اقامه دعوی محیط زیست علیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: به علت بی نتیجه بودن مکاتبات و جلسه ما و تذکرات معاون اول رئیس جمهور در شورای عالی آب کشور در خصوص وضعیت پساب های زهکش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری علیرغم میل باطنی در ماه جاری اقامه دعوی قضایی خواهیم کرد و دستور توقف عملیات این طرح را صادر می کنیم.
به گزارش ایسنا،  احمدرضا لاهیجان زاده در نشست بررسی روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که روز گذشته ۶ تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طرحی که مزین به نام مقام معظم رهبری است، به نظر می رسد باید در چارچوب قوانین اجرا شود و در کل طرح الزامات و دستورالعمل های قانونی رعایت شود.
وی افزود: به نظر می رسد عکس این امر اتفاق افتاده است چون طرح مذکور نام مقام معظم رهبری را به همراه دارد اما قانون را مخصوصا در زمینه محیط زیست نادیده گرفته است.
لاهیجان زاده گفت: از همان اغاز کلید خوردن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشکلات زیست محیطی این طرح را گفته و نگرانی خود را از تبعات این مشکلات اعلام کردیم. ما در گذشته خسارت سنگینی از توسعه نیشکرها داشته ایم.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته نیز در زمینه مشکلات زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مکاتبات متعددی هم در استان و هم توسط خانم ابتکار با دو وزیر نیرو و جهاد کشاورزی انجام دادیم که جز پاسکاری میان دو وزارتخانه و شانه خالی کردن از انجام یک وظیفه قانونی به نتیجه دیگری منتهی نشده است.
لاهیجان زاده تصریح کرد: در صورت مطالعه اثرات زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دیگر نمی توان به راحتی از افزایش ۹ میلیون تنی تولیدات کشاورزی و ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی سخن گفت.
وی گفت: هم اکنون با روانه شدن زه آب های مارون به جراحی، کشاورزی شادگان و محصولات زراعی این شهرستان در حال نابودی است و تالاب شادگان در حال از بین رفتن است اما باز هم می گوییم اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تولیدات کشاورزی را ۹ میلیون تن افزایش می دهد و روی این زمینه مانور می دهیم.
وی بیان کرد: اکنون پساب های زهکش های کرخه دوباره در رودخانه کرخه دیده شده و اگر قرار است که وضعیت اینگونه استمرار یابد، مجبورم که در ماه جاری بر خلاف میل باطنی خود اقامه دعوی قضایی و دستور توقف عملیات پروژه را صادر کنم و تا زمانی که تکلیف مطالعات زیست محیطی این طرح تعیین نشود، از این دعوی قضایی دست بر نخواهیم داشت.
 
ضرورت مدیریت پساب ها در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری
 
همچنین در این نشست امید حاجتی،  رئیس سازمان مدیریت و  برنامه ریزی خوزستان، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را موفقترین و بزرگترین طرح ابی و خاکی کشور دانست و اظهار کرد: در خصوص این طرح موارد مهمی وجود دارد که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای آنها تقاضای وقت کرده ایم.
وی افزود: با توجه به میزان افزایش تولیدات کشاورزی که اجرای طرح مذکور برای استان به همراه خواهد داشت ضرورت مطالعه جامع بهره برداری این طرح بیش از پیش روشن می شود.
حاجتی با تأکید بر اهمیت مدیریت پساب های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یادآور شد در صورت عدم مدیریت این پساب ها سموم و کودهای استفاده شده به رودخانه ها باز خواهند گشت و با افزایش شوری آب مشکلات فراوانی را در استان در سالهای آتی ایجاد خواهد کرد.
وی عنوان کرد: بنابراین باید در خصوص نحوه مدیریت، انتقال یا بازگرداندن این زه آب ها تصمیم گیری و مطالعات جامعی انجام گیرد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • محیط زیست .....خودش نتونست کاری بکنه حالا که یه عده اومدن طرح را پیش ببرن...داره سنگ اندازی میکنه..