آخرین خبرها از سیلاب بزرگ خوزستان/ از شوشتر تا شادگان و اهواز/ وضعیت در شعیبیه همچنان قرمز!+تصاویر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در پی طغیان رودخانه دز از ۲۶ فروردین، سیلاب بخش هایی از شهرستان های اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، شادگان و دیگر شهرهای خوزستان را فرا گرفته است.

**جولان ۱۰ روزه سیلاب در شعیبیه شوشتر

۱۰ روز از وقوع سیلاب در روستاهای بخش شعیبیه شوشتر می گذرد و با وجود اعلام مسئولان محلی مبنی بر عادی شدن اوضاع اما تعدادی از روستاها همچنان در شرایط بحرانی به سر می برند.

در این میان ۳۴ روستای بخش شعیبیه شوشتر با جمعیتی در حدود ۱۲ هزار نفر با سیل مواجه شدند چرا که در حوزه رودخانه دز قرار دارند و بیشترین آسیب را از این سیلاب متحمل شده اند.

فرماندار شوشتر در این باره گفت: آب در ۳۲ روستای بخش شعیبیه فروکش کرده و مدارس بعد از یک هفته بازگشایی شده است و روزانه آب بسته بندی و سالم برای دو هزار و ۲۰۰ دانش آموز این مدارس تامین می شود.
حیدر نجفی با بیان اینکه دو روستای ‘یذاب’ و ‘یبیله’ هنوز زیر آب هستند افزود: عملیات بازگشایی پل بزرگ روستای ‘ابوطیور’ به ‘چنیبه’ جمعه شب به اتمام رسیده و هم اکنون پل قابل تردد است.
وی اضافه کرد: دو کانال برای خروج سیلاب از منطقه پیش بینی شده است که در صورت تکمیل، تا امشب حدود ۲۰۰ متر جاده روستای ‘ابوطیور’ به ‘ابوگراو’ از زیر آب بیرون می آید.

پیش بینی می شود ۴۶ هزار تن از اراضی کشاورزی غرب شعیبیه که آماده برداشت بوده، با این سیل نابود شده است.

resized_67414_345

**هفت روز تشنگی
شعیبیه یکی از بخش های تابعه شهرستان شوشتر در خوزستان است. این بخش مانند شبه جزیره ای بین رودخانه های کارون و دز قرار گرفته که باعث شده تا خاک بسیار حاصلخیزی داشته باشد به همین دلیل شغل اغلب مردم کشاورزی است.
عضو شورای روستای ‘یحموره’ گفت: این روستا هنوز در محاصره سیل است و آب در آن فروکش نکرده است.
حبیب نیسی افزود: راه روستا مسدود شده و مردم ناچار هستند بخشی از مسیر را به وسیله قایق و دو تا سه کیلومتر را با پای پیاده از میان سیلاب طی کنند.
وی اضافه کرد: سیل بندی که اهالی روستا ساخته اند باعث شد آب به خانه ها وارد نشود اما تمام روستا و مسیر منتهی به آن از ۲۸ فروردین مسدود شده است.
به گفته وی، بیشتر اهالی از روستا خارج شده اند و مدارس هنوز تعطیل است.
وی با بیان اینکه کمکها به اهالی این روستا ضعیف است اظهار کرد: خبری از چادرهای امدادی در این روستا نیست و روستاهای اطراف وضعیت رضایت بخشی ندارند.
نیسی وضعیت آبرسانی به روستای یحموره را نامناسب دانست و تصریح کرد: مردم یک هفته است که از آب آشامیدنی محروم هستند و با وجودی که قرار بود تانکر آبرسانی به این روستا اختصاص یابد اما هنوز تانکر نیامده است.

**محاصره ادامه دارد
سیلاب بیش از سایر روستاها، ‘یذاب’ را به زیر آب برده است.
علی کعب نیا دهیار روستای ‘یذاب’ نیز در این باره گفت: ۱۰ روز است که این روستا زیر آب است و آب فروکش نکرده و هیچ اقدام خاصی برای رهایی اهالی روستا نشده است.
وی افزود: سیل بند روستا در حال ترمیم است اما عملیات به کندی پیش می رود که به طول انجامیدن آن، احتمال تخریب خانه ها را در پی دارد و تا کنون دو سه خانه نیز تخریب شده است.
کعب نیا علت آبگرفتگی این روستا را کانال آبیاری شرکت توسعه نیشکر امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: این کانال بتونی که در مسیر سیلاب طبیعی ساخته شده، باعث انحراف سیلاب به سمت روستا شده است.
به گفته وی این روستا شامل ۱۱۰ خانوار است و سیاحی معاون استاندار در بازدید از این روستا دستور اختصاص ۱۱۰ چادر را داد که ۸۸ چادر به ما تحویل داده شد.
وی اضافه کرد: بسیاری از اهالی حاضر به ترک روستا نشده اند و چادرها را روی پشت بام خانه ها برپا کرده اند.
کعب نیا با بیان اینکه امدادرسانی و توزیع آب و آذوقه در روزهای اخیر بهبود یافته بود، گفت: وضعیت آبرسانی امروز دوباره نامناسب شده و آبی به روستا نرسیده است.

