سهم آب طبس از کارون محفوظ است!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: گویا داستان انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز پایانی ندارد و هر روز مدعی جدیدی برای آن در کشور یافت می شود.
در تازه ترین ادعا روزنامه آوای خراسان جنوبی مطلبی را به عنوان «سهم آب طبس از کارون محفوظ است» در تیتر اول خود منتشر کرده است که نشان می دهد استان خراسان جنوبی پس از اصفهان، یزد، کرمان، قم، بوشهر و … به صف مدعیان آب رودخانه های خوزستان پیوسته است. بنابراین از آنجا که امیدی به تدبیر دولتمردان نیست از شهروندان خوزستانی انتظار می رود در این ماه مبارک  رمضان دعا کنند، افغانستان و پاکستان به جمع مدعیان انتقال آب رودخانه های خوزستان نپیوندند.
۷۰۷۰۶_۴۹۴
متن منتشره در این روزنامه در زیر می آید:

خشکسالی های اخیر و بحران بی آبی استان؛ در طبس بیشتر از هر جای دیگری خود را نشان داده به گونه ای که در حال حاضر ۴۲ روستای این شهرستان با تنش آبی مواجه هستند.گزینه‌های متعددی برای اجرای طرح انتقال آب به این شهرستان وجود داشته که انتقال آب از سرچشمه‌های کارون یکی از آن‌ها بود که بنا به گفته مسئولان باوجود اینکه در مصوبه شورای عالی آب در سال ۸۳ سهمیه ای از محل خط دوم انتقال آب به یزد برای شهرستان طبس در نظر گرفته شده بود اما باز هم مردم طبس از آن محروم شدند. در شورای عالی آب کشور به ریاست رئیس جمهور سابق، مقرر شد از یک میلیارد مترمکعب آب مازاد اختصاص یافته از کارون به فلات مرکزی ایران ۳۰۰ میلیون مترمکعب به استان یزد منتقل و بر اساس جدول مصوب در وزارت نیرو از این مقدار ۷۵ میلیون مترمکعب هم به طبس اختصاص یابد که این مصوبه به شرکت آب منطق های یزد نیز ابلاغ شد. بعد از محروم شدن طبس ،از خط دوم انتقال آب به طبس در سال ۹۱ مسئولان و نمایندگان شهرستان طبس تلاش های زیادی کردند که حق مسلم مردم این شهرستان از کارون را به آ نها بازگردانند اما این خواسته تاکنون اجرایی نشده و هنوز هم در حال بررسی است. نماینده سابق مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه خرداد ۹۳ در گفتگو خبرنگاران گفت: سهم طبس از خط دوم انتقال آب کارون به استان یزد در سال ۹۱ مشخص شد، باوجوداینکه این موضوع، مصوبه شورای عالی آب بود مسئولان این شهرستان بارها این خواسته را پیگیری کردند اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. عبدا… زاده در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز در گفتگوی خبری با رسانه ها این سهم را قطعی دانست و گفت: مقدار سهم آب طبس یک بحث است اما موضوع اساسی تر تخصیص این سهم است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در آخرین گفتگوی خود با آوا ، نیاز آبی شهرستان طبس تا سال ۱۴۲۵ را حدود ۲۸.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: این موضوع به تصویب کمیته فنی رسیده و در حال حاضر به دفتر کلان آب ارسال شده تا بتوانیم از خط دو یزد آن را تأمین کنیم. وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجا مشده نیاز آبی سه استان اصفهان، یزد و کرمان که باید از دریاچه کارون تأمین شود حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و ما به دنبال این هستیم نیاز آبی شهرستان طبس نیز در این پروژه دیده شود. امامی در ارتباط با زمان اجرایی شدن این پروژه گفت: این پروژه، یکی از پروژ ههای کلان است که شامل احداث سد و اجرای خطوط انتقال است که این امر زمان بر خواهد بود. وی با بیان اینکه طبق برنامه خطوط انتقال آب تا یزد به صورت مشترک و از یزد تا طبس نیز توسط استان انجام می شود، بیان داشت: در حال حاضر مسیرهای اجرای این پروژه گرفته شد اما هنوز موقعیت مناسب تعیین نشده است. وی در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال عملیاتی شدن این مصوبه هستیم و سهم طبس از آب کارون همچنان پابرجاست .

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.