تعیین ضرب الاجل برای جمع آوری تاسیسات و زباله های نفتی در هورالعظیم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تعیین ضرب الاجل برای جمع آوری تاسیسات و پسماندهای نفتی در تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: در صورت جمع آوری نشدن تاسیسات نفتی در هورالعظیم، سیلاب شهر رفیع و روستاهای اطراف را تهدید می کند.

هاشم بالدی چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: ذخیره سدهای سیمره و کرخه به دلیل بارش های اخیر به بالاترین میزان خود رسیده و برنامه ریزی برای کنترل خروجی از سد کرخه و رسیدن به حجم ایمن در مخزن سد، رهاسازی آب در رودخانه و آبگیری تالاب هورالعظیم در حال انجام است.
وی با اشاره به جلسه ای که با مدیر HSE شرکت ملی نفت ایران در فرمانداری هویزه درباره آبگیری هورالعظیم تشکیل شد، اظهار کرد: با توجه به افزایش دبی رودخانه کرخه تا ۳۰۰ مترمکعب برثانیه در هفته های اخیر، در صورتی که زمینه برای هدایت این آب به تالاب فراهم نشود، شهر رفیع و روستاهای اطراف با تهدید سیلاب روبه رو می شود.
بالدی گفت:به شرکت های نفتی تا نیمه تیر مهلت داده شده تا کنده های حفاری و پسماندهای نفتی خود را از تالاب جمع آوری کنند.
وی نقش تالاب هورالعظیم را در کنترل سیلاب یادآور شد و اضافه کرد: تاسیسات و جاده های نفتی موجود در تالاب هورالعظیم مانع آبگیری کامل تالاب شده و باعث بازگشت آب به رودخانه کرخه می شود به همین دلیل باید زمینه آبگیری مخازن سه ،چهار و پنج تالاب فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: در این جلسه بازگشایی دریچه های بین مخازن یک، ۲، سه، چهار و پنج این تالاب در سریع ترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین مسئولیت هرگونه آلودگی و اتلاف آبزیان را متوجه وزارت نفت دانست و گفت:با آبگیری و پیشروی آب در اراضی خشک تالاب این پسماندهای نفتی زیرآب رفته و آلودگی نفتی باعث آلوده شدن آب و نابودی آبزیان می شود.
وی با تاکید بر حفظ حریم و بستر رودخانه کرخه اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید آب کرخه و خشکسالی در ۱۵ سال اخیر برخی افراد در شهر رفیع و روستاهای اطراف در حریم و بستر ساخت و ساز کرده اند که در صورت طغیان رودخانه در معرض تهدید هستند.
بالدی اضافه کرد: در صورتی که دریچه های بین مخازن ۲ و سه تالاب بازگشایی نشود، وقوع سیل پاسگاه های مرزی موجود در منطقه را نیز تهدید می کند.
وی بیان کرد: هورالعظیم هم برای تامین معیشت مردم محلی و هم تصفیه و تعادل بخشی به سیلاب بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل اولویت ما آبگیری بخش ایرانی تالاب است و در صورت وجود آب کافی دریچه های دایک مرزی برای آبگیری بخش عراقی تالاب نیز گشوده می شود؛ البته بر اساس گزارش های دریافتی، بخش عراقی تالاب در شرایط بهتری است.
بالدی هشدار داد: احتمال طغیان رودخانه کرخه با توجه به افزایش دبی این رودخانه وجود دارد اما اکنون رهاسازی آب در کنترل است.
وی افزود: رودخانه کرخه در سال های گذشته ظرفیت گذراندن دو هزار مترمکعب سیلاب را داشت اما به دلیل تعرض به بستر این رودخانه، هم اکنون حداکثر تا ۴۰۰ مترمکعب آب را می تواند از خود عبور دهد که این مساله احتمال طغیان رودخانه و وقوع سیلاب را زیاد می کند.
وی از دیگر مصوبات این جلسه را لایروبی انهار و شاخه های رودخانه کرخه منتهی به تالاب عنوان کرد و گفت: مقرر شد خطوط لوله فرسوده نفت حداکثر در یک هفته آینده جمع آوری شود.
وی ادامه داد: لایروبی انهار در هویزه و دشت آزادگان بر عهده سازمان آب و برق خوزستان، و لایروبی کانال های زهکشی و آبیاری نیز بر عهده سازمان جهاد کشاورزی این استان است.
بالدی با بیان اینکه هرگونه تغییر در دبی رودخانه و افزایش رهاسازی آب باید با هماهنگی ستاد بحران خوزستان انجام شود اظهار کرد: سیل بندها و دیوارهای نگهدارنده در شهرها و روستاهای مسیر رودخانه کرخه باید ترمیم شود.
بر اساس این گزارش، تالاب هورالعظیم تنها بازمانده تالاب های بین النهرین است که خط مرزی ایران و عراق را تشکیل می دهد. خشک شدن این تالاب در یک دهه گذشته مهم ترین کانون شکل گیری توفان های گرد و غبار در منطقه را بوجود آورده است. جاده های نظامی زمان جنگ تحمیلی این تالاب را به پنج مخزن (حوضچه) تقسیم کرده است.
بیش از هفت هزار هکتار از هورالعظیم در سال ۸۷ به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت قرار گرفت. اگرچه ورود شرکت نفت به این تالاب مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی بوده اما این ضوابط اعم از جاده سازی، قطعه قطعه کردن تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی رعایت نشده است.
مخزن شماره سه هورالعظیم در این سال ها برای فعالیت های نفتی خشکانده شده بود. تامین حقابه این تالاب یکی از مصوبات کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار است که در پی توفان های شدید گردو غبار در زمستان ۹۳ ایجاد شده بود.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی نفت ایران اسفند پارسال از اجرای برنامه هایی برای اصلاح و بهبود وضعیت زیست محیطی فعالیت های نفتی خبر داده و گفته بود: ساماندهی پسماندهای نفتی در هورالعظیم و لایروبی انهار منتهی به این تالاب در دستورکار است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.