افشاگری معاون سازمان آب و برق از انتقال آب خوزستان: آب روخانه زهره با تونل به دشت لیراوی استان بوشهر منتقل می شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: اکنون تونلی در رودخانه زهره در حال حفر است تا برای ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیراوی استان بوشهر آب انتقال دهد.

شوشان نوشت: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکنون تونلی در رودخانه زهره در حال حفر است تا برای ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیراوی استان بوشهر آب انتقال دهد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: از نظر سازمان امکان تخصیص آب برای کشت تابستانه در اراضی حوضه مارون و زهره وجود ندارد.
مصطفی شبه با اشاره به جلسه کمیته مدیریت بحران در استانداری اظهار کرد: با توجه به این‌که منابع آبی موجود در حوضه مارون و زهره پاسخگوی کشت کامل تابستانه در این دو حوضه نیست و به دلیل نگرانی که از بابت تامین آب کشت پاییزه احساس می‌شود، در این جلسه اعلام کردیم که امکان تخصیص آب برای کشت تابستانه این دو حوضه را نداریم.
وی افزود: اگر بخواهیم آب موجود این دو حوضه را برای کشت‌های تابستانه مصرف کنیم، برای کشت پاییزه دچار مشکل خواهیم شد و با توجه به اهمیت بالاتر کشت پاییزه نسبت به کشت تابستانه، معتقدیم که باید برای کشت پاییزه سال جاری اقدام به ذخیره آب کنیم. به گزارش شوشان ، شبه تصریح کرد: اداره‌کل هواشناسی نیز پیش‌بینی کرده که در سال جاری بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود، یعنی ممکن است بارش‌ها به موقع و به اندازه کافی نباشند. بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برای آغاز کشت پاییزه از ذخایر آبی استفاده کنیم و ان‌شاالله که بارش‌ها نیز به داد ما برسند.
وی عنوان کرد: در حوضه مارون کشت‌های دائمی مانند نخیلات را داریم که برای تخصیص آب در اولویت قرار دارند و برای کشت‌های غیر دائمی که عمدتا صیفی‌جات است، منابع آبی موجود پاسخگوی نیاز اراضی این حوضه نیست.
شبه ادامه داد: با وجود این‌که در جلسه کمیته مدیریت بحران اعلام کردیم که تامین آب کشت تابستانه در این حوضه از جانب ما مقدور نیست اما مسئولین جهاد کشاورزی خواستار تخصیص مقداری آب برای بعضی از اراضی این حوضه شدند و نهایتا مقرر شد بعدها درصد آب قابل تخصیص برای بعضی اراضی این حوضه که با مدیریت خود جهاد کشاورزی همراه خواهد یود را اعلام کنیم.
وی اظهار کرد: در حوضه مارون اگر در کنار کشت‌های دائمی پایین حوضه کشت غیر دائمی دیگری در تابستان انجام شود تهدیدی برای کشت های دائمی خواهد بود. در انتهاب حوضه مارون در شادگان ۱۲ هزار هکتار نخیلات داریم که اگر آبی به این نخیلات نرسد دچار آسیب می شوند بنابراین این دغدغه ما تامین آب کشت های دائمی مانند نخیلات در حوزه مارون است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در حوضه زهره هیچ سدی برای ذخیره آب نداریم و ذخایر آبی این حوضه در فصل تابستان به حداقل خود می‌رسد که این مساله موجب می‌شود تا به صورت اتوماتیک امکان تخصیص آب کشت تابستانه در این حوضه برای ما وجود نداشته باشد، به همین علت اعلام کردیم که امکان کشت تابستانه در این حوضه وجود ندارد و این در حالی است که اکنون تونلی در رودخانه زهره در حال حفر است تا برای ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیراوی استان بوشهر آب انتقال دهد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • خوشم میاد فقط در حال انتقال هستن.به اصفهان و جاهای دیگه.بوشهر که دیگه جزو خود خوزستان است و همسایه است .mohammad amin hayat moghaddam