۶۷۳۱۹_۵۰۳

مسیرهای ارتباطی اهواز به شعیبیه از جاده تصفیه نیشکر قطع شده، همچنین پل مسیر شرق شعیبیه نیز ریزش کرده و ارتباط با روستاهای غرب کرخه تنها با یک قایق صورت می‌گیرد.

دزفول، شوش، شعیبیه و بخشی از روستاهای اهواز کانون اصلی بحران سیلاب در روزهای اخیر بود که هم اکنون بر اثر پیشروی سیلاب در منطقه شعیبیه، راه های ارتباطی آن قطع شده است.

راضی عنافچه، عضو شورای بخش شعیبیه که به عنوان یکی از مسئولان محلی اما به طور شبانه روزی در حال رسیدگی و همراهی مردم است به خبرنگار مهر می گوید: سیلاب در روستاهای نزدیک به «گوریه» تقریبا نشست کرده اما هم اکنون روستاهای «ابوگروه ۱ و ۲»، «چویس ۱ و ۲ و ۳»، «یحموره ۱ و ۲» و «عبدالسید مریوش» تحت محاصره سیلاب هستند.

عنافچه افزود: بر اثر سیلاب ۵۰ کیلومتر از جاده مسیر شعیبیه به شوشتر تخریب شده که بعد از سیلاب انتظار می رود مسئولان راه و شهرسازی نسبت به ترمیم جاده تدابیری اتخاذ کنند.

وی با اشاره به زمین های غرب و شرق شعیبیه می گوید: ۱۲ هزار هکتار از گندمزارهای غرب حوزه شعیبیه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار نیز از شرق شعیبیه از بین رفت. پل مسیر شرق شعیبیه نیز ریزش کرد و ارتباط بین غرب و شرق دقیقا در محل پاسگاه «ابوطیور» و «چنیبه» قطع شد. حالا مردم شعیبیه مجبورند برای رفتن به اهواز بیش از ۵۰ کیلومتر بیشتر از گذشته مسافت را طی کنند.

با این حال حیدر نجفی، فرماندار شوشتر می گوید: وضعیت منطقه طوری است که لاجرم آبگرفتگی صورت می گیرد و راهی وجود ندارد جز نجات جان انسان ها. ما مسئول تامین خوراک مردم نیستیم و کمک هایی که به ما می رسد را مدیریت و توزیع می کنیم.

به گفته اهالی منطقه، سال ۱۳۷۳ نیز سیل به این روستا زده و مردم برای نجات روستاهای پائین دست بخشی از کانال را شکستند تا آب وارد مجرای کانال شود و از برگشت آب به سمت روستاهای دیگر جلوگیری شود و تنها روستای یذاب را آب برد و باقی روستاها در امان ماندند. با این حال وضعیت موجود روستاها سیل زده است و بسیاری از خانه ها و گندمزارها به شدت آسیب دیدند.

resized_67418_100

کل شعیبیه با یک قایق

یکی از ساکنان بیت ابوگره که در گوشه ای از قایق کز کرده و منتظر است به جاده اصلی مسیر اهواز برسد، می گوید: آب و گاز نداریم و نزدیک به یک هفته است که مسئولان بهداشت به ما سر نزدند. حالا مسیر شعیبیه غربی تنها با قایق قابل تردد است. آن هم از جاده اصلی تا فاصله چند صد متری از اولین روستای غرب شعیبیه. باقی مسیر را اهالی پیاده در آب می آیند تا به قایق برسند. تنها یک قایق وجود دارد که توسط سپاه در اختیار مردم قرار گرفته است.

در اینجا تعدادی از مردم به صورت خودجوش برای کمک به سیل زدگان آمدند. رضا نجفی زاده ساندویچ فروش سرپل شوشتر است و برای کمک رسانی به مردم شعیبیه آمده است تا سکانداری قایق را بر عهده بگیرد. رضا می‌گوید: تنها برای کمک به مردم منطقه آمدم و از صبح تا حالا که دقیقاً نمی دانم ساعت چند است چندین بار اهالی را جا به جا کردیم. از مرد و زن و نونهال گرفته تا احشام همچون گاو و گوساله. هیچ مسئولی را ندیدم. مردم عصبی هستند و مردم حق دارند .

