شهرستان ۸۱ هزار نفری باوی بیمارستان ندارد/ دانشگاه جندی شاپور: باوی در اولویت ما نیست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: ابوالفضل که ۱۵ سال دارد، به دلیل نارسایی کلیه سال‌هاست به همراه پدرش از ملاثانی به بیمارستان گلستان اهواز در رفت و آمد است.
پدرش حاج رضا که کشاورز است و امکان رفت‌و‌آمد به اهواز برایش ممکن نیست، می‌گوید: پسرم مادرزادی مشکل کلیه دارد و دیالیز می‌شود. سال‌هاست که در گرما و سرما او را به اهواز می‌آورم. اگر در ملاثانی بیمارستان داشتیم‌ این همه راه را تا اهواز نمی‌آمدیم.
او که در حال پاک کردن عرق‌های‌پیشانی‌اش است، به آرامی می‌گوید: من به جز ابوالفضل ۶ بچه دیگر دارم. باید سر زمینم باشم. رفت و آمد به اهواز برای ما خیلی مشکل است. کاش مسئولان فکری برای ما کنند.
ابوالفضل هم می‌گوید: پارسال دوستم احمد تصادف کرد. آمبولانس دیر رسید و تا به بیمارستان اهواز برسند، از خون ریزی زیاد فوت کرد.

درمانگاه غیرمجهز
«حمید صخیری» یکی دیگر از شهروندان ملاثانی می‌گوید: ما در ملاثانی فقط یک درمانگاه داریم که همان هم وضعیت خوبی ندارد و مجهز نیست.
این شهروند می‌گوید: آیا کسانی که ما را به همراه ویس و باوی شهرستان کردند، به فکر زیرساخت‌ها هم بودند؟

باوی در اولویت ما نیست
اما با وجود نیاز شدید شهرستان ۸۱ هزار و ۶۶۵ نفری باوی به بیمارستان، مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه جندی شاپور اهواز به همشهری می‌گوید: ساخت بیمارستان در شهرستان باوی فعلاً در اولویت ما نیست.
«میثم معزی» می‌افزاید: در حال حاضر مشغول ساخت بیمارستان ۲ هزار تخت خوابی اهواز و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هستیم. این بیمارستان یک پروژه ملی با بودجه‌ای بیش از ۲۱ میلیون دلار است که این بودجه برای کل استان گرفته شده است.
معزی می‌گوید: همچنین بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی ایذه، بیمارستان مسجدسلیمان و دشت آزادگان از پروژه‌های نیمه تمامی هستند که دانشگاه علوم پزشکی مشغول تکمیل آن‌هاست.
او اضافه می‌کند: همچنین تفاهمنامه‌های بیمارستان‌های دانشگاهی در بخش‌های ویژه، اورژانس‌ها و کلینیک‌های تخصصی سرپایی سرطان از پروژه‌هایی هستند که در ۲ سال اخیر با جدیت دنبال می‌شوند. بنابراین ساخت بیمارستان در باوی، ویس و ملاثانی در اولویت نیست.
معزی می‌افزاید: می‌دانیم درمانگاه موجود جوابگوی شهرستان باوی نیست، اما درمانگاه را تجهیز کرده ایم و در آینده تجهیز آن ادامه خواهد داشت.

باوی زیرساخت‌های لازم را ندارد
معزی دلیل دیگر ساخته نشدن بیمارستان در باوی را نداشتن زیرساخت‌های لازم، کمبود نیروی انسانی، کمبود بودجه و نبود زمین عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آینده ساخت بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی در شهرستان باوی است. البته این شهرستان با توجه به جمعیتش به بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی نیاز دارد اما ما در نظر داریم مجوز ۳ بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی را برای کل استان دریافت کنیم.
مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه جندی شاپور اهواز می‌افزاید: در صورت دریافت مجوز، این ۳ بیمارستان در شهرستان‌های ایذه، باوی و بستان ساخته خواهند شد.
او گفت: هزینه ساخت هر یک از این بیمارستان‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است.
مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه جندی شاپور اهواز در رابطه با چگونگی راه اندازی این ۳ بیمارستان‌ می‌گوید: مجوز آن‌ها قرار است از وزارتخانه دریافت شود و اعتبارات آن‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی‌های فرابخشی گرفته خواهد شد.

مشکل زمین نداریم
اما فرماندار این شهرستان در رابطه با محدودیت‌های موجود برای ساخت بیمارستان در شهرستان باوی به خبرنگار همشهری می‌گوید: طی جلساتی که داشتیم ،مشکل زمین بیمارستان توسط فرمانداری و شهرداری حل شد.
«حیدر کاظمی» اضافه می‌کند: در ابتدا زمین ۳۵۰۰ متری با کاربری بیمارستان آماده شد و به دلیل ناکافی بودن ۶ هزار متر زمین در نظر گرفته شد.
کاظمی می‌گوید: توافق‌ لازم با صاحب این زمین انجام شده است. بنابراین مشکلی بابت زمین بیمارستان نداریم.

صدور مجوز
فرماندار باوی می‌گوید: با رایزنی‌هایی که توسط فرماندار و نمایندگان وقت و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد، مجوز احداث بیمارستان ۲۴ تخت خوابی صادر شد و یک کد اعتباری برای ساخت این بیمارستان در شهرستان باوی باز شد. اما با وجود پیگیری‌های انجام شده تخصیص اعتبار تا الآن صورت نگرفته است.
به گفته کاظمی، میزان اعتبار اولیه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود، ولی بعد یک میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

نفتی‌ها جواب ندادند
فرماندار باوی ادامه می‌دهد: برای تأمین اعتبار ساخت بیمارستان با وزارت نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب نیز مکاتباتی انجام شد که بی‌جواب مانده است.
کاظمی اظهار می‌کند: ما همچنان پیگیر این مطالبه مردم باوی از وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

ساخت درمانگاه تأمین اجتماعی
فرماندار باوی در ادامه از پیگیری برای ساخت درمانگاه تأمین اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به وجود کارکنان نیروگاه رامین و نیشکر دهخدا که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، ما در انتظار ساخت درمانگاه توسط تأمین اجتماعی در این منطقه نیز هستیم.
کاظمی می‌گوید: پروژه‌های جدیدمان را امسال در شورای برنامه ریزی مطرح خواهیم کرد. امیدوار هستیم بتوانیم این بیمارستان ۲۴ تختخوابی را احداث کنیم و به خواسته مردم شهرستان باوی جامه عمل بپوشانیم. اگر ساخت بیمارستان محقق نشود، با تجهیز بیشتر درمانگاه‌ها و راه اندازی درمانگاه تأمین اجتماعی سعی در جبران این کمبود تا تأمین‌اعتبار ساخت بیمارستان خواهیم داشت.

شرکت‌های بزرگ و پردرآمد پیش‌قدم شوند
شهرستان باوی در ۳ کیلومتری اهواز با مرکزیت ملاثانی (۲۵ کیلومتری اهواز) در امتداد شرق رودخانه کارون، با وجود جدایی از اهواز و جمعیت قابل توجه فعلاً با درمانگاه‌هایی با خدمات محدود و سرپایی سر می‌کند.
با وجود شرکت‌های بزرگ و پردرآمد در استان، به نظر نمی‌رسد تأمین اعتبار ساخت بیمارستان توسط این شرکت‌ها و بخش خصوصی اقدامی غیر ممکن باشد.
محقق شدن این پروژه حیاتی تنها با پیگیری‌های مستمر و دلسوزانه مسئولان مربوطه به سرانجام می‌رسد.

گزارش از: ساهره طریفی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.