مدیرکل آموزش و پرورش: خوزستان رتبه سوم بی‌سوادی کشور را دارد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: خوزستان با داشتن پیشینه موفق علمی در رتبه سوم بی‌سوادی کشور قرار دارد.

 محمد تقی‌زاده ظهر امروز در نخستین همایش راهکارهای توسعه سوادآموزی در این شهرستان با اشاره به تاریخچه و قدمت باستانی ایذه و اینکه این شهرستان محل پیدایش تمدن‌های ایران است اظهار کرد: بخش مهمی از هویت، فرهنگ، مناسبت‌های ملی و مذهبی بر اساس همین گذشته‌های تاریخی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه هویت ملی و دینی ما ریشه در داشته‌های فرهنگی این سرزمین دارد افزود: اگر بخواهیم این مواریث تاریخی را از دانش‌آموز به دانش‌آموز دیگر، از یک منطقه به منطقه دیگر و از شخص به شخص دیگر منتقل کنیم راهی به جز درک کردن این فلسفه نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اینکه بخش مهمی از تاریخ معاصر کشور به‌وسیله امام خمینی (ره) شکل گرفت خاطرنشان کرد: بررسی دوره‌های تاریخ این سرزمین نام‌های زیادی را به خود می‌گیرد که می‌توان آن را به دو دوره تقسیم‌بندی کرد.

تقی‌زاده اضافه کرد: دوره قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب دو دوره‌ای هستند که در تقسیم‌بندی تاریخی قرار می‌گیرند که قبل از انقلاب اسلامی یک سرزمین استعمارگر و استعمارپذیر بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: تنها دوره‌ای که نه به دنبال استعمارگری بوده‌ایم و نه استعمار را پذیرفته‌ایم دوران انقلاب اسلامی است و امام خمینی (ره) با اعلام استقلال این کشور، مذهب، دین و هویت ملی ایران را به دنیا معرفی کردند.

تقی‌زاده با بیان اینکه با بررسی در ادوار تاریخی متوجه می‌شویم که همیشه پیشتاز علم و دانش بوده‌ایم تصریح کرد: ایران همواره مهد دانشمندان و عرفا بوده و استان خوزستان نیز با داشتن اولین دانشگاه در دوران باستان نقش اساسی را ایفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اولین پیدایش خط ۷ هزار سال پیش در ایران بوده است نه کشورهای دیگر و باید تاریخ را تغییر داد، خاطرنشان کرد: امروز با داشتن این پیشینه علمی کهن بازهم در زمینه‌های علمی آسیب‌هایی وجود دارد و ما باید عظمت و گذشته تاریخی علمی خود را حفظ کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که ملت و جامعه ما دارد، آسیب‌ها زیاد بزرگ نیست و می‌توان آنها را از سد راه برداشت.

*رتبه سوم خوزستان در بی‌سوادی کشور/ علاوه بر سوادآموزی مهارت سالم اجتماعی در اولویت است

تقی‌زاده با ابراز تأسف از اینکه خوزستان با داشتن این پیشینه اینک در رتبه سوم بی‌سوادی کشور قرار دارد گفت: در این بین ایران در بین کشورهای دنیا رتبه یازدهم بی‌سوادی را دارد که نباید این‌گونه باشد.

وی با بیان اینکه معتقدم اگر تمام نتیجه آموزش و پرورش کسب ساده‌ترین مهارت‌های زندگی و اجتماعی باشد برای ما کافی است، عنوان کرد: اولویت ما علاوه بر سوادآموزی، کسب سالم‌ترین مهارت‌های اجتماعی است.

تقی‌زاده افزود: کسب نتیجه در کنکور، رفتن به دانشگاه، فراغت از تحصیل نباید در اولویت کاری باشد و اولویت دوره پیش‌دبستانی است.

وی با بیان اینکه فصل اول تعلیم و تربیت یادگیری ساده‌ترین واژه‌ها مانند سادگی، صداقت و… است تشریح کرد: می‌خواهیم با اقدامات خود در مدارس این واژه‌ها به‌درستی و واقعیت معنای خود را پیدا کند.

*مشکلات مدیریتی بالاتر از مشکلات مالی و کمبودهای مختلف

تقی‌زاده با اشاره به مشکلاتی که همواره مانع توسعه و پیشرفت دانسته می‌شود خاطرنشان کرد: مشکل مالی، نبود نیروی کار و فضای آموزشی مشکل اصلی و اساسی نیست، بله این داشته‌ها را باید با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی شده و با هدف به نتیجه رساند.

وی با تاکید بر اینکه سوادآموزی پیش‌دبستانی، ورزش و تربیت‌بدنی نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند گفت: در استان خوزستان ۴۱ منطقه آموزش و پرورش وجود دارد و شاهد این هستیم که در فاصله ۴۰ کیلومتری دو منطقه باهم، یکی در رتبه اول و یکی در رتبه آخر بین مناطق قرار دارد.

تقی‌زاده ادامه داد: مگر چقدر باید تفاوت فرهنگی، اجتماعی و تجهیزاتی وجود داشته باشد که این مناطق با این اختلاف رتبه ای در استان وجود داشته باشد، این در حالی است که تنها با یک برنامه ریزی و مدیرت منابع مالی و انسانی می‌توان به موفقیت رسید.

*آموزش و پرورش خوزستان ۲۰۰ میلیارد تومان طلب دارد

این مسئول آموزشی خوزستان با اشاره به طلب ۲۰۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش خوزستان از نهادهای مختلف تصریح کرد: آموزش و پرورش استان خوزستان از سال ۷۰ تا کنون این مبلغ را از نهادهای مختلف طلب دارد و پیگیر دریافت آن هستیم.

وی با بیان اینکه استان خوزستان نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز دارد اظهار کرد: این در حالی است که ما در سال تنها ۴ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم که این مبلغ چیزی حدود ۴ هزار تومان سهم هزینه‌های مدارس برای هر دانش‌آموز می‌شود و باید با مدیریت صحیح این بودجه و دریافتی را هزینه کرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه رفع مشکلات آموزش و پرورش در استان و دریافت مطالبات آن توجه و پیگیری سایر مسئولان استان را می‌طلبد، تصریح کرد: اگر دغدغه مشکلات آموزش و پرورش را داشته باشیم و این نهاد در اولویت اول قرار بگیرد به خوبی می‌توانیم مشکلات را رفع کرده و به اهداف خود برسیم.

وی در پایان با بیان اینکه فرزندان و دانش‌آموزان ما آینده ما و این سرزمین هستند، عنوان کرد: برای اینکه در آینده خود مسئولان خوبی داشته باشیم باید امروز دانش‌آموزان خوبی را داشته باشیم که درک درستی از ایران، اسلام، وحدت و دوستی داشته باشند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.