آیا وزارت کشور دولت روحانی دومین تصمیم اشتباه در خوزستان را اتخاذ خواهد کرد؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار  بازی! / گروه دیارکارون: با وجود نارضایتی‌های گسترده ای که برکناری مهندس مقتدایی استاندار خوزستان (خصوصا نحوه اعلام برکناری او) به وجود آورد، موضوع انتخاب جایگزین او این روزها به شکل عجیبی سوژه محافل رسانه‌ای و سیاسی استان شده و هرکس یک نام از دوستان و یا حتی خانواده و قوم و خویش خود را در سایت‌های رنگارنگ استان به عنوان استاندار آینده خوزستان مطرح می کند!
چند روز پیش یکی از خبرگزاری ها نوشته بود که «بهره‌مندی از چاه‌های نفت و منابع زیرزمینی و تنوع قومیتی فارس و لر و عرب و بختیاری، خوزستان را به منطقه‌ای استراتژیک در سیاست ایران تبدیل کرده است؛ همین مسئله کافی است تا مدیریت اجرایی استان برای فعالان سیاسی و اقتصادی منطقه اهمیت پیدا کند. آنقدر برکناری مقتدایی از استانداری خوزستان سریع اتفاق افتاد که هنوز بسیاری از همکاران او از عزل وی با خبر نبودند و منتظر احکام جدیدی بودند که در ادامه احکام قبلی استاندار صادر شده بود.هر چند شایعه برکناری استانداران استان‌های بزرگ همیشه شنیده می‌شد اما سرانجام شایعه عزل مقتدایی رنگ واقعیت به خود گرفت و حالا همه به دنبال جانشین استاندار خوزستان می‌گردند. خوزستان بزرگ‌ترین استانی بود که روحانی در آن رای اول را به دست نیاورد و به جز در اهواز، اصلاح طلبان و حامیان دولت توفیق چندانی در کسب رای مردم به دست نیاوردند. حال باید دید استاندار بعدی در این یک سال چه خواهد کرد تا اعتماد مردم و دولت را در این استان مستحکمتر کند.»
* ناجوانمردانه ترین شیوه‌ها علیه مقتدایی
تعجب و شگفتی مردم ونه بسیاری از به اصطلاح نخبگان سهم‌خواه خوزستان، که به بدترین شکل ممکن و با ناجوانمردانه ترین شیوه‌ها، علیه استاندار شایسته قبلی جوسازی کرده و این روزها هم با ارائه اسامی چند نفر از اطرافیان خود، حتی به انتصاب استاندار غیربومی هم رضایت داده‌اند! این است که وزارت کشور حالا و پس از آن اشتباه که استاندار توانمند و با تجربه‌ای چون مقتدایی را آنگونه (و به زعم بسیاری از خوزستانی‌ها، احمدی‌نژاد‌وار!) از کار برکنار کرد، باید هوشیار باشد تا به خاطر فضاسازی های موجود، یکی از مدیران دست چندم خود و یا یک فرد سفارشی و تحمیلی را برای این مسوولیت خطیر مطرح کند، چه در چنین حالتی (انتخاب یک گزینه ضعیف) دومین اشتباه راهبردی خود درباره این استان پرحاشیه را مرتکب خواهد شد که جبرانش سخت و پرهزینه می باشد. مردم خوزستان به درستی می‌گویند که جرم مقتدایی مخالفتش با انتقال آب کارون، موضوع خودروهای پلاک اروند، ساده زیستی، باج ندادن به گروه‌های فشار سیاسی (اعم از چپ و راست) و روحیه مردمداری او بوده است و به همین دلیل انتصاب مدیری ضعیف برای استانشان، برای دومین بار اعتبار دولت روحانی را به شدت در نزد مردمان این دیار، مخدوش خواهد کرد.
* شانتاژ و فضاسازی
این در حالیست که گروه‌های فشار سیاسی در استان این روزها به شدت در حال جوسازی و شانتاژ علیه چند گزینه بومی و مطلوب استان هستند و بنا به شنیده‌های خبرنگار ما، مسوولان دولت و وزارت کشور هم از این رفتارها علیه مدیران بومی خوزستان، آن هم توسط هم‌استانی‌های خود شگفت‌زده شده‌اند. گفتنی اینکه، این گروه‌های فشارهمانانی هستند که بیشترین فشار را علیه آقای مقتدایی به عنوان استاندار بومی و اصلاح‌طلب در طول مسوولیتش در دولت آقای خاتمی و دوره اخیر (دولت روحانی) وارد کرده بودند.
