بسکتبال خوزستان در تدارک قهرمانی آسیا

عصر جنوب – asrejonoob.ir: پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) و پالایش نفت آبادان ۲ نماینده خوزستان در رقابت‌های لیگ برتر توانستند بر سکوی قهرمانی و دومی این مسابقات قرار گیرند تا ۲ نماینده ایران در رقابت‌های غرب آسیا باشند.

پتروشیمی بندر امام(ره) در این سال باید در رقابت‌های قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا، قهرمانی غرب آسیا و لیگ برتر به میدان برود و با توجه به توانایی‌های این تیم اکنون انتظارات زیادی از آن‌ها می‌رود. پالایش نفت آبادان که فصل رؤیایی را پشت سر گذاشت امسال نماینده ایران در رقابت‌های غرب آسیاست و باید در رقابت‌های لیگ برتر نیز دومین نماینده استان باشد.
پتروشیمی بندر امام(ره) قطعاً فصل جدید را با مهران شاهین‌طبع، مربی موفق خود، آغاز خواهد کرد و قطعاً درصدد جذب بازیکنان ملی‌پوش و ستاره‌های ایرانی و خارجی است؛ اما پالایش نفت آبادان که با کسب مقام دومی فصل را به پایان رساند با انصراف هماد سامری، سرمربی خود، مواجه شد و هنوز تکلیف سرمربی خود را نمی‌داند.
خوزستان در فصل ۹۵ – ۹۴ با کسب مقام‌های قهرمانی و نایب قهرمانی به پایتخت بسکتبال ایران تبدیل شد. بسکتبال توانست پس از سال‌ها ورزش خوزستان را به افتخارات بزرگی برساند؛ اما یکی از ایراداتی که به ۲ تیم خوب خوزستانی گرفته می‌شود استفاده نکردن از بازیکنان بومی است هر چند هر ۲ باشگاه با تشکیل آکادمی به دنبال تربیت و پرورش بازیکنان بومی هستند.

پالایش نفت آبادان در فصلی که گذشت
تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان که دومین سال حضورش در جمع لیگ برتری‌های ایران را تجربه می‌کرد برای خرید بازیکن دست روی ستاره‌های جوان بسکتبال کشور گذاشت و با جذب محمد حسن‌زاده، محمد جمشیدی و آرن داودی از ۳ سهمیه ملی خود سود برد و در کنار آنان با جذب مهراد آتشی، یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان ایرانی، پوپویچ و زلاتکو، ۲ بازیکن خارجی، سعی داشت بین ۴ تیم برتر قرار گیرد اما توانست فراتر از آن عمل کند و به مقام دومی دست یابد.
تیم نفت آبادان از باخت با اختلاف ۳۰ امتیاز در بازی ابتدایی فصل مقابل دانشگاه آزاد تا صعود به فینال سوپر لیگ، ‌مسیر صعب‌العبوری را سپری کرد. نفتی‌ها از مرحله پلی‌آف به بعد، بیشترین تعداد مسابقه را برگزار کردند. پلی‌آف مقابل گرگان، نیمه‌نهایی مقابل شیمیدر و در نهایت فینال مقابل پتروشیمی بندر امام(ره) با تیمی که تفاوت زیادی میان بازیکنان اصلی و نیمکت آن وجود داشت. نفت تا ۳ مسابقه فینال هم به خوبی دوام آورد و تحسین همه را برانگیخت.
نفتی‌ها بازیکنان خارجی خوبی مثل پوپویچ و زلاتکو را داشتند که ترکیب آن‌ها با مهراد آتشی، آرن داودی، ‌ محمد جمشیدی و محمد حسن‌زاده به یکی از موفق‌ترین ترکیب‌های امسال تبدیل شد. بازیکنان فوق علاوه بر اینکه بهترین بازی سال‌های اخیر خود را ارائه دادند، تیم خود را هم تا فینال پیش بردند.
این تیم در طول فصل فراز و نشیب‌های زیادی داشت. در دور اول رقابت‌ها توانست با پیروزی برابر تمامی تیم‌های مدعی صدرنشین شود و در نیم‌فصل دوم با قبول چند شکست صدرنشینی را به پتروشیمی بندر امام(ره) داد؛ اما در دور سوم به خود آمد و توانست در پایان فصل با قبول ۴ شکست برابر پتروشیمی بندر امام(ره) به مقام دومی رضایت دهد.
اما مهم‌ترین نکته‌ای که این روزها طرفداران این تیم در آبادان به دنبال آن هستند انتخاب سریع‌تر سرمربی تیم است. هماد سامری پس از کسب نایب قهرمانی اعلام کرد دیگر در این تیم نخواهد ماند و به عنوان مربی راهی تیم ملی شد.

