انقراض برخی گونه های گیاهی و دارویی در خوزستان/ علت: قاچاق!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی استان خوزستان گفت: قاچاق برخی از گونه های گیاهی و دارویی بومی و کمیاب در استان خوزستان باعث انقراض تدریجی آنها شده است.

خسرو دشتی پور اظهار کرد: برداشت بی رویه و غیرقانونی برخی از گونه های گیاهی که مصرف دارویی نیز دارند باعث انقراض برخی گونه های گیاهی در استان شده است.
وی گفت: فصل برداشت محصولات غیرچوبی جنگلی و مرتعی از جمله گونه های گیاهی، دارویی، صنعتی و اسانس دار از جنگل های و مراتع استان آغاز شده است و متقاضیان و بهره برداران این گونه محصولات باید برای گرفتن مجوز به اداره های منابع طبیعی شهرستان ها مراجعه کنند.
معاون اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی استان خوزستان افزود: به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی و گونه های گیاهی در حال انقراض، برداشت و بهره برداری از محصولاتی مانند پیاز گل نرگس، موسیر، پوست درخت محلب، سقز، ریشه شیرین بیان، بیلهر، میوه بنه و بلوط، کلیه بذور، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی از سطح منابع طبیعی استان ممنوع است.
دشتی پور عنوان کرد: بادام تلخ جزو گیاهان دارویی است که برداشت آن ممنوع است، بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ هکتار در سطح منابع ملی استان بادام تلخ کشت می شود و جز گیاهان دارویی بسیار با اهمیت است که متاسفانه قبل از به بهره برداری رسیدن گیاه توسط قاچاقچیان برداشت می شوند.
وی عنوان کرد: همچنین گونه هایی همچون کرفس که در منطقه دهدز از توابع شهرستان ایذه رشد می کند و قارچ هایی که در کوه قارون ایذه رشد می کردند به دلیل برداشت بی رویه گونه های آن ها نابود شده اند.
معاون اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی استان بیان کرد: برداشت و قاچاق گونه های گیاهی کمیاب در استان درآمد بسیار زیادی را برای بهره برداران دارند و این گونه های گیاهی در بازار و کشورهای دیگرفروخته می شوند.
دشتی پور گفت: نمونه گیاهی دیگری که در استان به دلیل بهره وری زیاد رو به نابودی است درختچه محلت است که میوه های معطر تولید می کند و بهره وران و قاچاقچیان به طور غیرقانونی این میوه های را برداشت می کنند و به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می کنند.
وی اضافه کرد: گیاه دیگری به نام مرزه در منطقه الوارگرمسیری خوزستان می روید که به طور غیرقانونی و بی رویه برداشت می شود و به استان لرستان قاچاق می شود همچنین گونه های گیاهی به نام مورت معطر به دلیل برداشت بی رویه در حال نابودی است، در اطراف چند ذخیره گاه گیاهی این محصول حصارکشی انجام شده است.
وی گفت: اداره کل منابع طبیعی استان از این گونه ها برداشت نمی کند اما افرادی که تقاضای برداشت این گونه های گیاهی را دارند باید به منابع طبیعی مراجعه کنند و مجوز برداشت را بر اساس نظر کارشناسی در زمان مناسب و به اندازه لازم برداشت شود.
دشتی پور اضافه کرد: افرادی که به طور غیرقانونی از این گونه های برداشت می کنند جرم یک قاچاقچی را دارد و طبق قانون به جرم قاچاق با وی برخورد می شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.