خبرنگار ما کسب اطلاع کرد، رایزنی‌های فشرده ای در تهران توسط گروه‌های سیاسی مختلف و در راستای تعیین تکلیف استانداری خوزستان در حال انجام است و گروه‌های سیاسی طی جلسات جداگانه ای با مسوولان وزارت کشور، آقایان عارف، خاتمی، سیدحسن خمینی و هاشمی رفسنجانی، مرعشی، مقیمی، فروزنده، میردامادی و… دیدار و گفت و گو کردند. در حالی که تمامی نخبگان و نیروهای سیاسی خوزستان بر لزوم بومی بودن استاندار این استان تاکید دارند، اما به دلیل تاکید بومی‌های استان بر قومیت استاندار (فارس، عرب، بختیاری و…) و عدم اجماع بر یک گزینه بومی، گزینه‌های غیربومی در لیست وزارت کشورهم قرار گرفته‌اند. در این بین اسامی همچون احمدی دبیر کل هلال احمر ایران و حسینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان و زبردست که سابقه معاونت استانداری در دولت اصلاحات (در دوره استانداری خرم) و استانداری همدان را در کارنامه دارد، مطرح شده‌اند.
جواد کاظم نسب، منتخب اهواز در مجلس دهم در گفتگویی ضمن اشاره به روند انتخاب استاندار آینده خوزستان، گفت: تاکنون منتخبین خوزستان چندین جلسه مستمر با وزیر کشور، دکتر عارف، لاریجانی و معاون وزیر کشور به منظور انتخاب استاندار آینده برگزار کرده اند و پیگیر انتصاب یک استاندار بومی و توانمند هستند. وی گفت: منتخبین استان در نشست با وزیر کشور خواستار انتصاب یک استاندار بومی شدند. برخی گزینه‌های بومی و غیر بومی به وزیر کشور معرفی شده اما نمایندگان خوزستان نظرشان بر گزینه بومی است و وزارت کشور این قول را داده است که منافع استان و مردم خوزستان را در انتصاب استاندار آینده، مدنظر قرار دهد و صرفا بر همین اساس دست به انتخاب بزند.
* دکتر شریعتی تنها گزینه‌ مورد اجماع
در حال حاضر در بین گزینه‌های بومی، بیش ازهمه دکتر شریعتی، مطرح است و در همین زمینه یک فعال سیاسی استان اظهار داشت: دولت روحانی با انتخاب یک گزینه غیر بومی تیرخلاص را به روند اعتدال در خوزستان خواهد زد. دومین اشتباه مکرر و پیاپی دولت تدبیر و امید پس از انتصاب آقای مقتدایی انتخاب هر گزینه غیر بومی برای خوزستان است. کریمی گفت: دولت می‌بایستی برای تضمین برد انتخابات در دوره بعد کماکان اصلاح طلبان خوزستان را با خود همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه
دکتر شریعتی در حال حاضرتنها گزینه موجود است، گفت: وی به لحاظ تقوا و تعهد شخصی، ارتباط مستمر و موثر اشخاص و جریانات سیاسی استان اعم از اصلاح طلب، معتدل و اصولگرا، نشست و برخاست با اقوام مختلف استان و مردم داری، تجربه معاونت سیاسی و سرپرستی استانداری، ارتباط فعال با سیاسیون مرکزنشین و بسیاری فاکتورهای و مولفه های دیگر می‌تواند مورد اجماع عام مردم واقع گردد. کریمی خاطر نشان کرد: قطعا ایشان مورد تایید اکثریت نمایندگان مجلس دهم و نیز آیات عظام و روحانیت معزز استان و حضرات نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان نیز می‌باشند.
گفتنی اینکه غلامرضا شریعتی، عباس حیصمی، مهدی بخشنده، محمدرضا شمسایی، جاسم جادری، کیانوش راد، محمد فروزنده، سیداحمد آوایی، امین بیانک، محمود حسینی، ولی‌ا… شجاعپوریان، برات قبادیان، فرامند هاشمی‌زاده، محمدرضا موالی‌زاده، احمد میدری، فریدون حسنوند، علی‌اصغر زبردست و احمدی شاهرودی گزینه‌های نام برده شده برای استانداری خوزستان هستند که البته نام تعدادی از آنها با لابی‌گری رسانه‌ای مطرح شده‌ چون اصولا در اندازه چنین مسوولیتی نیستند.
* سایت اصولگرا: دون شان مردم خوزستان است!
در همین راستا یک سایت اصولگرای محلی  برای تسویه حساب با دولت و اصلاح‌طلبان فرصت را مناسب دیده و در نقدی تند نوشت: انتخاب هر گزینه ای جز یک چهره جامع الاطراف و معتدل کمک بسیار زیادی به رقبای روحانی در انتخابات آتی خواهد کرد برای همین جناح رقیب دولت، انتخاب یک استاندار متمایل به تندروهای اصلاحات را بد نمی‌بیند.»
