پیش بینی افزایش چشم گیر دمای هوا و شرجی بیش از ۹۰ درصد در خوزستان/ هشدار مدیریت بحران به فرماندارن

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: شرجی تا اواسط هفته آینده ادامه دارد و دمای هوا تا روز جمعه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کوروش بهادری با اشاره به تداوم پدیده شرجی در استان اظهار کرد: ‌پدیده شرجی و رطوبت هوا به ویژه در شهرهای ساحلی تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ امروز در بیشتر شهرهای استان خوزستان شاهد پدیده شرجی هستیم؛ امروز میزان رطوبت هوا در اهواز ۸۵ درصد و در هندیجان، آبادان، ‌ماهشهر، امیدیه و شادگان بیش از ۸۵ درصد ‌است و در برخی ساعات حتی به ۹۰ درصد هم رسیده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: ‌امروز با افزایش میزان رطوبت، ابرهای پایین نیز تشکیل می‌شود و به همین دلیل شاهد ابری بودن آسمان هستیم.

بهادری عنوان کرد: ‌معمولا ساعات اوج میزان رطوبت و اوج شرجی در شب و در ساعات ابتدایی صبح و زمانی است که میزان تابش خورشید کم است.

وی با بیان این‌که دمای هوا تا روز جمعه افزایش چشمگیری خواهد داشت، گفت: ممکن است دمای هوا در برخی نقاط استان به بیش از ۵۱ درجه سانتی‌گراد و حتی ۵۲ سانتی‌گراد برسد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: ‌همچنین از روز شنبه و با توجه به وزش شدید باد در عراق، شاهد بروز پدیده گرد و خاک در برخی نقاط استان و کاهش نسبی میزان دید و پایین آمدن کیفیت هوا خواهیم بود.

بهادری گفت: در خصوص وضعیت گرما و شرجی به صورت لحظه‌ای به ستاد بحران استان خوزستان اطلاع‌رسانی می‌شود. در این شرایط به شهروندان توصیه می‌شود بجز در موارد ضروری از منازل خارج نشوند و در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند.

وی گفت:‌ در شبانه‌روز گذشته آبادان با ۵۰ درجه گرم‌ترین نقطه استان خوزستان و کشور گزارش شد. ایذه نیز با ۲۶ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین نقطه استان بود. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین ۴۹ و ۳۱ درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

هشدار مدیریت بحران خوزستان به فرمانداری‌ها در خصوص گرما

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت جوی روزهای اخیر گفت: از روز گذشته به تمامی فرمانداری‌ها هشدار داده شده که تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

هاشم بالدی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به شرایط جوی استان اظهار کرد: ‌پدیده شرجی در خوزستان آغاز شده و بنا بر پیش‌بینی‌ها تا هفته آینده ادامه دارد. از سوی دیگه شاهد افزایش دما و گرم‌تر شدن هوا هستیم.

وی افزود:‌ طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، دمای هوای خوزستان ممکن است به بیش از ۵۰ درجه نیز برسد، کما این‌که در روزهای گذشته‌ نیز دما از ۵۰ درجه سانتی‌گراد گذشته است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد:‌ همچنین شاهد پدیده شرجی در استان هستیم و در روز گذشته میزان رطوبت در شادگان به ۹۰ درصد رسید.

بالدی با بیان این‌که ممکن است این میزان گرما و شرجی در مردادماه و شهریورماه تکرار شود، گفت: ‌با توجه به این وضعیت، از یک ماه و نیم گذشته هماهنگی بین اعضای ستاد بحران استان از جمله علوم پزشکی، شبکه بهداشت و هواشناسی مورد تاکید و توجه قرار گرفته است تا تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد:‌ در خصوص شرایط جوی استان و پدیده شرجی و گرما از چند روز گذشته هماهنگی‌ها انجام شده و گزارش دستگاه‌های مختلف منعکس شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص گرمای استان، از یک ماه نیم پیش به دانشگاه‌های علوم پزشکی، کلیه بیمارستان‌ها و مجموعه بهداشت استان اعلام آماده‌باش شده است. از صدا و سیمای خوزستان نیز خواسته شده جهت اطلاع‌رسانی به شهروندان با زیرنویس در برنامه‌های تلویزیونی، نسبت به آگاهی‌بخشی از وضعیت گرمای استان اقدام شود.

وی افزود: پیش‌بینی شده که در بیشتر شهرهای استان دمای بالای ۵۰ درجه را شاهد باشیم و به همین دلیل هم به صورت مستقیم و هم از طریق شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با مجموعه علوم پزشکی خوزستان مکاتبه شده است.

بالدی اظهار کرد: در چند روز گذشته که شاهد دمای بالای ۵۰ درجه در استان بوده‌ایم، با این حال گزارشی که از مرکز اورژانس خوزستان دریافت کرده‌ایم مبنی بر این بود که میزان مراجعات به اورژانس تغییری نداشته و گرمازدگی افزایش آنچنانی نداشته است و در حالت هشدار یا اضطرار یا بحران قرار نداریم.

وی با اشاره به وضعیت جوی روزهای اخیر گفت: از روز گذشته به تمامی فرمانداری‌ها هشدار داده شده که تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. ساعت ۹ صبح امروز دمای هوا در آبادان ۵۰ درجه و میزان رطوبت هوا در شادگان ۹۰ درصد و در اهواز ۸۵ درصد گزارش شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.