رقابت کاملا سیاسی در انتخابات خوزستان/ دو قطبی اصلاح طلبی، اصولگرایی در دور دوم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: شرایط تبلیغات دور دوم انتخابات در خوزستان به گونه ای است که فضا به سمت دو قطبی شدن پیش رفته و به نظر می رسد شهرهای مختلف خوزستان شاهد شور انتخاباتی بالایی در این مرحله باشند.

همزمان با ورود به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدهایی که در دور اول این انتخابات موفق به کسب اکثریت آرا برای ورود به خانه ملت نشده اند، رقابت های انتخاباتی خود را در راند پایانی آغاز کرده اند.

در اغلب شهرهای خوزستان که انتخابات در مرحله دوم در جریان است اغلب رقابت ها به صورت دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرا در جریان است. حتی برای نامزدهای مستقل دور اول نیز از سوی دو جریان اصلی کشور مورد حمایت قرار گرفته اند به همین دلیل فضای رقابتی مناسبی بین دو طرف در جریان است.

هشت کرسی در خوزستان باقی مانده که بر اساس آن ۱۶ نفر دیگر باید در دور دوم انتخابات از خوزستان به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده اند. در دور دوم انتخابات در ۶ حوزه از جمله حوزه اهواز، حمیدیه، کارون و باوی، حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل، حوزه بهبهان و آغاجاری، حوزه آبادان و حوزه ماهشهر، بندرامام، امیدیه و هندیجان درگیر برگزاری انتخابات خواهیم بود.

رقابت شدید در اهواز

در مرحله دوم انتخابات در اهواز شرایط کاملا دو قطبی است. سید شریف حسینی، شبیب جویجری و شکرخدا موسوی از نامزدها مورد حمایت اصولگرایان و علی ساری، همایون یوسفی و جواد کاظم نسب الباحی از نامزدهای مورد حمایت اصلاح طلبان به مرحله دوم راه یافته اند و از میان آنها باید سه نفر به عنوان نماینده مردم اهواز راهی بهارستان شوند.

به علت رقابت های شدیدی که در دور اول انتخابات در این حوزه حاکم بود، بعد از پایان شمارش آرا و جمع بندی نهایی نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، هیچ نامزدی حائز حدنصاب لازم برای حضور در مجلس شورای اسلامی نشد و انتخابات به صورت کامل به دور دوم کشیده شد.

همایون یوسفی با کسب ۱۰۷ هزار و ۸۷۴ رای، جواد کاظم نسب الباجی با کسب ۸۸ هزار و ۷۷۷ رای، شکرخدا موسوی با کسب ۸۲ هزار و ۲۰۰ رای، سیدشریف حسینی با کسب ۷۱ هزار و ۹۱۹ رای، شبیب جویجری با کسب ۶۸ هزار و ۸۸۱ رای و علی ساری با کسب ۶۶ هزار و ۹۵۴ رای حائز رتبه های اول تا ششم شدند و به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در انتخابات اهواز، اصلاح طلبان با وجود اینکه با سه چهره تقریبا ناشناس داشتند که اولین حضور خود در عرصه رقابت های انتخاباتی تجربه می کردند، ولی آرای خوبی کسب کردند و سه نامزد اصلاح طبان شامل: همایون یوسفی و جواد کاظم نسب الباجی در رده اول و دوم و علی ساری در رده ششم رده بندی کلی نامزدها قرار گرفتند. همچنین سید شریف حسینی که در مرحله دوم در لیست اصولگرایان قرار گرفته است در مرحله قبل به صورت مستقل وارد صحنه شده بود.

رقابت در آبادان بازهم بین اصولگرایان

در آبادان شرایط کاملا به سود اصولگرایان رقم خورد و تقریبا حضور سه گزینه اصولگرا در این شهر قطعی شده است. در این حوزه انتخابیه عامر کعبی با ۲۷ هزار و ۶۸۷ رای و به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه انتخاب شدند. همچنین غلامرضا شرفی (اصول‌گرا) با ۲۳ هزار و ۳۳۵ رای و سیدمحمد مولوی(اصولگرا) با ۱۶ هزار و ۵۶۵ رای به مرحله دوم راه یافتند. در این حوزه جلیل مختار نیز با ۲۵ هزار و ۴۱۲ رای نماینده مستقل بود که به طور قطعی نماینده شد.

این در حالی است که هر سه نماینده این شهر در مجلس فعلی موفق به حضور در بهارستان نشدند. محمد سعید انصاری که تائید صلاحیت نشد و جواد سعدون زاده و حسین دهدشتی نیز رای لازم برای حضور در مجلس را به دست نیاوردند و به ترتیب جایگاه پنجم و هفتم را به دست آوردند. سعدون زاده از اصولگرایان و دهدشتی در لیست اصلاح طلبان بود.

جلیل مختار و عامر کعبی که موفق به حضور در بهارستان شدند در دوره قبل به نوعی پدیده رقابت ها شناخته شدند و به خوبی می شد حدس زد که این بار آنها کرسی های مجلس را به نمایندگی از آبادان به دست خواهند گرفت.

یک نفر در دو لیست

در حوزه ایذه و باغملک که ۱۷ نفر رقابت کردند و تعدادی هم قبل از رای گیری انصراف دادند، رقابت آنقدر فشرده بود که حجت الله درویش پور نماینده فعلی که تنها یک دوره نماینده این حوزه بود در اواسط هفته تبلیغات، مجبور به انصراف و کناره گیری از ادامه رقابت ها شد.

