بلایی که انتقال آب بر سر خوزستان آورد/ بحران کشاورزی در خوزستان/ ۳۰ درصد آب کشور در خوزستان وجود دارد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور با اشاره به پیامدهای ناگوار انتقال آب کارون بر بخش کشاورزی خوزستان گفت: امروز در کنار کارون، دشت‌های مرغوب ایذه از آب محروم هستند و شهرستان‌های لالی و اندیکا نیز کنار آب اما از آب محروم‌اند.

ایسنا نوشت: مسعود اسدی در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که امروز، ۱۰ خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اطراف جاده اهواز – آبادان نیز ده‌ها هزار اراضی کشاورزی از آب محروم شده‌اند و معیشت مردم غیزانیه هم در اهواز به دلیل نبود آب کشاورزی با مشکلاتی مواجه شده است.

وی افزود: در بحث مقابله و جلوگیری از انتقال آب کارون، بحث منافع منطقه‌ای مطرح نیست بلکه این مقابله در چارچوب منافع کلی نظام جمهوری اسلامی و کشور است و باید بدانیم که کشور بدون خوزستان نمی‌تواند به جایگاه خود در منطقه و قدرت نخست منطقه دست پیدا کند و خوزستان باید همیشه امن و سالم باشد؛ این در حالی است که امروز اثر انتقال آب کارون بر خوزستان واضح است.

اسدی تصریح کرد: هیچ وقت قرار نیست به دلیل منافع دولتی یا جریانی منافع استان را فدا کنیم. در طرح‌های انتقال آب مقامات دولتی عنوان می‌کنند تنها برای شرب است اما این چه شربی است که در اصفهان پرمصرف‌ترین محصول کشت می‌شود. از آب انتقال یافته کارون، محصول برنج در اصفهان کشت شد اما در همین ایام در خوزستان کشت برنج ممنوع شد و این مساله را چگونه می‌توان تفسیر کرد و معتقدیم نباید آب کارون با نام شرب به مصرف صنعت استان‌های دیگر برسد و زیرساخت‌های ما در خوزستان دچار سستی شود.

وی عنوان کرد: وزیر نیرو در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد بر اجرایی شدن سد مارون ۲ تاکید کرد اما این در حالی است که امسال در حوزه رودخانه مارون ممنوعیت کشت اعلام شده است و در بهبهان، رامهرمز، رامشیر و شادگان بحران آب برای کشاورزی وجود دارد که این مساله در امنیت، زندگی و آسایش همه تاثیر دارد.

اسدی ادامه داد: با پرروئی تمام می‌خواهند سد مارون ۲ را در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی کنند در حالی که چندین سال است کشاورزان حوضه مارون در خوزستان دچار مشکل و بحران‌ آب شده‌اند.

وی با بیان این‌که “تاکی باید ذکر مصیبت کنیم” عنوان کرد: با این وضعیت برای مبارزه با انتقال آب کارون و دیگر رودخانه‌های استان باید به دنبال تامین حق‌آبه کشاورزی در استان باشیم. صدها و هزاران کشاورز در استان سال‌های سال درخواست مجوز برای تامین آب اراضی خود داده‌اند اما وزارت نیرو و سازمان آب و برق حق‌آبه را تامین نمی‌کند و از سوی این وزارت مجوزی صادر نمی‌شود؛ این در حالی است که دولت‌ها موظف هستند که این حق‌آبه‌ها را تامین کنند.

اسدی ادامه داد: طرح‌های انتقال آب درون استانی یکی از راهکارهای مقابله با انتقال آب رودخانه به فلات مرکزی است، تصریح کرد: آیا کارون که می‌تواند زاینده‌رود را تقویت کند، نمی‌تواند جراحی را تقویت کند؟ و آیا نمی‌توان طرح‌های انتقال آب را برای تالاب‌ها و دشت‌های بی‌آب استان انجام داد؟ زندگی و امنیت مردم در خوزستان به دلیل بی آبی در حال از بین رفتن است.

وی با بیان این‌که ۳۰ درصد آب کشور در خوزستان وجود دارد اما هیچ مدیری از خوزستان در بخش آب وزارت نیرو وجود ندارد، اظهار کرد: ما باید به دنبال طرح‌های انتقال آب درون استانی باشیم تا شاید مسئولین کشوری با این شرایط از انتقال آب استان خجالت کشیده و منصرف شوند و دیگر به دنبال چنین طرح‌هایی نباشند.

اسدی گفت: نظام جمهوری اسلامی بر اساس ایدولوژی ناب اسلامی شکل گرفته و در دیدگاه اسلامی عدالت یک اصل است و هیچگاه تمایز وجود ندارد. بنابراین هر مدبری در حکومت اسلامی باید به اصل عدالت اعتقاد داشته باشد اما برخی مدیران وزارت نیرو عدالت را اجرائی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: شورای آب برای تقسیم آب رودخانه کرخه متشکل از استانداران و روسای صنف کشاورزی پنج استان حوضه کرخه تشکیل شده است و در این شورا مشاهد کردیم که برخی اعضا نظرات عجیبی مطرح می‌کنند. به طور مثال گفته می‌شود به دلیل آن که ۴۰ درصد بارش‌های حوضه کرخه در استان کرمانشاه است پس باید ۴۰ درصد آب کرخه به کرمانشاه اختصاص داده شود و در همان جا به وزیر نیرو گفتم، پس ۸۰ درصد درآمد نفت نیز باید به خوزستان اختصاص یابد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.