آن‌چه انتقال آب بر سر رودها و تالاب‌های خوزستان می‌آورد / زهره و جراحی هم به سرنوشت کارون، دز و کرخه گرفتار می شوند؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان گفت: وزارت نیرو در سکوت خبری و اطلاعاتی در حال قطع آخرین شریان‌های حیاتی رودخانه‌های زهره و جراحی در خوزستان است، رودخانه‌ای که تغذیه‌کننده اصلی تالاب شادگان است.
خالد ربیعی در گفت‌وگو با (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به آثار کم‌آبی بر عرصه‌های زیست‌محیطی و تالاب‌های خوزستان اظهار کرد: مهم‌ترین و بارزترین نتیجه کم‌آبی در استان خوزستان، افزایش کانون‌های گرد و غبار در استان تا میزان ۷۰۰ هزار هکتار است؛ کانون‌هایی که در گذشته جزو اراضی کشاورزی، مراتع و تالاب‌های استان بوده‌اند و با قطع حق‌آبه آنها در چند سال گذشته رطوبت خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اکنون با وزش بادی کم‌سرعت، این گرد و غبار محلی به هوا بر می‌خیزد و حیات خوزستانی‌ها را وارد چالشی جدی می‌کند.

ربیعی با اشاره به نیازمندی‌های زیست‌محیطی خوزستان در شرایط کم‌آبی و گرد و غبار گفت: شرایط کم‌آبی در خوزستان، بیشتر معلول عدم مدیریت صحیح آب و محبوس ماندن آن در پشت سدها و همچنین انتقال آب‌های بین‌حوضه‌ای است که در این شرایط ضروری است مسئولان نسبت به رهاسازی آب از دریاچه سدها و تامین حق‌آبه تالاب‌ها  اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: طبیعت رودخانه و تالاب به آب شیرین و سالم و رعایت پیوسته آن نیازمند است و همان‌گونه که انسان بدون آب نابود است، زندگی  طبیعت نیز در گروی وجود آب سالم و دوری از آسیب است ولی مشاهده می‌شود که در چند سال گذشته، قطع حق‌آبه طبیعی آنها توسط وزارت نیرو و شرکت‌های نفت و توسعه نیشکر به‌گونه‌ای تیر خلاص را به تالاب‌ها و محیط زیست خوزستان وارد کرده است آن هم به واسطه انتقال مواد شیمیایی و  پساب‌های شور و آلوده به فسفر و ازت.

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به تاثیر انتقال آب رودخانه‌های خوزستان بر محیط زیست و تالاب‌ها و رودخانه‌های استان اظهار کرد: بی‌شک چالش جدی استان خوزستان در حال حاضر سد‌سازی بی‌رویه و انتقال آب بین‌حوضه‌ای است. هم‌اکنون ده‌ها طرح فاقد ارزیابی محیط زیستی مخل طبیعت و اکوسیستم توسط وزارت نیرو در حال اجرا است؛ طرح‌هایی مانند انتقال آب بهشت‌آباد که در صورت اجرا، ١۶ درصد از حق‌آبه کارون را به کویر منتقل می‌کند.

وی افزود: همچنین طرح بلندترین سد دوقوسی جهان موسوم به “سد بختیاری” در ۵۰ کیلومتری از سد دز از دیگر پروژه‌هایی است که خوزستان را با چالش مواجه می‌کند و در صورت اجرای این پروژه، قطره‌ای آب از رودخانه دز وارد خوزستان نخواهد شد و استان را وارد چالش امنیتی و اجتماعی خواهد کرد.

ربیعی ادامه داد: طرح “سد چم‌شیر” و انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر نیز نمونه‌ای دیگر از برنامه‌های وزارت نیرو برای نابودی استان و مهاجرت مردم است.

وی گفت: طرح سد “شش‌پیر” در استان فارس نیز که کمتر کسی درباره آن صحبت می‌کند، از دیگر پروژه‌هایی است که حق‌آبه طبیعی خوزستان را به خطر می‌اندازد.

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو در سکوت خبری و اطلاعاتی در حال قطع آخرین شریان‌های حیاتی رودخانه‌های زهره و جراحی در خوزستان است، رودخانه‌ای که تغذیه‌کننده اصلی تالاب شادگان است.

وی افزود: طولی نخواهد کشید که اقدامات اشتباه وزارت نیرو، حوضه زهره و جراحی را نیز به سرنوشت کارون، دز و کرخه گرفتار کرده و استان خوزستان را وارد شرایط بد اجتماعی و معیشتی خواهد کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.