«کرایه کولر» و تخلف رانندگان تاکسی! / پول اضافه ندهید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: تابستان در خوزستان در حالی به نیمه نزدیک می‌شود که فصل یقه گیری مسافران و رانندگان تاکسی بر سر افزایش دل بخواهی کرایه‌های تاکسی هم ادامه پیدا می‌کند.
این روزها جز دو گروه بقیه شهروندان نباید سوار تاکسی شوند. گروه اول، دغدغه کرایه‌های کم و زیاد تاکسی را ندارند و این پولها برایشان مشکلی نیست و به خاطر غنای جیب مبارک، هر چه از سوی رانندگان تاکسی مطالبه شود، می‌پردازند و گروه دوم، کسانی هستند که برای اعصاب خود بیشتر از اضافه کرایه ای که برخی رانندگان تاکسی به صورت غیرقانونی مطالبه می‌کنند، اهمیت قائلند. برای همین بدون چک و چانه مبلغ کرایه درخواستی را می‌دهند و جانشان را آزاد می‌کنند.
دعوای قدیمی رانندگان تاکسی و مسافران بر سر پول خُرد و کرایه، این روزها با گرم شدن هوا، حال و هوای دیگری به خود گرفته است چرا که بعضا دیده شده برخی رانندگان در پی درخواست مسافران برای روشن کردن کولر در این هوای گرم، درخواست کرایه بیشتر تحت عنوان «کرایه کولر» دارند! در نتیجه با توجه به آب و هوای گرمسیری خوزستان که تقریبا ۹ ماه از سال، کولر خودرو باید روشن باشد، این یقه گیری هم ۹ماه با شدت و ضعف میان مسافر و راننده در جریان است. این اتفاقات در حالی بوقوع می‌پیوندد که بر اساس قانون، راننده تاکسی موظف است در فصل گرما یا سرما، سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را به شکل مطلوب و بنا به درخواست مسافران، در اختیارشان قرار دهد. پدیده جدیدی که رانندگان تاکسی این روزها با توسل به آن اقدام به اخذ کرایه بیشتر می‌کنند این بار صدای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز را درآورده است. در همین رابطه سید کوروش حسینی‌زاده گفت: اخذ کرایه بیشتر بابت روشن کردن کولر در تاکسی خلاف قانون است و راننده تاکسی باید سیستم سرمایشی خودرو را با همان نرخ مصوب روشن کند. وی درباره اخذ کرایه اضافی رانندگان تاکسی به علت روشن کردن کولر در خودرو اظهار داشت: راننده تاکسی موظف است در فصل گرما یا سرما، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خودرو را بنا به درخواست مسافران، روشن کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت ونظارت بر تاکسیرانی اهواز افزود: اگر احیاناً راننده تاکسی به علت روشن کردن کولر از نرخ مصوب سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تخطی کند و مبلغ مازادی را دریافت کند،  شهروندان می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه‌های پاسخگویی آنلاین ۳۰۰۰۸۷۷۸  و ۱۳۷ به ثبت برسانند. وی بیان کرد: در هیات انضباطی سازمان مدیریت ونظارت بر تاکسیرانی اهواز یک کد جریمه در نظر گرفته شده که علاوه بر برگرداندن مبلغ اضافی در کارنامه تاکسیران نمره منفی نیز به ثبت می‌رود. حسینی‌زاده  گفت: اخذ کرایه بیشتر بابت روشن کردن کولر در تاکسی خلاف قانون است و راننده تاکسی باید سیستم سرمایشی خودرو را با همان نرخ مصوب روشن کند.  بحث روشن کردن کولر و اخذ کرایه اضافی توسط رانندگان مشکل و معظل همیشگی و هرساله خوزستانی‌ها در فصل گرم و طاقت‌فرسای تابستان است. اگرچه بارها مسوولان اعلام کرده‌اند که رانندگان موظف به روشن کردن کولر تاکسی هستند ولی در بسیاری از مواقع مسافران گرمای ۵۱ درجه متعلق به خوزستان را با خودروهایی بدون کولر تحمل می‌کنند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.