حال و هوای عید فطر در خوزستان؛ از «دید و بازدیدها» تا «آداب قهوه خوردن عربی»

عصر جنوب – asrejonoob.ir: عید سعید فطر بزرگترین عید مسلمانان در سرتاسر جهان است، که پس از یکماه روزه داری، آنان شیرینی این جهاد در راه خدا را با یکدیگر جشن می گیرند.

عید فطر در کشور ما نیز از اهمیت برخوردار است و طبق قانون اساسی کشور دو روز به این مناسبت تعطیل رسمی اعلام شده است.

اما در استان خوزستان این عید سعید از اهمیت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این عید برای خوزستانی ها که ماه رمضان را علاوه بر گرمای شدید گاهاً بیش از ۵۰ درجه ای، در هوایی همراه با گرد و خاک روزهای طولانی تابستان را روزه می گیرند، شیرینی دوچندانی دارد.

عید فطر اما در میان اقوام به ویژه اعراب خوزستانی جایگاه بسیار بالایی دارد، اقوام مختلف استان همراه با بزرگان خود به اقوام خانه بزرگان اقوام دیگر رفته و این عید بزرگ الهی را که یکی از نشانه های وحدت در خوزستان است، به یکدیگر تبریک می گویند.

اگر در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان سری به بازار بزنید، مشاهده می کنید که مردم، به خصوص عربهای خوزستانی برای کودکان خود لباس نو و برای پذیرایی از میهمانان، آجیل و شیرینی عید را تهیه می کنند.

ghasem-sonbol-ara-14-of-25

بازار خرید دشداشه (لباس محلی عربی) هم که رونق خاصی دارد و برای آنکه در روز عید این لباس را برتن کنید، باید از هفه ها قبل آن را به خیاطی ها سفارش دهید.

۶۹۳۵۷۹-۹۷۴۲۸۹

در روز عید فطر نیز مردم از صبح زود همرمان با مسلمانان سایر کشورهای اسلامی، با لباس نوی خود به مساجد رفته و نماز باشکوه و معنوی عید فطر را اقامه می کنند تا از خداوند برای عطای این عید بزرگ پس از یکماه روز داری تشکر کنند.

پس از پایان نماز، نمازگزاران عید را به یکدیگر تبریک گفته و زکات فطریه خود را که از شب قبل، آماده کرده بودند، به نیازمندان پرداخت می کنند.

۱۵۶۶_۶۳۳

مهمترین و نیکو ترین سنت خوزستانی ها در عید سعید فطر به جای آوردن صله رحم میان اقوام و خویشاوندان به خصوص بزرگان فامیل است.

در روزهای عید فطر خانه های مردم به خصوص درب مناطق روستایی و سنتی باز است و میهمانان پس از گفتن “یا الله یا الله” وارد خانه می شوند که با استقبال گرم صاحبخانه مواجه می شوند.

صاحبخانه نیز با آجیل، شیرینی و قهوه عربی آن هم با رسم و رسوم خاص به خود پذیرایی می کند، فردی که قهوه را تعارف می کند باید با دست چپ دله (قهوه جوش به رنگ طلایی) را بگیرد و طرف مقابل نیز باید با دست راست آن را بردارد، پس از نوشیدن قهوه نیز باید فنجان را تکان بدهد.

۵۲

کودکان نیز در این دید و بازدیدها بی نصیب نیستند و میهمانان هنگام خروج از خانه، دست به جیب می شوند و به کودکان صاحبخانه، برای تبرک عیدی می دهد.

همانگونه که در ابتدا ذکر شد، در تقویم رسمی کشور دو روز تعطیلی برای عید فطر در نظر گرفته شده است اما خوزستانی ها تا چهار یا پنج روز این عید را با دید و بازدید از اقوام و آشنایان ادامه می دهند.

عید فطر فرصت خوبی است تا مردم روزه دار که یکماه معنویت را با حضور در ماه میمهانی خدا سپری کرده بودند، جشن بگیرند و به همین بهانه لحظات شاد و خوب و بیشتری را کنار یکدیگر سپری نمایند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.