تب کنگو در خوزستان ؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر سال یک یا دو مورد از بیماری تب کنگو در خوزستان مشاهده شده ولی با اقدامات صورت گرفته، موارد کمتری از این بیماری در مقایسه با سال‌های گذشته در استان مشاهده می‌شود.
دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به شایعه شیوع بیماری تب کنگو در خوزستان به ویژه در شهرستان بهبهان اظهار کرد: در چند هفته گذشته اطلاعیه‌ای درباره این موضوع صادر و این شایعه تکذیب شد. البته باید توجه داشت که تب کنگو، بیماری بومی استان بوده و بیماری جدیدی نیست و حدود ۲۰ سال است که این بیماری در خوزستان وجود دارد.

وی افزود: در اطلاعیه صادرشده، عنوان شد که تاکنون مورد تاییدشده‌ای از بیماری تب کنگو در خوزستان مشاهده نشده و در صورت مشاهده نیز، بیماری جدیدی نیست که به تازگی در استان شیوع پیدا کرده باشد و مردم از ابتلا به این به بیماری هراس داشته باشند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: بیماری تب کنگو در دام‌ها وجود دارد و در صورت استفاده افراد از دام‌های غیربهداشتی و اقدام ذبح‌های غیرقانونی، امکان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. بنابراین همیشه توصیه شده که دام زنده خریداری نشود و از ذبح آن نیز اجتناب شود، با خون احشام نیز نباید تماس داشت و همچنین مردم گوشت را از قصابی‌های معتبر تهیه کنند.

وی گفت: این بیماری و شیوع آن اتفاق جدیدی نیست و هر سال یک یا دو مورد از این بیماری در خوزستان مشاهده شده است ولی به دلیل اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، موارد کمتری از این بیماری در مقایسه با سال‌های گذشته در استان مشاهده می‌شود.

سلمان‌زاده بیان کرد: خطر ابتلا به بیماری، همیشه وجود دارد و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: خودداری از خرید گوشت به دلیل ترس از ابتلا به تب کنگو، تصمیم درستی نیست؛ ویروس‌های موجود در گوشت پس از خرید و نگهداری به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، از بین خواهد رفت، بنابراین در صورت تهیه گوشت از قصابی‌های معتبر، هیچ بیماری مردم را تهدید نخواهد کرد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در موقعیت‌هایی مانند آن‌چه در شهرستان بهبهان ایجاد شده، اقداماتی توسط دامپزشکی از جمله سم‌پاشی جهت کشتن کنه که عامل انتقال بیماری تب کنگو است و به ویژه معاینه دام‌ها صورت می‌گیرد. در این زمینه حوزه‌های دیگری از جمله شهرداری و نیروی انتظامی نیز باید فعال شوند و از عرضه غیرقانونی دام زنده در شهر، جلوگیری و آنها را جمع‌آوری کنند.

وی با اشاره به اقداماتی که مرکز بهداشت لازم است در این موقعیت‌ها انجام دهد، اظهار کرد: اصل کار، بیماریابی سریع است و پس از یافتن مورد مبتلا به تب کنگو، بیمار به سرعت ایزوله و درمان شده و از انتشار این نوع بیماری جلوگیری خواهد شد.

سلمان‌زاده با اشاره به چگونگی شیوع بیماری تب کنگو و راه انتقال آن عنوان کرد: عامل بیماری تب کنگو ویروسی است که معمولا در بدن حیواناتی از جمله گاو و گوسفند زندگی می‌کند. تب کنگو در حیوانی که آلوده به بیماری است، هیچ علایمی ایجاد نمی‌کند. عامل انتقال این بیماری به انسان نیز از طریق گزش کنه است که با نیش زدن حیوان آلوده و پس از آن انسان، بیماری را منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: راه دیگر انتقال بیماری تب کنگو تماس با خون حیوانات آلوده به بیماری است. بنابراین شخصی که به ذبح حیوانات اقدام کند و با خون احشام در تماس باشد، ممکن است به این بیماری مبتلا شود. این مورد، راه عمده انتقال تب کنگو محسوب می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علایم بیماری تب کنگو گفت: این بیماری در ابتدا با علایم شبه آنفلوآنزا آغاز می‌شود و سپس بیمار دچار تب و خون‌ریزی از بینی، دهان، دستگاه ادرار و دستگاه گوارش خواهد شد و در صورت عدم تشخیص به موقع، می‌تواند موجب خون‌ریزی شدید شده و بیمار را از پا درآورد.

وی بیان کرد: در بیشتر موارد این بیماری در افراد بدون علایم بوده و بیماران کمی، تا علایم شدید این بیماری پیش می‌روند. همچنین در صورتی که بیماری فرد آلوده به موقع مشخص و درمان نشود، می‌تواند از انسان به انسان نیز سرایت کند.

سلمان‌زاده گفت: نظام مراقبت ما به دلیل سندرومیک بودن، نظام خوبی است. بروز تب و خون‌ریزی علل بسیاری از جمله علت عفونی و غیرعفونی دارد و بسیاری از بیماری‌های خونی نیز می‌توانند همراه با تب و خون‌ریزی باشند. بنابراین با توجه به این‌که بیماری تب کنگو بومی خوزستان است، همه موارد تب و خون‌ریزی نمونه‌برداری می‌شود و تا هنگام رسیدن جواب آزمایش، فرد مشکوک به بیماری، ایزوله خواهد شد.

وی توصیه کرد: شهروندان تا جای ممکن گوشت را از قصابی‌های‌ معتبر تهیه کنند؛ پس از نگهداری گوشت در یخچال و کشته شدن ویروس در صورت وجود، هیچ خطری مردم را تهدید نمی‌کند، بنابراین می‌توان به راحتی گوشت تهیه کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.