طی روز‌های اخیر اتفاق افتاد؛ شناسایی و انهدام چند تیم عملیاتی خرابکارانه در استان خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس کل دادگستری استان خوزستان از شناسایی و دستگیری چند تیم عملیاتی خرابکارانه طی روز‌های اخیر در استان خبر داد.

به‌مناسبت هفته قوه قضاییه، عصر امروز مدیران قضایی استان، قضات و کارکنان دادگستری و مدیران و کارکنان ادارات سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان با آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در خوزستان دیدار کردند.

فرهاد افشارنیا در این دیدار اظهار کرد: هیچ تهدید خارجی و داخلی نیست که از دید مأموران انتظامی و امنیتی استان پوشیده بماند.

وی ادامه داد: در مدت اخیر طی دو سه فقره عملیات، چند تیم خرابکاری که قصد داشتند از استان خوزستان وارد نقاط مرکزی کشور شوند و عملیات خرابکارنه صورت دهند، دستگیر و برخی از اعضای این تیم‌ها به هلاکت رسیدند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به عملکرد دادگستری استان خوزستان در سال گذشته، از زحمات کارکنان این دادگستری تقدیر و عملکرد این دادگستری را در سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد.

وی پنج جرم اول استان را سرقت، ضرب و جرح عمدی، تصادفات، توهین و تهدید برشمرد و تصریح کرد: در بحث مطالبات نیز، مطالبات وجه ناشی از صدور چک‌های بلامحل، دعاوی و اختلافات خانوادگی، طلاق توافقی و مطالبه مهریه در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارد این آمار مسؤولیت سنگین‌تری را متوجه مراجع فرهنگی استان می‌کند.

افشارنیا گفت: به دلیل نوسانات اقتصادی موجود در کشور، افراد قادر به انجام تعهدات خود نسبت به یکدیگر نیستند و زنجیره‌ای بودن امور اقتصادی موجب شده که طی سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۳۵ فقره پرونده در این خصوص تشکیل شود.

وی افزود: با فعالیت‌های خوب شورای حمایت از حفظ اراضی بیت‌المال و منابع طبیعی دادگستری استان، طی سال گذشته بدو تشکیل هیچ پرونده قضایی و صرفاً با برگزاری جلسات اداری، ۲۳۹۱ هکتار از اراضی ملی استان از چنگال زمین‌خواران و کسانی که قصد تعرض و دست‌اندازی به اموال بیت‌المال را داشتند، رفع تصرف شد که ارزش ریالی این اراضی، هفت میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس عالی شورای قضایی استان خوزستان با تقدیر از زحمات مدیران و کارکنان ادارات سازمان‌های قوه قضاییه در استان خوزستان، اظهار داشت: سال گذشته در شوراهای حل اختلاف به ۱۵۴ هزار فقره پرونده رسیدگی شد که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: اداره‌کل تعزیرات استان نیز در سال گذشته به ۱۵ هزار فقره پرونده قاچاق کالا و ارز رسیدگی کرده که طی آن مانع از ورود ۱۰ میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور شده است، همچنین در سه ماهه اول سال جاری به ۴ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده در این زمینه رسیدگی شد.

افشارنیا گفت: اداره‌کل زندان‌های استان خوزستان نیز فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌اند به‌طوری که ۴ هزار و ۳۸۴ نفر از جمعیت ۱۰ هزار نفری زندان‌های استان مشغول حفظ و قرائت قرآن کریم هستند و نرخ بازگشت محکومان آزاد شده به زندان در استان خوزستان به عدد ۴ رسیده که در مقایسه با نرخ کشوری آنکه ۴۰ درصد می‌باشد، آمار بسیار خوبی است.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان افزود: تأسیس ادارات ثبت در شهرستا‌های حمیدیه، لالی، هندیجان و رامشیر و راه‌اندازی دفا‌تر الکترونیک به جای دفا‌تر سنتی توسط اداره‌کل ثبت استان، راه‌اندازی دانشگاه علمی- کاربردی دادگستری خوزستان و عملکرد ارزنده ادارات پزشکی قانونی و بازرسی و دادسرای نظام در پیشگیری از وقوع جرم و کشف جرائم، از اقداماتی است که جای تقدیر دارد.

افشارنیا با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضاییه بر امر پیشگیری از وقوع جرم در کشور، افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان طی سال گذشته با تشکیل ادارات و کارگروه‌های مختلف، نقش به‌سزایی در نشر و اشاعه فرهنگ پیشگیری و همچنین کاهش زمینه‌های ارتکاب جرائم در استان داشته است.

وی تصریح کرد: انتظار داشتیم قانونی که در این زمینه تصویب شد، قانون کارسازی باشد اما متأسفانه به لحاظ ایرادات قانون اساسی، به‌ناچار در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد اما خروجی آن چیزی نبود که مورد انتظار قوه قضاییه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  در ‌‌نهایت این تلاش‌ها منجر به تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی و جرائم شد که اجرای مصوبات آن نیز به تأیید رؤسای سه قوه منوط شد در استان‌ها نیز هیچ شورایی را تحت این عنوان پیش‌بینی نکردند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.