۶۷۳۲۸_۶۴۸

رضا توضیح می‌دهد: مسئولان حتی آب معدنی نیاوردند برایمان و آب و نان مورد نیازم را از شوشتر به همراه آوردیم.

یکی دیگر از سکانداران و کمک رسانان به مردم روح الله ایزدپناه بود. روح الله از اعضای گردان امام حسین شوشتر است و می‌گوید: الان چهار روز در منطقه هستم و مسئولان دولتی فقط سوار بر ماشین اتوکشیده می‌آیند، نگاهی می اندازند، تلفن می‌کنند و می‌روند.

روح الله ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود می گوید: اگر نیروهای سپاه و بسیج نبودند حالا مشکلات این منطقه بیشتر بود. نماینده فعلی چون مردم اینجا به او رای ندادن اصلا به اینجا سر نزد. حرف دل مردم این است که چرا مسئولان برای آنها فکری نمی کنند؟ همه بر پشت بام‌ها زندگی می‌کنند. شنیدیم فرماندار به آیت الله کعبی گفته ما قایق گذاشتیم در صورتی که جز نیروهای ما هیچ کس اینجا نیامد.

جاسم و عبدالکریم نیسی دو نوجوان و از ساکنان روستای حاج چویس از هم سفران ما در قایق می‌گویند چهار روز است مدرسه نرفتیم و حالا هم امتحانات مستمری ما شروع شده است. حتی جنس‌های مغازه‌ها تمام شده و حدود ۲۰ روستای مسیرمان در شرایط بلاتکلیفی هستیم.

علی از ساکنان روستای یذاب، کودک در بقل که سوار بر قایق شده تا به سمت اهواز برود می گوید: طی یک هفته برای دومین بار دارم بچه ام را می برم بیمارستان چون حالش اصلا خوب نیست. ما هیچ چی جز سلامتی نمی خواهیم و لطفا مسئولان به وضعیت بهداشت منطقه بیشتر توجه کنند.

۶۷۳۳۱_۷۴۱

صباب نجات دهنده شعیبیه

حاج موزان خیره به آب است و چهره ای غمبار به خود گرفته. از او درباره وضعیت روستایشان می پریم. می گوید: شعیبیه معروف بود به سرزمین غزال و در گذشته مردم بومی برای اینجا نهرهایی کشیده بودند. نام این نهرها «صباب» بود که شرکت توسعه نیشکر پس از استقرار در اینجا همه آنها را سیمان کرد. قبلا وقتی سیل می‌آمد، آب مسیر خود را از طریق این نهرها پیدا می‌کرد و مشکلی برای روستاها پیش نمی آمد. سال ها پیش، این موضوع را به مسئولان گفتیم اما بی فایده بود.

یکی از کشاورزان منطقه شعیبیه نیز می گوید: آیا سازمان آب و برق استان متولی رودخانه‌ها است یا نه؟ اگر متولی نیست چرا وقتی کشاورزان تلمبه می‌گذارند آنها را جریمه یا راهی زندان می‌کند؟ آیا این رودخانه صاحاب دارد؟ وقت بحران چرا متولی اش نیست؟ همه خسارات کشاورزی باید بر عهده متولی رودخانه باشد.

قایق که به کنار جاده می رسد. مردم یکی پس از دیگری از آن پیاده می شوند. در گوشه ای مسئولان و ریش سفیدان سعی می کنند وضعیت را آرام و مدیریت کنند.

عماد سعدی آل‌کثیر، مسئول مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی زویه یکی از آنان است که می‌گوید: از جمله فعالیت‌هایی که طی روزهای سیل توانستیم انجام دهیم این بود که در برداشت گندم‌ها تسریع بخشیدیم و حدود ۱ هزار و ۵۰۰ هکتار که بخشی از آن هنوز موعد برداشتش نبود را برداشت کردیم.

سعدی آل‌کثیر توضیح می دهد: قبل از برداشت پیگیر تسریع در ساخت بند‌ِخاکی از کشت و صنعت تا پل دز که حدود ۳ کیلومتر است شدیم. دو بند خالی در دو طرف زه کش امام خمینی (ره) که هر کدام چهار کیلومتر است را زدیم. تجهیزات برای زدن بندها را فرمانداری در اختیارمان گذاشت. حین زدن بندخاکی از تجربه پیرمردهای روستاها استفاده کردیم و آنها به ما گفتند که کجا آب جمع می‌شود و خروجی آب از کجاست و اگر این کار را انجام نمی دادیم حتما فاجعه انسانی رخ می‌داد.

