معاون سازمان آب و برق خوزستان: برنامه‌ای برای کشت در حوضه زهره نداریم/ انتقال آب زهره در دست اجراست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که از ابتدای خردادماه رهاسازی آب در حوضه مارون برای کشت‌های دائمی انجام شده است، گفت: در حوضه زهره نیز به‌علت مشکلاتی هیچ برنامه مشخصی در دست نیست.

علیرضا شبه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علل عدم تخصیص آب به محصولات غیر دائمی کشت تابستانه در حوضه مارون اظهار کرد: با توجه به این‌که آورد رودخانه مارون همچنان کمتر از ۶۰ درصد آورد سال‌های نرمال است، ذخایر آبی در این حوضه پاسخگوی محصولات غیر دائمی در فصل کشت تابستانه نیست و اولویت تامین آب در این حوضه تنها برای کشت محصولات دائمی مانند نخیلات است.

وی افزود: از آغاز خردادماه تاکنون از حوضه مارون بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده که بخش عمده آب رهاسازی‌شده در این حوضه به ۱۲ هزار هکتار نخیلات در شهرستان شادگان اختصاص دارد.

شبه با اشاره به جلسه کمیته مدیریت بحران استان در ابتدای تابستان تصریح کرد: در این جلسه با اعلام سازمان آب و برق مبنی بر عدم پاسخگویی ذخایر آبی حوضه مارون برای کشت تابستانه، سازمان جهاد کشاورزی خواستار تخصیص مقداری آب از حوضه مذکور جهت کشت برخی اراضی کشاورزی شدند.

وی عنوان کرد: در نهایت سازمان آب و برق نیز مسئولیت تخصیص آب در حوزه مارون را فقط در سطح تامین آب عهده‌دار و مقرر شد که برنامه کنترل و تقسیم آن در بازه‌های زمانی و مکانی را سازمان جهاد کشاورزی استان انجام کند.

شبه ادامه داد: تا به حال این برنامه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به ما اعلام نشده است و این سازمان توجه ندارد که میزان آب در خواست شده با میزان اراضی کشاورزی پیشنهاد شده برای کشت تابستانه تناسب ندارد.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد کشت تابستانه بیش از ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی را در حوضه مارون داد که ۱۶ هزار هکتار آن به کشت‌های دائمی اختصاص داشت و عملا اعداد و ارقامی که ارائه کردند، قابل اجرا نبود.

معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: اگر کشت محصولات غیر دائمی در حوضه مارون انجام شود، مطمئنا آبی به نخیلات شادگان نخواهد رسید و این نخیلات دچار آسیب خواهند شد.

شبه گفت: سازمان آب و برق بابت کشت تابستانه محصولات غیر دائمی در حوضه مارون اقدام به صدور مجوزی نکرده و آبی را تخصیص نداده است و تنها برای کشت‌های دائمی رهاسازی آب انجام می‌شود. متاسفانه کشت‌های غیر مجازی که در بالادست یعنی در شهرستان ماهشهر و رامشیر انجام می‌شود، میزان آب رهاسازی شده جهت کشت نخیلات شادگان را تحت شعاع قرار داده است، به گونه‌ای که آب به میزان مورد انتظار در اختیار این نخیلات قرار نمی‌گیرد و این امر به معنای وارد کردن تنش به نخیلات است.

شبه با بیان این‌که در صورت نرسیدن آب رهاسازی شده در حوضه مارون به نخیلات شادگان این نخیلات دچار افت عملکرد و آسیب می‌شوند، عنوان کرد: از آغاز خرداد تاکنون در حوضه مارون در سه نوبت آب رهاسازی شده و عدم رهاسازی آب در این حوضه اصلا صحت ندارد. اجازه کشت تابستانه محصولات غیر دائمی در حوضه مارون از سوی سازمان آب و برق صادر نشد و تامین آب فقط برای کشت‌های دائمی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: برای کشت محصولات غیر دائمی در حوضه مارون تاکنون هیچ تصمیم رسمی اتخاذ نشده و هنوز مذاکرات ما با سازمان جهاد کشاورزی به هیچ نتیجه مشخصی منتهی نشده است. تا پایان شهریور و قبل از آغاز کشت پاییزه نیز آب رهاسازی در حوضه مارون برای کشت‌های دائمی به ۳۲۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

شبه در خصوص وضعیت کشت تابستانه در حوضه زهره گفت: نبود سد و سازه تنظیم کننده روی رودخانه زهره در استان، به حداقل رسیدن دبی طبیعی آب این رودخانه در فصل تابستان و کاهش کیفیت و افزایش EC رودخانه زهره در این فصل موجب شده تا هیچ‌گونه برنامه‌ای برای کشت تابستانه در مورد حوضه زهره نداشته باشیم. بنابراین در فصل تابستان نمی‌توانیم در حوضه زهره تضمین تامین آب برای کشت تابستانه را بدهیم و تاکنون هیچ قراردادی جهت تخصیص آب در این حوضه با کشاورزان منعقد نشده است.

وی بهبود وضعیت کیفیت و کمیت رودخانه زهره را مستلزم اقدامات بلندمدت دانست و تصریح کرد: تامین آب شرب مردم اولویت سد کوثر است که به روی رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و متاسفانه در فصل گذشته رودخانه زهره آورد خوبی نداشته است.

معاون بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: بر روی رودخانه زهره طرح‌ها و پروژه‌هایی تعریف شده که هنوز یا اجرایی نشد‌ه‌اند و یا در دست اجرا قرار دارند که انتقال آب به بندر دیلم استان بوشهر از این طرح‌ها است.

شبه بیان کرد: در انتهای حوزه استحفاظی خوزستان اکنون یک سد انحرافی و حفر تونلی با حجم ۴۰ میلیون مترمکعب برای انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر در دست اجرا قرار دارد که اگر این سد انحرافی قبل از سد مخزنی رودخانه زهره در استان فارس احداث شود، تهدیدی برای استان خوزستان است.

وی گفت: اگر در حوضه مارون جهت وضعیت تامین و تخصیص آب کشت تابستانه تصمیمی به صورت رسمی اتخاذ شد، کشاورزان به آن استناد کنند و کشاورزان به جهت‌گیری‌های متفرقه و غیر رسمی هیچ بهایی ندهند چون ممکن است که برای کشاورزان آثار و پیامدهای مالی به دنبال داشته باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.