متروی اهواز در تونل بلاتکلیفی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: قطار شهری یا مترو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که در شهرهای پیشرفته و حتی کلان‌شهرهای ایران به منظور تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد شد؛ اما در اهواز نه تنها از بار آلودگی شهر نکاست و گرهی از مشکلات ترافیکی شهر باز نکرد، که بر مشکلات قبلی مدیریت شهری اهواز انباشت.
وقتی ۱۰ سال پیش سوت احداث قطار شهری اهواز به صدا درآمد، خیلی از مردم گمان کردند تا ۳ سال بعد از آن دیگر خبری از گره‌های کور ترافیکی شهر نیست؛ اما وقتی سطح شهر پر از محوطه کارگاهی مترو شد، دریافتند قصه این پروژه سر دراز دارد.
بنا بر گفته مدیران شهری و اعضای شورای شهر اهواز کم‌کاری پیمانکار، نپرداختن بودجه مناسب از سوی دولت و دوگانگی‌ها و اختلافات موجود در مدیریت شهری اهواز از عوامل مهم در روند کند اجرای متروی اهواز است.پیگیری برای فسخ قرارداد پیمانکار
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز به همشهری می‌گوید: خسارت ناشی از تأخیر در اجرای طرح و برخی از هزینه‌های اضافی را کارفرما باید بپردازد. در این مدت تقریباً ماهانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به مشاور پرداخته‌ایم و یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز بابت تعدیل قرارداد به پیمانکار پول داده‌ایم که در صورت اتمام طرح در موعد مقرر، این هزینه‌ها به طرح تحمیل نمی‌شد.
«عباس هلاکویی» با بیان اینکه پیمانکار مترو، کارگاه را از تیرماه سال گذشته تعطیل کرده و برای ادامه کار بهانه می‌آورد، می‌افزاید: شرکت چینی کیسون مدعی شده سازمان قطار شهری اهواز مطالبات آن‌ها را نپرداخته است. در حالی که ما معتقدیم به پیمانکار بدهکار نیستیم و از او طلب هم داریم.
هلاکویی با بیان اینکه قرار است یک هیأت کار‌شناسی از سوی شورای عالی فنی برای بررسی ادعاهای پیمانکار و کارفرمای پروژه قطار شهر اهواز به این کلان‌شهر سفر کند، عنوان می‌کند: فسخ قرارداد شرکت کیسون از سال گذشته در حال پیگیری است و برای این کار دلایلی مانند توقف طرح و ترک کار از سوی پیمانکار ارائه کردیم.

وضعیت نابسامان است
نائب‌رئیس شورای شهر اهواز معتقد است وضعیت قطار شهری اهواز نابسامان است و افرادی پشت قضیه هستند که نمی‌گذارند کار به سرانجام برسد.
«ناجی سواری» می‌گوید: در سال‌های اخیر حدود ۷۰۰ کارگر قطار شهری اخراج شده‌اند و اخیراً به آن‌ها گفته شده به کار بازگردند، ولی باید نیمی از حقوق و مزایای خود را دریافت نکنند.

برنامه‌ریزی اشتباه است
یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز تغییر کارفرما و پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز را ضروری می‌داند و عنوان می‌کند: اگر پیمانکار و مدیران مربوطه به درستی انتخاب نشوند حتی پس از تزریق منابع مالی نیز این پروژه به اتمام نخواهد رسید.   «جمشید سلحشور» با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساخت متروی اهواز هزینه شده است اما پیشرفت چشمگیری ندارد، می‌افزاید: دلیل پیشرفت کند این پروژه، برنامه‌ریزی اشتباه است.

رفع مشکل فاینانس با دستور رئیس‌جمهوری
در این میان «سیدخلف موسوی»، شهردار کلانشهر اهواز، می‌گوید: پروژه قطار شهری اهواز از سال ۸۴ که استارت خورده تاکنون فقط ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به یکی از دلایل نارضایتی شهروندان تبدیل شده است که رفع مشکل فاینانس و ال‌سی این پروژه فقط با دستور رئیس‌جمهوری حل می‌شود و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر اهواز درخواست پیگیری دارم.

 مشکلات حقوقی پیش روی پروژه
هرچند برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری اهواز معتقدند مشکلات مالی مانع از اجرای این طرح شده است، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان به همشهری می‌گوید: معتقدم مشکل متروی اهواز به مسائل مالی و بودجه‌ای مربوط نیست و به نظر می‌رسد بیشتر مشکل پروژه قطار شهری اهواز به مسائل حقوقی و شرایط قرارداد باز می‌گردد که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.
«فرج‌الله خبیر» بیان می‌کند: باید پیمانکار این پروژه را ملزم به تکمیل فاز نخست قطار شهری اهواز کرد تا کمی از بار مشکلات شهروندان در حوزه شهری کاهش یابد.

گذر مترو از زیر آب
پروژه قطار شهری اهواز پروژه‌ای است که به راحتی توانسته سیمای برخی از نقاط شهر را به هم بزند و علاوه بر مسدود ساختن برخی از خیابان‌های اصلی شهر بر حجم ترافیک اهواز که خود یکی دیگر از مشکلات شهر به شمار می‌رود، بیفزاید.
۱۰ سال از اجرای پروژه قطار شهری اهواز گذشته است و دیگر زمان آن نیست که به پیشرفت کار یا کمبود‌ها اشاره کرد بلکه بعد از گذشت این همه مدت باید در یک جلسه کار‌شناسی‌شده خطاهای گذشته را متوقف کرد و با تصمیمی مناسب صدای سوت قطار شهری اهواز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صدا درآورد.   با زیرآبی رفتن مترو از زیر کارون توجهات دوباره به مترو معطوف شده و طاقت‌ها طاق. به گفته مسئولان، حفاری تونل مترو اهواز در زیر رودخانه کارون که از اوایل اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، عرض ۳۰۰ متری رودخانه بزرگ کارون را با موفقیت پشت سر گذاشت. حالا با این اوصاف به نظر می‌رسد کار مترو وارد فاز جدیدی شده و نیازمند عزمی به بزرگی کارون  دارد.

   همشهریان عزیز، از بردباری شما سپاسگزاریم
«همشهری عزیز، از صبوری و بردباری شما سپاسگزاریم. شما که در همه این روز‌ها که گذشت، شلوغی حاصل از عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اهواز را تحمل کرده‌اید تا اهواز شهری باشد آباد. از بهمن‌ماه ۱۳۸۵ و هم‌زمان با اجرای پروژه خط یک قطار شهری اهواز، مسیرهای تردد شما را طولانی و چهره خیابان‌ها و میدان‌ها را تغییر دادیم. برای همه سختی‌های پیش‌آمده عذر می‌خواهیم…» این پیام وب‌سایت سازمان قطار شهری اهواز و حومه خیلی وقت است در صدر آن جا خوش کرده است و انگار قرار نیست اتفاق جدی و جدیدی بیفتد.  کریدور قطار شهری اهواز از نیروگاه زرگان در بخش شمالی آغاز شده و با حرکت در مسیر بلوار پاسداران، خیابان بهبهانی، بلوار گلستان و عبور از میدان‌های فرودگاه، دروازه، دانشگاه و کارگر در پارکینگ جنوبی خاتمه می‌یابد. آغاز و خاتمه‌ای که در رؤیای شهر مانده و آنچه این روز‌ها حقیقت دارد، باری است که این پروژه به مردم اهواز تحمیل می‌کند و دست و پای آن‌ها را بسته است.

گزارش از: سیدعلی موسوی
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.