روستاهای شعیبیه همچنان در وضعیت بحرانی و تردد تنها با یک قایق صورت می گیرد. اهالی همچنان منتظرند آب نشست کند تا رفته رفته روال طبیعی زندگی را پیدا کنند. پس از نشست سیلاب احتمالا مشکلات جدیدی از جمله پیگیری مشکلات کشاورزی سرباز می کنند و مردم باید با شرایط جدیدی دست و پنجه نرم کنند.

**امدادرسانی هلال احمر شادگان به ۵۰ خانوار در سیلاب های اخیر

فریبرز تامرادی گفت:تعداد آسیب دیدگان در سیل اخیر در شهرستان شادگان، ۵۰ خانوار بود که از سوی جمعیت هلال احمر شهرستان امدادرسانی شدند.

بر اثر بارش های شدید باران در روزهای گذشته و بالا آمدن آب رودخانه های جراحی و نهر گاهن، مزارع دو دهستان حسینی و بوزی از توابع بخش مرکزی شهرستان شادگان زیر آب رفت.

۶۷۳۴۴_۵۱۳

**معاون فرماندار اهواز: ۲۲ روستای اهواز درگیر سیلاب شد

معاون عمرانی فرماندار اهواز با بیان اینکه ۲۲ روستای شهرستان اهواز در معرض سیلاب قرار گرفتند، گفت: حدود دو هزار هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان بر اثر سیل خسارت دیده است.

هدایت الله زارع زاده شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: ۱۶ روستای شهرستان اهواز با جمعیت چهار هزار نفر در حوضه رودخانه دز هستند که با طغیان این رودخانه در معرض سیلاب قرار گرفتند و دو روستای ‘سید یدیم’ و ‘سید هاشم’ به طور کامل در محاصره سیلاب بودند.
به گفته وی این دو روستا از زن ها و کودکان تخلیه شدند اما مردان روستا برای محافظت از خانه ها و دامها همچنان در این روستاها مستقر هستند به همین دلیل امدادرسانی در قالب توزیع آرد و علوفه و آب انجام می شود.
وی افزود: چند روستای حاشیه رودخانه کارون (گبیر، جسانیه و دغاغله) را نیز سیلاب تهدید می کرد اما به دلیل بالا نیامدن آب رودخانه این خطر مرتفع شده است.
زارع زاده اضافه کرد: آب رودخانه دز حدود یک متر فروکش کرده اما روستاها همچنان در محاصره سیلاب هستند و ممکن است این وضعیت چندین روز دیگر طول بکشد زیرا سطح آب رودخانه از مزارع بالاتر است.

۶۷۳۴۳_۶۹۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان : سیلاب اخیر از نظر اقلیم و محیط زیست اثرات بسیار مثبتی را پس از ۱۰ سال خشک‌سالی در پی داشته است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به میزان صدمات و خسارات سیل به محیط زیست خوزستان، اظهار کرد: در پی سیلاب خوزستان، یک سایت تکثیر گوزن و در پارک ملی دز، حدود سه و نیم میلیارد تومان خسارت را متحمل و بسیاری از زیرساخت‌های احداث شده در سایت، تخریب شد.

وی افزود: بخشی از گوزن‌های سایت به دلیل تخریب فنس، در جنگل رهاسازی شده و تعدادی گوزن نیز در سایت نگهداری می‌شوند. اکنون شناسایی و ترمیم این سایت در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که خسارت دیگری در پی سیلاب استان در حوزه محیط زیست گزارش نشده است، عنوان کرد: بیشتر خسارت‌ها در بخش کشاورزی استان بوده است و یا ابنیه روستاها متحمل خسارت شدند که از سوی سازمان جهاد کشاورزی بررسی و پیگیری خواهد شد ولی در حوزه محیط زیست به جز سایت گوزن، خسارت دیگری گزارش نشده است.

وی بیان کرد: سیلاب اخیر در خوزستان از نظر اقلیم و محیط زیست اثرات بسیار مثبت و با ارزشی را پس از ۱۰ سال خشک‌سالی در پی داشته و یک نعمت و موهبت الهی برای محیط زیست خوزستان بوده است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اثرات مثبت سیل اخیر در خوزستان، ادامه داد: آبیاری کامل جنگ دز، تغذیه منابع آب زیرزمینی مجاور آب رودخانه‌ها در شمال خوزستان و تثبیت خاک، از جمله اثرات مثبت و مفید سیل اخیر در خوزستان بوده است.

وی افزود: در پی وقوع سیل در خوزستان، همچنین تالاب‌های بامدژ و میانگران ۱۰۰ درصد آبگیری شدند و حجم زیادی آب وارد تالاب‌های هورالعظیم و شادگان شد که با ورود آب، وضعیت مناسبی برای این چهار تالاب ایجاد شده است.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.