کم کم رمضان در حال رفتن است ؛ بوی عید می آید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: کم کم رمضان در حال رفتن است و ماهی دیگر می‌رسد، بوی عید است و دست‌های حنا زده کودک محله حاشیه‌نشین شهر این را می‌گوید.

بیست سوم ماه رمضان که می‌گذرد شمارش معکوس برای روز عید فطر نزد خوزستانی‌ها آغاز می‌شود و این شمارش را می‌توان از کوچه و خیابان‌های شهرها که تا پاسی از شب و اغلب تا اذان صبح مملو از حجم جمعیت است فهمید.

می‌توان از قالی‌های شسته و آویزان شده بر دیوار برخی مناطق شهر فهمید، می‌توان از حنا زدن به دستان دختران خردسال در مناطق حاشیه‌نشین فهمید، می‌توان از تردد شلوغ آدم‌هایی فهمید که در ساعات گرم روز مشغول خرید هستند، از خانه‌تکانی‌ها و نظافت منازل، می‌توان از صدای گوسفندانی فهمید که برخی خانواده‌ها به یمن هلال ماه نو قربانی‌های خود را به انتظار عید درب منزل گذاشته‌اند.

معمولاً دو روز باقی مانده به عید فطر نزد خوزستانی‌ها به «ام‌الحلس» یا «ام‌الوسخ» معروف است که در این دو روز باقی مانده رسم است افراد به خانه تکانی، نظافت شخصی و خرید عید می‌پردازند.

اینجا اهواز است، شهری که صبح روز عید فطر تقریباً از تمام خانه‌های عرب بوی خوش بخور به مشام می‌رسد و در هر خانه‌ای طبق عادات رایج نزد عرب‌ها منقل چای و قهوه و دارچین برقرار است.

خیابان‌های شهر حال و هوای دیگری دارد، هر حرکتی حکایتی برای خود دارد از جشن و پایکوبی کودکان گرفته تا خرید آجیل و شیرینی و لباس نو.

در روز عید فطر است اغلب رسم است پس از اقامه نماز عید و تبریک گفتن عید توسط نمازگزاران مردم به زیارت اهل قبور می‌روند و پس از بازگشت از زیارت قبور به دیدن خانواده‌هایی می‌روند که در سال گذشته فردی از خانواده را از دست داده‌اند و برای خانواده روح درگذشته آرزوی شادباشی می‌کنند.

دیدوبازدیدهای عید اما به یک روز ختم نمی‌شود و تا بیش از یک هفته نزد عرب‌های استان ادامه دارد، از دیدوبازدیدها که بگذریم این روزها بازارهای شهر اهواز نیز در مناطق مختلف بیشترین حجم رفت‌وآمد را در تمام طول سال تجربه می‌کند.

معمولاً بازار نادری به دلیل مرکزیت و بازار کیان به دلیل برخورداری از جوی سنتی و عربی و عرضه محصولات مورد نیاز عید بیش از سایر مناطق شلوغ است.

در این گیر و دار و شلوغی شهر، دست‌فروشان بازار نادری از بازار شب عید باز نماندند و استاندار طی جلسه‌ای با فرماندار در یک اقدامی پسندیده به دست‌فروشان که  چندی پیش به پارک ربیع منتقل شده بودند اجازه داد در ساعات پایانی روز و پس از تعطیلی مغازه‌ها در کنار بلوار ساحلی شرقی فعالیت کنند.

برخی از مغازه‌داران معتقدند با به‌ وجود آمدن بازارهای متنوع در مناطق مختلف شهر اهواز بازار نادری مرکزیت خود را از دست داده است و اکنون بازارهایی مثل بازار کوروش، کیان، کیانپارس و زیتون به مانند بازار نادری شب عید شلوغ است.

یکی از کسبه بازار عبدالحمید می‌گوید: بازار عبدالحمید که به «سوگ‌العرب» یعنی بازار عرب‌ها معروف است با گذشت چندین سال از قدمت آن همچنان محوریت خود را در فروش محصولات عربی سنتی در بین مردم شهر از دست نداده است.

وی ادامه می‌دهد: مشتریان این بازار از مناطق مختلف شهر برای خرید به این بازار مراجعه می‌کنند و گاهی برخی چیزی‌های مورد نظرشان را سفارش می‌دهند که در مراجعه بعدی‌شان برای آنها تهیه کنیم.

به روز عید چیزی زیادی نمانده است به قول یکی از مغازه‌داران فقط ته مانده مغازه‌ها دیگر مانده است، اما مردم همچنان مشغول خرید هستند و مغازه‌دار دوست دارد روزهای آخر طولانی‌تر شود و خریدار دوست دارد پول بیشتری داشته باشد و اما صاحبان مشاغل اداری آرزو می‌کنند تعطیلات عید فطر کمی تا حدودی بیشتر شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.