به هیچ وجه مزارع را آتش نزنید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: این اقدام فاجعه‌ای در بحث حاصلخیزی خاک است و موجودات زنده مفید خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر بافت خاک نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشاورزان خواست تا به هیچ وجه مزارع خود را پس از برداشت آتش نزنند.

محمد قاسمی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: چندین سال است که اقداماتی را در خصوص موضوع آتش زدن مزارع انجام می‌دهیم و خوشبختانه با توجه خاص کشاورزان، تقریبا دیگر شاهد این رویداد نبودیم، به صورتیکه فقط ۵ درصد مزارع گندم پس از برداشت، آتش زده می‌شود.

وی افزود: آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط زیست می‌گذارد و مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‌ای از میکرو ارگانیزم‌های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک می‌کند.

قاسمی نژاد با بیان اینکه آتش سوزی مزارع پس از برداشت، نابودی مواد آلی خاک را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: این اقدام فاجعه‌ای در بحث حاصلخیزی خاک است و موجودات زنده مفید خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر بافت خاک نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد.

وی عنوان کرد: برنامه کشاورزی حفاظتی و پایدار شامل مدیریت بقایای خاک، مدیریت عوامل زیان رسان، مدیریت حاصلخیزی خاک و مدیریت خاک‌ورزی که به عنوان یک پکیج تعریف شده است، مشکل آتش زدن مزارع را حل می‌کند و بر اساس این برنامه پس از برداشت مزارع، حداقل ۳۰ درصد کاه و کلش باید در مزارع باقی بماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این برنامه موجب حفظ رطوبت و افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از تبخیر شدید و بهبود مواد آلی خاک خواهد شد.

قاسمی نژاد بیان کرد: ما خاک‌ورزی حفاظتی را توصیه می‌کنیم و دیگر نیازی نیست که با گاوآهن زمین شخم سنگین زده و زمین برگردانده شود که خوشبختانه تمام کشاورزان استان دیگر با مزایا و محاسن خاک‌ورزی حفاظتی آشنا هستند.

وی کاهش تردد ماشین آلات در درون خاک، صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت و رعایت تاریخ کشت را از مزایای خاک‌ورزی حفاظتی دانست و گفت: با خاک‌ورزی حفاظتی می‌توان بلافاصله پس از برداشت، کشت جدید را انجام داد.

قاسمی نژاد ادامه داد: بنابراین به کشاورزان توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه مزارع خود را پس از برداشت آتش نزنند و در این راستا می‌توانند به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند تا هم توضیحات بیشتری در این زمینه دریافت کنند و هم با راهکارهای بیشتری آشنا شوند.

سوزاندن مزارع پس از برداشت پیامدهای ناگواری دارد

همچنین ژاله کریمی نژاد، مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا با انتقاد از سوزاندن کاه و کلش مزارع پس از برداشت اظهار کرد: متاسفانه همه ساله در زمان برداشت مزارع غلات از جمله گندم، برخی از کشاورزان ندانسته کاه و کلش باقیمانده را برای سهولت کشت بعد، به آتش می‌کشند.

وی به بهانه دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاک افزود: با سوزاندن کاه و کلش مزارع ضمن از دست رفتن بقایا به عنوان یک ثروت، موجودات مفید و ذره بینی خاک نابود می‌شوند، ماده آلی می‌سوزد، خاک فقیر می‌گردد، ساختمان آن تخریب و بسیاری پیامدهای منفی و ناگوار دیگر در محیط زیست ایجاد می‌شود.

کریمی نژاد تصریح کرد: بنابراین چگونه می‌توان از خاک سوخته، عملکرد مطلوب، بهره وری بالای آب، پایداری در تولید محصولات از جمله استراتژیک‌ها و …. را انتظار داشت؟!

وی با اشاره به اینکه کشاورزان نباید کاه و کلش مزارع خود را پس از برداشت آتش بزنند، تاکید کرد: باید در این مقطع حساس هر کدام از ما یک رسانه باشیم، معایب و پیامدهای ناگوار این اقدام نادرست را به همه کشاورزان اطلاع رسانی کنیم تا حفظ منابع خدادادی آب و خاک بخوبی انجام شود. با این کار نسل‌های آینده را از این موهبت پروردگار برخوردار کرده و ضمن سرفرازی مرز و بوم خود، توانسته‌ایم در راستای توسعه پایدار قدمی موثر برداریم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.