استاندار خوزستان:کسانی که هنوز نگاه‌شان به ۱۴۰۰ سال پیش است در کهنگی مانده‌اند / بی‌خودی با تعاملات دنیا کل‌کل نکنیم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت تعامل فرهنگی گفت: تعامل در همه مسایل وجود دارد. کسانی که هنوز نگاه‌شان به ۱۴۰۰ سال پیش است در کهنگی مانده‌اند و به خاطر نداشتن تعامل بسته هستند. مثل همین گروه‌های تکفیری.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان ـ عبدالحسن مقتدایی در نشست هفته فرهنگی استان خوزستان در تهران که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد با بیان این که هر فرهنگی  که قوی‌تر است ماندگارتر نیز هست توضیح داد: اگر با موضوعی در مسایل فرهنگی مواجه شدیم که مبنای عقلی و علمی دارد باید آن را بپذیریم همان طور که در دین ما بر عقلی بودن مسایل تأکید شده است.

مقتدایی تصریح کرد: به روز بودن ناشی از تراوشات فکری آدم‌ها است. این به روز بودن در رفتار نیز نمود پیدا می‌کند. بنابراین بی‌خودی با تعاملات دنیا کَل‌کَل نکنیم.

او اضافه کرد: نکته مهم دیگر درباره شناخت است. شناختی که افراد در منطقه خوزستان دارند از خودشان دارند و با شناختی که از بیرون نسبت خوزستان دارند متفاوت است چون برداشت‌های بیرون از ما چیز دیگری است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: در هفته فرهنگ باید محورهای متفاوتی در برنامه قرار بگیرد. یعنی محورهایی مانند فرهنگ و هنرمندان، فرهنگ و تاریخ، فرهنگ و صنعت، فرهنگ و اقوام، فرهنگ و دفاع مقدس و… بررسی شوند. این محورها باید مدنظر قرار گیرند.

وی از هفته فرهنگی به عنوان فرصت یاد کرد و گفت: هفته فرهنگی مانند نمایشگاهی است که همه در آن خود را عرضه می‌کنند البته در این نمایشگاه بعضی استان‌ها ناشناخته هستند و خواهش می‌کنند که به آن‌ها غرفه‌ای داده شود اما بعضی‌ها مثل برند می‌مانند و از آن‌ها درخواست می‌شود که به نمایشگاه بیایند.

مقتدایی یادآوری کرد: ما در تعامل ملی در بخش فرهنگی ضرر کرده‌ایم. تاریخ مثل پدر و مادر آدم است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. شاید جغرافیا را بتوانند تغیر دهند اما تاریخ را کسی نمی‌تواند از ما بگیرد. کسی نمی‌تواند بگوید کوروش یا سلمان‌ فارسی متعلق به ما نیست. یکی از اشکالات بریدگی فرهنگی همین است.

وی تاکید کرد: بی‌هویتی که اکنون بین نسل جوان احساس می‌شود به خاطر حذف افراد در برهه خاصی از زمان است. اگر اسم همه استاندارهای خوزستان را در جایی بنویسند ولی اسم عبدالحسن مقتدایی نباشد بعداً این سؤال پیش می‌آید که این برهه از زمان مربوط به چه کسی بوده است؟ به طور کلی بخش بد و تلخ تاریخ باید برای ما عبرت باشد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: این فرصت برای استان ما بسیار مناسب است و دوسویه محسوب می‌شود. از یک سو برای تهرانی‌ها زیرا یک هفته با تاریخ خوزستان خوب آشنا می‌کنند و از سوی دیگر ما خوشحالیم از این که در آن جا خودمان را عرضه کنیم.

او گفت: ‌دبیرخانه‌ای برای هفته فرهنگی ایجاد می‌کنیم و اعضای آن هر سه معاونت استانداری خوزستان هستند. از لحاظ نیرو و مباحث مادی مشکلی نداریم. همچنین فضای رسانه‌ای باید پررنگ شود. در تهران با توجه به این که این هفته فرهنگی قبلاً برای استان‌های دیگر انجام شده بهتر است که تجربه‌ها و نقاط قوت و ضعف را در اختیار ما قرار دهند.

در ادامه ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو شورای شهر تهران، اظهار کرد: با توجه به تاریخ چند هزار ساله تمدن خوزستان وقت آن فرارسیده تا هفته فرهنگی آن در تهران برگزار شود.

او با بیان این که استان خوزستان ظرفیت‌های فراوانی دارد توضیح داد: با توجه به گستردگی ظرفیت‌های استان خوزستان به چندین هفته فرهنگی نیاز است تا بخش‌های مختلف آن را معرفی کنیم زیرا تاریخ آن چندین هزار ساله است و شرق و غرب و شمال و جنوب استان هر کدام ظرفیت‌های زیاد و متفاوتی دارند.

شجاع‌پوریان افزود: انتظار ما این است همه مدیران استانی ظرفیت‌های خودشان را معرفی کنند و باید طرح موضوع شود چون سال ۹۵ قرار است رویداد بزرگی در خوزستان برگزار شود و امیدواریم که همه به آن کمک کنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: بر این کار فضایی در برج میلاد تدارک دیده شده و بسته به ظرفیت و موضوع برنامه‌ها فضا و امکانات در اختیار هنرمندان خوزستانی قرار داده می‌شود. دبیرخانه هفته فرهنگی در تهران در خانه مشاهیر مستقر است. همچنین آقای مسجد‌جامعی بسیار بر معرفی مکتب جنوب خوزستان تاکید دارد.

در پایان این نشست مهرداد شریف‌مخمل‌زاده، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار خوزستان، هم  گفت: استان خوزستان توانمندی‌های بسیاری دارد. مهم این است که ما بتوانیم با برنامه‌ریزی خوب و جدی ظرفیت‌های استان را ارایه دهیم.

وی افزود: دبیرخانه‌ای به ریاست فرج‌الله خبیر تشکیل داده‌ایم و در آن دبیرخانه کمیته‌های مربوطه مشخص می‌شوند و بر اساس کمیته‌ها سعی می‌کنیم جلسات را در کوتاه‌ترین زمان برگزار کنیم.

به گزارش ایسنای خوزستان، هر ساله هفته فرهنگی شهرستان‌ها در برج میلاد تهران با هدف معرفی توانمندی‌های و ظرفیت‌های استان‌ها و معرفی فرهنگ و هنر و تاریخ آن‌ها برگزار می‌شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.