین با کاشت درختان مثمر ثمر مانند بادام انجیر، در تولید گیاهان دارویی فعالیت کرد هم وجود منابع حاصل خیز و هم آب و خاک مناسب یک فرصت مشترک برای هر دو استان است و باید در کمیته‌ای تخصصی با حضور دستگاه‌های مرتبط در این خصوص برنامه ریزی و تصمیم‌گیری شود.
وی ادامه داد: همچنین لازم است کمیته ای مشترک با حضور مسولان دو استان جهت بهبود سازوکار کوچ عشایر تشکیل شود.
گفتنی است در این نشست که تعدادی از نمایندگان دو استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، مقرر شد که در سه ماه آینده نشستی برگزار و گزارشی از روند اجرای پروژه ها و مصوبات با حضور استانداران هر دو استان ارایه شود.
نویسنده خبر: زینب پارسافخر

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.