این سایت نوشته است: «این روزها که خوزستان با بی مهری دولت یازدهم بیش از همیشه احساس غربت می کند استانداربازی به اصطلاح احزاب سیاسی گل کرده است تا گزینه ای نزدیک تر به منافع خود و دورتر از مردم را به دولت رکود پرور روحانی تحمیل کنند. دولت هنوز هاج و واج از تصمیم عجولانه خود در برکناری مقتدایی است و بهترین راه برای خلاصی از حاشیه ها را راکد کردن فضای سیاسی استان خوزستان با تاخیر در معرفی استاندار جدید می بیند اما این سیاست دولت طی روزهای گذشته موجب شده عده ای از لات و لوت های سیاسی جنازه های خود را برای رسیدن به کرسی بالاترین مقام اجرایی استان خوزستان مطرح کنند. از یک منظر معرفی هر فردی در شرایط این چنینی هرجی به دولت وارد نمی کند چرا که عقل حکم می کند این افراد در مخیله تصمیم گیران نیستند اما از منظر دیگر معرفی برخی افراد حتی در حد گمانه زنی دون شان مردم خوزستان است و این گمانه سازی ها در جهت احیاء چهره سوخته کسانی است که سالها کلنگ تخریب خوزستان را بر زمین زده اند و در آخرین گام زیرپای استاندار بومی و ساده اندیش خوزستان را خالی کردند. از طرفی تاخیر در معرفی استاندارجدید می تواند فرصتی برای انتخاب یک استاندار غیربومی ولی همسو با لات و لوت های سیاسی را فراهم کند حتما سوال می پرسید چگونه؟ مثل روز روشن است که اسامی معرفی شده ….صلاحیت استاندار شدن ندارند وحتی سپردن یک بخشداری به آن ها نیز خیانت در امانت است اما دلیل مطرح کردن این افراد این است که به قول معروف «به مرگ می گیرند تا به تب راضی شویم» یعنی دولت با توجه به فرصتی که مطرح شدن این افراد ایجاد کرده اقدام به معرفی یک استاندارغیر بومی ضعیف (تابع خودش و همسو با تندروهای استان) می کند و منت اش را هم روی سرمان می گذارد که شما را از دست آن هیولاها نجات دادیم…»
* گزینه فعالان عرب خوزستان
در همین حال، جمعی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عرب خوزستان طی بیانیه ای خواستار انتصاب استاندار بومی عرب شدند.
در این بیانیه آمده است: اکنون که در آستانه انتخاب استاندار جدید توسط دولت محترم هستیم شایسته است که وزارت کشور بخشی از مطالبات مردم عرب را موردتوجه و امعان قرار دهد و با انتخاب استانداری شایسته از میان مدیران با کفایت عرب علاوه بر خط بطلان کشیدن بر تفکر انحصاری و تنگ‌نظرانه، تلاش در جهت جبران کاستی‌های روا داشته شده در حق این مردم را آغاز نماید. این گروه «عباس حیصمی» را به عنوان گزینه پیشنهادی خود مطرح کرده‌اند.
* خوزستان استانداری در حد یک وزیر با تجربه می خواهد
دکتر افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: خوزستانی ها به جای اینکه بر شایستگی افراد تکیه کنند در بحث‌های پیش پا افتاده متوقف مانده اند.
این اقتصاد دان گفت: خوزستان به دلیل جایگاه اقتصادی، استراتژیک و تاریخی استانداری در حد وزیرو با تجربه ای موفق و اختیارات ویژه می خواهد. وی افزود: خوزستان علی رغم تمامی فعالیت‌های اقتصادی ملی، به دلیل بی تدبیری دولت‌های مرکزی عقب مانده است چون این دولت ها اداره واحدهای بزرگ و ملی را خودشان به دست گرفته اند و اداره این واحدها را از استان جدا کرده و به صورت جزیره ای اداره می کنند و برای نیل به این هدف نیز از مدیران ضعیف در داخل استان استفاده می کنند. وی اضافه کرد: همین این امر باعث شده است تا بدون اینکه لطمه ای به فعالیت های بزرگ در کل کشور وارد شود،وضع خوزستان مشابه با استان های محروم باشد.
در خاتمه این گزارش ذکر این نکته ضروری است که دولت باید دریابد انتخاب گزینه‌ای ضعیف و صرفا امنیتی و خصوصا ناآشنا به اوضاع پیچیده خوزستان، خصوصا اینکه به دلیل سهم‌خواهی‌های مدنظر همان گروه‌های فشار، یقینا موجب تشدید رکود اقتصادی و تشدید اختلافات سیاسی (به دلیل عدم اشراف به ترکیب قومیتی، اجتماعی و از همه مهم تر مشکلات عدیده اقتصادی موجود در استان) شده، و با قاطعیت باید گفت در صورت انتخاب چنین گزینه‌هایی از هم اکنون باید فاتحه توسعه و پیشرفت استان خوزستان را با شروع مدیریت‌هایشان خواند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.