سیلاب تالاب های خوزستان را سیراب کرد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آبگیری تالاب های مهم استان در اثر طغیان رودخانه ها و بارندگی های اخیر خبر داد.

احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در نتیجه طغیان رودخانه دز، افزایش آورد کرخه و استفاده نکردن از آب کشاورزی، حجم آب زیادی وارد تالاب هورالعظیم شده و حوضچه ۳ این تالاب در حال آبگیری است.
وی با اشاره به اینکه جاده های احداث شده در زمان جنگ تحمیلی هورالعظیم را به پنج حوضچه تقسیم کرده است، افزود: پس از آبگیری حوضچه های یک و ۲، در صورت گشودن دریچه ها، سرریز آب به حوضچه ۳ می رسد.
لاهیجان زاده اضافه کرد: پیش از سیلاب، با بازکردن پنج دریچه بین حوضچه های ۲ و ۳، حدود دو هزار و ۴۰۰ هکتار از حوضچه ۳ آبگیری شد.
وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان پس از سیلاب اخیر، ۷۰ دریچه بین حوضچه های ۲ و ۳ را گشوده است و هم اکنون حدود ۴۰ مترمکعب برثانیه آب وارد حوضچه ۳ می شود که در مقایسه با پنج مترمکعب ورودی قبلی بسیار قابل توجه است.
لاهیجان زاده ادامه داد: حوضچه شماره ۳، عمیق ترین قسمت هورالعظیم است و آبگیری آن نیاز به حجم زیادی آب دارد و فعلا نمی توان گفت چه مساحتی آبدار می شود.
وی مجموع مساحت حوضچه های یک، ۲ و ۳ را در حدود ۶۰ هزار هکتار دانست و تاکید کرد: آبگیری حوضچه سه تاثیر بسزایی در معیشت مردم محلی خواهد داشت.
وی افزود: حوضچه های ۴ و ۵ تالاب نیز به وسیله زهاب های کشاورزی در حال آبگیری است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن آبدار شده است.
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد حقابه تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه و ۸۰ درصد آن از دجله تامین می شود، اظهار کرد: با وجود دایک مرزی آب از بخش ایرانی تالاب به بخش عراقی آن نمی رود و عراق باید برای تامین حقابه تالاب از دجله اقدام کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین خاطرنشان کرد: طغیان رودخانه دز، تالاب بامدژ در اهواز را آبدار کرده و اکنون در حدود سه هزار هکتار آبگیری شده است.
به گفته وی، تالاب میانگران در ایذه نیز بر اثر بارندگی های مناسب اکنون کاملا پر آب شده است.
لاهیجان زاده اظهار کرد: تالاب بین المللی شادگان از طغیان دز سهمی نبرد و حجم آب به حدی نبود که به مسیل سیلاب
‘بحره’ برسد اما با طغیان رودخانه جراحی بخشی از این تالاب نیز آبگیری شده و اکنون تا جاده ماهشهر که بخش شمالی تالاب است آبدار شده است.
خوزستان با داشتن چهار تالاب با اهمیت (۵۰‌درصد از وسعت تالاب های کشور) یکی از استان های تالابی به شمار می رود. تالاب های این استان اما با تهدیدهای متعدد روبه رو هستند که مهم ترین آن آب است. با تنش در رودخانه های کارون، کرخه و جراحی در سال های گذشته هیچگاه حقابه تالاب های این استان محقق نشده است.
تالاب های خشک شده خوزستان به ویژه هورالعظیم یکی از مهم ترین کانون های گرد و غبار معرفی شده اند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.