ساخت تونل غدیر برای آبرسانی به شهرهای خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در روزهای گذشته پیامی همراه با تصویر به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد. موضوع این پیام در رابطه با تونل انتقال آب غدیر بود. خبر از این قرار بود که قرار است با ساخت تونل انتقال آب غدیر، آب دز به خارج از استان منتقل شود.

در زیر این پیام، تائید صحت این موضوع به ریاست اداره حفاظت محیط زیست دزفول نسبت داده شده بود. و همین موضوع، خوزستانی‌ها را نگران و دلخور کرد.
برای پیگیری صحت و سقم موضوع سراغ رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول رفتیم و او گفت که موضوع آن گونه که در پیام گفته شده، نبود  وی برای اطلاع کامل از این ماجرا که استارت آن از سال ۱۳۹۰ خورده است، ما را به مسئولان مربوط اندیمشک ارجاع داد.انتقال داخلی است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک به همشهری می‌گوید: آنچه قرار است از سرشاخه‌های رود دز به خارج از استان منتقل شود، مربوط به سرشاخه‌های این رود در دورود است و آبی از استان خارج نخواهد شد.
«مهدی سراج‌الدین میرقائد» اظهار می‌کند: تونل غدیر قرار است آب را به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و روستاهای واقع در این مسیر منتقل کند که فقط مصرف آشامیدن دارد.
این مسئول می‌گوید: از آنجا که این انتقال آب درون حوضه‌ای است و رود دز نیز سرچشمه‌ای از رودخانه کارون است، مشکلی از نظر اکولوژی که مهم‌ترین معضل زیست محیطی محتمل است، ایجاد نمی‌کند.

انتقال آب از طریق لوله کشی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک عنوان می‌کند: تونل غدیر از پشت بدنه سد دز تا این منطقه است و از آنجا، آب دریاچه دز از طریق لوله کشی به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و روستاهای واقع در این مسیر منتقل خواهد شد.
میرقائد می‌گوید: مقرر شده است که ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه این تونل نیز در منطقه جارمه واقع در شمال شرق اندیمشک احداث شوند.

محل احداث طرح
میرقائد ادامه می‌دهد: مجوز اجرای طرح انتقال آب غدیر در سال ۱۳۹۰ از سازمان حفاظت محیط زیست کشور دریافت شد و محل احداث آن منطقه‌ای حفاظت‌شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک می‌افزاید: مناطق حفاظت شده، مناطق دارای اراضی ملی زیر نظر منابع طبیعی بوده‌اند که دولت این مناطق را حفاظت شده اعلام کرده است، اما تفاوتی که منطقه حفاظت شده محل احداث تونل غدیر با سایر مناطق حفاظت شده دارد، این است که این منطقه، ملک خصوصی سازمان آب و برق خوزستان است.
وی اضافه می‌کند: در آن سال برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه، اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک مجوز را صادر نکرد و مجوز از طریق استان پیگیری و دریافت شد و بعد اقدام به احداث جاده و تونلی به طول ۹/۲۰ کیلومتر کردند که حدود ۸/۵ کیلومتر آن اجرایی شده است.

اعتبار اجرای طرح
سرپرست وقت فرمانداری اندیمشک در شهریور ۱۳۹۱ در حاشیه بازدید از سد و نیروگاه دز، طرح انتقال آب غدیر را با هدف آبرسانی به تعدادی از شهرهای استان از جمله اهواز، مناطق اطراف اندیمشک، شوش، دشت آزادگان و خرمشهر اعلام کرده و گفته بود که این طرح با اعتباری افزون بر ۱۳هزار میلیارد ریال در حال اجراست.
این مسئول با بیان این که اعتبار کلی پیش‌بینی شده برای این طرح ۲۹ هزار میلیارد ریال است، گفته بود: اجرای این پروژه عظیم در چند مرحله انجام خواهد گرفت.
طبق اظهارات مسئول عالی دولت وقت در اندیمشک، بنا بود مرحله نخست طرح آبرسانی غدیر تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد که شامل عملیات ساخت و اجرای تونل به طول بیش از ۹ کیلومتر، و پس از آن ۲۴۰۰ میلی‌متر لوله گذاری و همچنین احداث و نصب تصفیه خانه برای تصفیه و انتقال آب بود که هنوز در نیمه راه است.

تامین آب چند شهر و روستا
دی سال گذشته بود که «صادق حقیقی‌پور» سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: در مجاورت مخزن سد دز، سازه‌های اصلی طرح مشتمل بر آبگیر با طراحی سه دستک در حد فاصل تراز آبگیری بین رقم‌های ۳۰۰ تا ۳۵۲ از سطح دریا، به منظور انتقال آب به صورت ثقلی و دو خط انتقال ۱۰۴ کیلومتری فولادی به قطر ۲۴۰۰ میلی متر تا مخازن متعادل کننده‌ ام الدبس پیش بینی شده که روند طراحی و مطالعات تکمیلی آنها در حال انجام است.
حقیقی‌پور اضافه کرد: در حال حاضر آب آشامیدنی شهر‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل تامین نشدن اعتبار کافی از منابع آب رودخانه کرخه تامین می‌شود که با اجرایی شدن این سازه‌ها، تغییر در تامین آب از حوضه کرخه به دز میسر خواهد شد.
به گفته سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان طرح آبرسانی غدیر، تامین و انتقال آب آشامیدنی به شهرهای مرکزی، غرب و جنوب خوزستان شامل ۲۵ شهر و ۱۶۰۸ روستا با میزان دبی ۲۴ مترمکعب در ثانیه از دریاچه سد دز را بر عهده دارد.

میلاد گل‌داری/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.