مدیر عامل سدکرخه: سیل اخیر خیالمان را تا ۶ سال دیگر راحت کرد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه با بیان اینکه منافع سیل اواخر فروردین امسال بیش از خسارت های آن بوده است گفت: سیل موجب افزایش امنیت تامین آب مورد نیاز کشاورزی، شرب و صنعت در پایین دست سد کرخه تا ۶ سال آینده شد.

بارندگی سیل آسا در مناطق بالادست سد کرخه در اواخر فروردین ماه امسال موجب سیلابی شدن سرشاخه های اصلی این سد و ورود حجم قابل توجهی آب به مخزن سد کرخه شد.
فریدون صالحی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت اضطراری شدید در تامین آب مناطق پایین دست سدکرخه در مهرماه پارسال افزود: خشکسالی سال های گذشته موجب شد تا حجم آب ذخیره شده در مخزن سد کرخه در ابتدای سال آبی امسال به ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد و هیچ چشم انداز روشی در خصوص بهبود شرایط وجود نداشته باشد اما سیل اواخر فروردین ماه و ذخیره آن در مخزن سد بسیاری از نگرانی ها را از میان برد.
وی آب ذخیره شده در مخزن سد کرخه را ۴٫۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: در جریان سیل اواخر فروردین ماه در کمتر از ۲۰ روز یک میلیارد مترمکعب آب وارد مخزن سد کرخه شد و بسیاری از نگرانی تامین آب مورد نیاز مناطق پایین دست این سد را تا چند سال آینده برطرف کرد.
مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه اظهار کرد: به دلیل خشکسالی و ضرورت تامین آب مورد نیاز مناطق پایین دست سد کرخه در سالهای گذشته چند بار نیروگاه این سد از مدار تولید برق خارج شد ولی با حجم آب ذخیره شده در پشت سد بار دیگر نیروگاه کرخه وارد مدار تولید برق کشور شده است.
صالحی با اشاره به منافع و اهمیت مهار سیل افزود: اگر این سیل توسط سد کرخه مهار نمی شد خسارت فراوانی به مناطق پایین دست وارد می کرد و شهرهای سوسنگرد، هویزه، بستان، شوش وعبدالخان را به طور کامل تحت تاثیر قرار می داد.
وی به شدت تبخیر آب از دریاچه سد کرخه همچنین تبخیر ۲۲۵ میلیون متر مکعب از آب مخزن این سد در طول یکسال گفت:این مقدار تبخیر آب معادل با نیاز آبی ۱۹ هزار هکتار زمین کشاورزی است.
مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه با تاکید بر ضرورت همکاری دانشگاه و صنعت آب و برق ، همیاری و مشارکت جامعه علمی کشور برای کاهش حجم بالای تبخیر آب های ذخیره شده در پشت سدهای کشور را خواستار شد.
سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است.
عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید.
آب ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز ۴۰۰ روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.
مخزن سد کرخه ظرفیت گنجایش هشت میلیارد مترمکعب آب را دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.