۴۶ روز گذشت؛ هنوز هم احوال سیل‌زدگان خوش نیست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: چهل و شش روز از سیلابی که بخشی از روستاهای دزفول، شوش و شوشتر را زیر آب برد، می‌گذرد اما هنوز خبری از پرداخت خسارات به آسیب‌دیدگان نیست.
دست‌کاری‌های انسانی در طبیعت بحرانی ایجاد کرد که ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را نابود، ۷ هزار نفر را حدود یک هفته آواره، هزار رأس دام را ناپدید و تعدادی پل را تخریب کرد.
سیل ۲۶ فروردین در شمال خوزستان باعث شد مردم خانه‌های خود را ترک کنند و به نقاط امن پناه ببرند.
اسکان سیل‌زدگان در شهرستان دزفول تقریباً ۳ هزار نفر، در شوش در منطقه آهودشت ۲۵۰۰ نفر و در اندیمشک نیز حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر گزارش شد.
سیل اخیر خوزستان بسیاری از مزارع را از بین برد، به خانه‌ها و تأسیسات شهری آسیب رساند و از همه بدتر ضربه سنگینی به مردم صبور استان وارد کرد.
واکنش مردم شمال استان به ویژه ساکنان شوش در آن زمان در برابر این بحران جز صبر و سکوت نبود؛ اما حالا مردم شوش انتظار دارند خسارات واردشده به خانه و زندگی‌شان پرداخت شود تا بتوانند زندگی ساده خود را از سر گیرند.
پیگیری خسارت سیل
نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید:
پس از سیلاب، ادارات مختلف از جمله جهادکشاورزی و راه و شهرسازی برآوردهای خسارات واردشده به روستاها را تنظیم کردند و در اختیار ستاد بحران قرار دادند و ستاد بحران نیز آن‌ها را برای دولت فرستاد.
«سیدراضی نوری» می‌افزاید: مراحل اداری نامه برآورد خسارات به دولت به خوبی پیش رفته و حتی میزانی مبالغ بلاعوض و تسهیلاتی دیگر در این نامه ذکر شده است.
وی اضافه می‌کند: تا اینجای کار از روند پیگیری دولت راضی هستم؛ اما بهتر است به دلیل مشکلاتی که مردم دارند هرچه زودتر نسبت به پرداخت خسارات اقدام شود؛ چون مردم تعدادی از روستاها هر آنچه را داشتند، از دست دادند. از دام و زمین کشاورزی بگیرید تا خانه و کاشانه.
گندم‌هایی که به ثمن بخس خریده شد
دهیار روستای آهودشت و حومیلا (لگیطه) می‌گوید: گندم‌زارهای روستاهای بیت‌یدی، بیت‌کاظم و بیت‌خلیفه پس از وقوع سیل به دلیل اینکه با خاک زیادی مخلوط شده بود، با قیمت پایینی از کشاورزان خریده شد.
«کاظم منصوری» به همشهری می‌گوید: سیل در حالی رخ داد که تعداد زیادی از کشاورزان، زمین‌های خود را بیمه نکرده بودند؛ البته دلیلش این بود که پارسال بیمه، خسارات کشاورزان را پرداخت نکرد و مردم رغبتی به بیمه کردن محصولاتشان نداشتند.
دریغ از رسیدگی مسئولان
یکی از اهالی روستای کاظم‌حیدر می‌گوید: اهالی روستاهای حاشیه دز از هر امکاناتی محروم هستند. بسیاری از ادوات کشاورزی ما در سیلاب از بین رفت. گندم‌زارهای ما به شدت آسیب دیدند.
«حسن کعب» ادامه می‌دهد: خانه‌های روستاهای بیت‌محارب و کاظم‌حیدر هم آسیب دیدند و دیگر قابلیت سکونت ندارند. خیلی از خانه‌ها سقف و دیوارهایشان ترک خورده و از نظر ایمنی زندگی در آن‌ها بسیار خطرناک است؛ اما دریغ از رسیدگی مسئولان.
این مرد روستایی می‌گوید: بعد از سیلاب مدت‌ها طول کشید تا آب فروکش کند؛ بنابراین گندم‌زارها زیر آب گندیدند و بوی گندم برای اهالی این منطقه خیلی اذیت‌کننده شده است.
کعب می‌گوید: خاک‌های روان هم باعث شده با کوچک‌ترین باد، گردوغبار فضای روستا را فرا گیرد.
خسارت ما را پرداخت کنید
بیمه خسارات واردشده به کشاورزان در سال گذشته تاکنون به مردم شوش پرداخت نشده است. امسال هم که سیلاب اقتصاد آن‌ها را به هم  ریخت.
مردم حالا هیچ چیز جز پرداخت شدن خسارتشان نمی‌خواهند و می‌گویند ماه رمضان نزدیک است و فقط می‌خواهیم بر سر سفره‌هایمان لقمه‌ای نان  بگذاریم.
راه ارتباطی ۳ روستای شوش همچنان قطع است
سیل اخیر در شهرستان شوش، خسارت‌های زیادی به راه‌های ارتباطی و بخش کشاورزی در مناطق روستایی وارد کرد. روستای ابوالقیفه با ۵۰ خانوار و جمعیت ۳۵۰ نفر در ۵ کیلومتری معبد چغازنبیل قرار دارد که ضررهای بسیاری دامنگیرش شد.
دهیار روستای ابوالقیفه می‌گوید: جاده روستای ابوالقیفه در سیل اخیر از ۳ ناحیه آسیب جدی دید و باعث قطع تردد اهالی شد.
«حسین کرم‌الله‌چعب» ادامه می‌دهد: متأسفانه تاکنون برای ترمیم و رفع این مشکل اقدامات لازم انجام نشده است. به نحوی که آسفالت تخریب شده به موانعی تبدیل شده است.
دهیار روستای ابوالقیفه اضافه می‌کند: این جاده مسیر ارتباطی ۳ روستای شیخ‌مطلب، ابوالقیفه و روستای گطش است که آسفالت تخریب‌شده مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
به قلم: قاسم‌منصور آل‌کثیر
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.