بر این اساس و با توجه به پراکندگی بالای آرا در این حوزه، سید هادی طباطبایی با ۲۵ هزار و ۳۱۴ رای و هدایت الله خادمی با ۲۳ هزار و ۵۹۹ رای به عنوان دو نفر برتر راهی رقابت در مرحله دوم انتخابات شدند.

سید هادی طباطبایی نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان در مرحله اول بود که در مرحله دوم در کمال تعجب اصلاح طلبان نیز به صورت رسمی از وی حمایت کردند و به عبارتی وی نامزد مورد حمایت هر دو لیست است. هدایت الله خادمی که به صورت مستقبل وارد انتخابات شده، پیش از این مدیرعامل شرکت حفاری شمال بوده است.

رقابت در بهبهان نیز بسیار فشرده بود و هر چند همه پیروزی نامزد اصلاح طلبان را پیش بینی کرده بودند ولی در نهایت محمودرضا ضرغامی با گرایش اصلاح طلب با کسب ۲۰ هزارو ۷۳۷ رای باید در مرحله دوم با حبیب الله کشت زر که به صورت مستقل وارد میدان شد با کسب ۱۵ هزار و ۷۴۴ رای رقابت کند.

در این دوره نماینده اصلاح طلب و فعلی بهبهان که در لیست اصلاح طلبان نیز قرار نگرفته بود با کسب چهار هزار و ۲۵۶ رای در رده بسیار نازل هشتم قرار گرفت و بسیار دور از انتظار عمل کرد.

با پایان یافتن شمارش آرا، هیچ یک از نامزدها حدنصاب لازم برای ورود به مجلس را کسب نکرد و رقابت انتخابات در حوزه مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا به دور دوم رسید. رقابت بسیار خوبی در بین نامزدها انتخاباتی صورت گرفت و مردم با حضور خود در انتخابات این رقابت را بهتر کرده بود ولی در نهایت هیچ نامزدی در انتخابات موفق به حضور مستقیم در مجلس از این حوزه انتخابیه نشد.

با پایان شمارش آرا، از مجموع ۱۰۶ هزار و ۶۳۶ رای ماخوذه، علی عسگر ظاهری با ۲۵ هزار و ۴۶۶ رای و علیرضا ورناصری قندعلی با ۲۳ هزار و ۳۶۷ رای به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کردند. ورناصری نامزد مورد حمایت اصولگرایان است.

با پایان شمارش آرا در حوزه انتخابیه ماهشهر، امیدیه، بندرامام خمینی و هندیجان، هیچ یک از نامزدها موفق به کسب آرای لازم برای حضور در مجلس نشدند و رقابت به دور دوم کشیده شد. با پایان شمارش آرا از مجموع ۱۷۰ هزار و ۶۰۰ رای ماخوذه، حبیب آقاجری ۲۹ هزار و ۱۰ رای و علی گلمرادی ۲۸ هزار و ۶۸۷ رای به دست آوردند و باید رقابت خود را در دور دوم انتخابات ادامه دهند.

حبیب آقاجری نماینده فعلی ماهشهر در مجلس، نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان به شمار می رود و علی گلمرادی شهرداری سابق بندرامام خمینی و ماهشهر به صورت مستقل وارد انتخابات شده بود ولی برای مرحله دوم اصلاح طلبان به صورت رسمی از وی حمایت کرده اند و نام گلمرادی را در لیست امید قرار داده اند.

فهرست نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در استان خوزستان
ردیف حوزه انتخابیه نام نامزد گرایش سیاسی قراگیری در لیست تغییرات احتمالی
۱ اهواز سید شریف حسینی مستقل اصولگرا اصولگرا
۲ اهواز شبیب جویجری اصولگرا اصولگرا اصولگرا
۳ اهواز شکرخدا موسوی اصولگرا اصولگرا اصولگرا
۴ اهواز همایون یوسفی اصلاح طلب اصلاح طلب اصلاح طلب
۵ اهواز علی ساری اصلاح طلب اصلاح طلب اصلاح طلب
۶ اهواز جواد الباجی اصلاح طلب اصلاح طلب اصلاح طلب
۷ آبادان سید محمد مولوی مستقل مستقل مستقل
۸ آبادان غلامرضا شرفی اصولگرا
۹ ایذه و باغملک سید هادی طباطبایی اصولگرا اصولگرا

اصلاح طلبان

اصولگرا
۱۰ ایذه و باغملک هدایت الله خادمی مستقل مستقل مستقل
۱۱ مسجدسلیمان علیرضا ورناصری قندعلی اصولگرا اصولگرا اصولگرا
۱۲ مسجدسلیمان علی عسگر ظاهری مستقل اصلاح طلب اصلاح طلب
۱۳ بهبهان محمودرضا ضرغامی اصلاح طلب اصلاح طلب اصلاح طلب
۱۴ بهبهان حبیب الله کشت زر مستقل مستقل مستقل
۱۵ ماهشهر حبیب آغاجری اصولگرا اصولگرا اصولگرا
۱۶ ماهشهر علی گلمرادی مستقل اصلاح طلب اصلاح طلب

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.