همه گیر شدن صید ماهی به وسیله برق در خوزستان! / حفاظت محیط زیست خوزستان: در فصل شکار ممنوع هستیم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه شکار با برق در تمام استان خوزستان انجام می‌شود؛ این نوع شکار به شمال استان نیز رسیده و در تمام رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسن شیرمحمدی در خصوص جلوگیری از شکار غیر مجاز اظهار کرد: منطقه شکار ممنوع منطقه‌ای است که از لحاظ حیات وحش در گذشته و یا اکنون توانمند بوده و به جهت رشد و ارتقای حیات وحش در آن شکار ممنوع اعلام می‌شود.

وی با بیان این‌که شکار در فصل تابستان در تمام کشور ممنوع است، افزود: مجوز شکار محدود تنها در چند ماه سال صادر می‌شود و از ماه اسفند تا آبان سال بعد شکار و صید ممنوع است زیرا این مدت، فصل جوجه‌آوری و زاد و ولد است.

رییس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در این مدت از شکار جلوگیری می‌شود و کسی حق استفاده از اسلحه و شکار را ندارد و در صورت مشاهده برخورد می‌شود.

شیرمحمدی با بیان این‌که عمده شکار در مناطقی انجام می‌شود که کمتر در دسترس یگان حفاظت محیط زیست قرار دارد، ادامه داد: در استان خوزستان با اقدامات حفاظتی انجام‌شده، مناطق بسیار خوبی با رشد جمعیت مناسبی از حیات وحش وجود دارد.

وی با اشاره به روش‌های غیرقانونی شکار گفت: از نظر حقوق حیات وحش، برخی روش‌های شکار مجاز است ولی روش‌های غیرقانونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته صید ماهی با استفاده از دینامیت و ایجاد صوت انجام می‌شد و در حال حاضر شکارچیان غیرمجاز صید با برق انجام می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که برخورد جدی و شدید با صید با برق انجام می‌شود، گفت: این دستگاه‌های برق که توسط شکارچیان استفاده می‌شود، از کشور عراق به خوزستان وارد شده‌اند و به صورت ویژه، برق باطری و یا شوکر را در آب تخلیه کرده و موجب برق‌گرفتگی ماهیان و صید و آنها می‌شود.

شیرمحمدی اضافه کرد: در حالی که برخورد شدید با این نوع صید در دستور کار است، فرهنگ‌سازی نیز جهت جلوگیری از استفاده از این روش توسط شکارچیان انجام می‌شود. تاکید ویژه‌ای بر جلوگیری از صید با برق داریم و در این خصوص تاکنون درگیری‌های بسیاری بین محیط‌بانان و شکارچیان غیرمجاز رخ داده و محیط‌بانان آسیب دیده‌اند. در حال حاضر در اثر این درگیری‌ها دست یک محیط‌بان شکسته و انگشت‌های محیط‌بان دیگری نیز در درگیری با شکارچیان برقی آسیب دیده است.

وی گفت: متاسفانه شکار با برق در تمام استان خوزستان انجام می‌شود؛ این نوع شکار به شمال استان نیز رسیده و در تمام رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در راستای مقابله با این روش غیرمجاز، در ۶ ماه گذشته تاکنون ۱۰۰ دستگاه موتور برقی ضبط شده است.

رییس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: این دستگاه‌ها دست‌ساز هستند و اکنون در داخل استان خوزستان نیز به صورت پنهانی ساخته می‌شوند.

وی با بیان این‌که با سازنده و استفاده‌کننده از این دستگاه‌ها برخورد می‌شود، افزود: در روش صید با برق تنها ماهی کشته نمی‌شود بلکه هر جاندار دیگری در آب به دلیل برق‌گرفتگی از بین‌می رود. زمانی که یک ماهی کشته می‌شود، همزمان خرچنگ، قورباغه و لاک‌پشت نیز کشته می‌شوند و این نوع شکار به مجموعه محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

شیرمحمدی در خصوص جریمه این نوع شکار گفت: در صورت مشاهده، دستگاه برق به نفع دولت مصادره می‌شود و شکارچی به ازای هر ماهی صیدشده، جریمه‌ای پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که نرخ جرایم شکار هر نوع از جانوران در شورای عالی محیط زیست کشور تعیین می‌شود، اظهار کرد: جریمه هر ماهی ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در گذشته جریمه هر ماهی ۱۰ هزار تومان و پیش از آن نیز ۱۶ هزار تومان بود ولی متاسفانه اکنون نرخ آن کاهش پیدا کرده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام واقعا قلب انسان ازینهمه بی رحمی نسبت به اکوسیستم به درد می آید چگونه اینهمه خشونت نسبت به طبیعت را میتوان هضم نمود؟ هیچ اندیشیده ایم بازخورد رفتار طبیعت با ما چگونه خواهد بود؟ هرجنبنده ای که حرکت میکند دارای جان و روحی هوشمند است وبسیار هوشمندانه پاسخ هرفعل مثبت ومنفی را خواهد داد(چه اینان آگاه باشند وچه آگاه نباشند)./ پس دعا کنیم که خداوند به فرزندان این سرزمین رحم کند-باتشکر