سامری؛ محتمل‌ترین گزینه
مدیرعامل تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در خصوص شرایط این تیم به همشهری می‌گوید: تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان فصل خوبی را پشت سر گذاشت و برای نخستین بار در تاریخ ورزش، آبادان را از ورزش تک‌قطبی بودن خارج کرد و توانست علاقه‌مندان زیادی به خود جذب کند.
«حسن مختاری» اظهار می‌کند: اکنون در آبادان فقط فوتبال ورزش محبوب شهروندان نیست بلکه بسکتبال هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده که سخت به دنبال اخبار این تیم هستند.
وی هماد سامری را محتمل‌ترین گزینه برای انتخاب سرمربی این تیم می‌داند و می‌افزاید: سامری برای این تیم زحمات زیادی کشیده و اکنون زمان آن رسیده که نتیجه موفقیت‌های خود را ببیند و پس از بازگشت وی از اردوی تیم ملی با این مربی وارد مذاکره خواهیم شد.
مختاری تصریح می‌کند: ما نماینده ایران در رقابت‌های غرب آسیا هستیم و به طور حتم برای حضور موفق در این رقابت‌ها برنامه‌های خاصی داریم و وزارت نفت قول حمایت داده است.
مدیرعامل باشگاه پالایش نفت آبادان اضافه می‌کند: امسال هم از ۳ سهمیه ملی خود استفاده خواهیم کرد و بازیکنان جدید با نظر مستقیم سرمربی جذب خواهند شد.
مختاری در پایان می‌گوید: انتظارات اکنون از این تیم بالا رفته و هواداران انتظار دارند بازیکنان بزرگی جذب این تیم شوند.

پتروشیمی بندر امام(ره)
پتروشیمی بندر امام(ره) فصل کم‌فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و از ابتدای لیگ همه کارشناسان شانس این تیم برای قهرمانی را بیشتر از دیگر تیم‌های مدعی می‌دانستند.
پتروشیمی با جذب مهران شاهین‌طبع، یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ بسکتبال ایران، و جذب ستاره‌های ایرانی و خارجی شانس خود را برای قهرمانی افزایش داد.
تیم پتروشیمی بندر امام(ره) با ترکیبی یک‌دست و کم‌حاشیه در این فصل به قهرمانی رسید؛ تیمی که شاید از فصل ناموفق قبل، کم‌ستاره‌تر بود، اما از روز نخست به شکلی اصولی بسته شد و در طول فصل هم به کار حرفه‌ای خود ادامه داد. پتروشیمی در لیگ امسال کم‌رقیب بود و گاهی به دلیل بودجه همیشگی و ترکیب تیم زیر سؤال می‌رفت. پتروشیمی شرایط همیشگی را داشت اما هیچ یک از تیم‌های دیگر، استحکام لازم را برای رقابت قهرمانی نداشتند.
درباره تیم قهرمان لیگ از ابتدای فصل تا قبل از مراحل پلی‌آف دو حاشیه وجود داشت؛ نخست در زمان اعلام سهمیه‌های ملی گفته می‌شد نظرات مهران شاهین‌طبع، سرمربی پتروشیمی و مربی تیم ملی بسکتبال، دخالت داشته و چند بازیکن به نفع تیم پتروشیمی از سهمیه‌ها خارج شدند. دیگری اجازه جذب ۳ بازیکن سهمیه خارجی که هیچ‌کس در مراحل مقدماتی، تصویب شدن آن را به خاطر نداشت، اما پیش از مرحله پلی‌آف مصوبه آن به باشگاه‌ها اعلام شد. برخی این قضیه را هم تأثیر باشگاه پتروشیمی روی فدراسیون می‌دانستند تا شرایط جذب حامد حدادی، ستاره تیم ملی بسکتبال، را پیدا کنند؛ ستاره‌ای که بدون شک یکی از تکیه‌گاه‌های پتروشیمی برای قهرمانی بود.
هر چند مخالفان، دلیل مستندی مبنی بر تصویب نشدن این قانون در ابتدای فصل ارائه نکردند و در نهایت اکثر تیم‌های راه‌یافته به مرحله پلی‌آف هم از این مصوبه بهره بردند.

جذب بازیکنان بعد از رقابت‌های المپیک
مدیرعامل باشگاه پتروشیمی بندر امام(ره) درباره برنامه‌های این باشگاه برای فصل جدید به همشهری می‌گوید: این تیم در رقابت‌های غرب آسیا و لیگ برتر با اقتدار عنوان قهرمانی را کسب کرد و مدیریت و هیأت مدیره از کادر فنی رضایت دارد.
«شاپور یاوری» اظهار می‌کند: شاهین‌طبع در فصل آینده هم سرمربی تیم خواهد بود تا در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا هم نتیجه خوبی کسب کنیم.
وی می‌افزاید: بازیکنان در فصل آینده با نظر سرمربی جذب می‌شوند و منتظریم بازی‌های تیم ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک پایان یابد تا با بازیکنان مورد نظر کادر فنی وارد مذاکره شویم.
یاوری در پایان اضافه می‌کند: هدف ما کسب عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیاست و برای دست یافتن به این مهم از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و به طور حتم در این راستا تیم را تقویت خواهیم کرد.

**مسعود گادار**
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.