سد گتوند و خوزستان، عبرتی برای استان های دیگر!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: کارشناس محیط زیست کردستان گفت: سد داریان نمونه‌ای از سد گتوند و سدهای ساخته شده بر روی دریاچه ارومیه است که بر اساس نظرات کارشناسان محیط زیست، فاجعه‌ای همچون این سدها در طبیعت کردستان رقم خواهد زد.

 حق مرادی در خصوص سد داریان و مدفون شدن ۷ روستا و نابودی چشمه بل اظهار کرد: سد داریان استان کردستان این روزها که مراحل اتمام آبگیری خود را طی می‌کند، مجموعه فرهنگی تاریخی اورامان را که در حال ثبت در میراث فرهنگی یونسکو بود نابود کرده و ۶ الی ۷ روستا به علت مدفون شدن در آب آن تخلیه می‌شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیمی از خانه‌ها و ۹۰ درصد از باغات روستای سلین زیر آب سد رفته است، گفت: با آبگیری کامل سد داریان ۷ روستای دیگر در دل این سد مدفون می‌شوند و چشمه طبیعی بل که آب شرب دو میلیون انسان را تامین می‌کرد به دلیل مدفون شدن در ارتفاع صد متری این سد نابود خواهد شد.

کارشناس محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: سد داریان نمونه‌ای از سد گتوند و سدهای ساخته شده بر روی دریاچه ارومیه است که بر اساس نظرات کارشناسان محیط زیست، فاجعه‌ای همچون این سدها در طبیعت کردستان رقم خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه کردستان محدوده جغرافیایی بسیار محدودی دارد، گفت: از این میزان محدود ۵۴ درصد در حال بهره‌برداری، مطالعه یا ساخته شده که برخی از آنها مجوز و ارزیابی زیست محیطی نداشته‌اند و این محدوده جغرافیایی کم وسعت را با مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی روبرو خواهد کرد.

حق مرادی افزود: تخلیه روستاهایی که با آبگیری سد داریان به زیر آب می‌روند منجر به مهاجرت ساکنان آن به شهرها و در نهایت افزایش حاشیه نشینی و شغل کاذب دست فروشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با سد سازی به خاطر تامین آب شرب مشکلی نداریم، تصریح کرد: گاهی اوقات از سدهای ساخته شده در جهت انتقال آب آنها برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود که ما با این گونه از موارد انتقال بین حوزه‌ای مشکل داریم.

کارشناس محیط زیست استان کردستان گفت: ما با ساخت سدهایی که ارزش مهندسی داشته و ارزیابی زیست محیطی داشته باشد به هیچ عنوان مخالف نیستیم، اما متاسفانه سدهای بدون رعایت این موارد در سال‌های قبل احداث شده است که هم اکنون شاهد تحولات آن هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.