خوزستان آب اضافی ندارد/ هنوز به آورد نرمال نرسیده‌ایم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که هنوز بیش از ۷ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن استان خالی هستند، تاکید کرد که استان آب اضافی ندارد.

هوشنگ حسونی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، ظرفیت کل مخازن سدهای استان را ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب برشمرد و اظهار کرد: با وجود بارندگی‌ها و سیلاب اخیر تمام مخازن استان هنوز هم پر نشده‌اند.

وی افزود: آورد سدهای کرخه، کارون و مارون تاکنون ۱۴ میلیارد و ۷۳۷ میلیون مترمکعب است که در مجموع این آوردها معادل ۸۷ درصد سال‌های نرمال و آورد حوضه کارون معادل ۸۱ درصد سال‌های نرمال است.

حسونی زاده تصریح کرد: آورد حوضه سد دز معادل ۱۰۰ درصد سال‌های نرمال، آورد سد کرخه ۹۰ درصد سال‌های نرمال و آورد رودخانه مارون نیز ۵۷ درصد سال‌های نرمال است.

وی با بیان اینکه هنوز به آورد نرمال نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: ظرفیت کل مخازن استان هنوز پر نشده است و استان خوزستان به دلیل بالا بودن ظرفیت‌ها به منابع آبی بیش از این نیاز دارد.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: حجم ورودی سیلاب اخیر در حوضه کرخه به علت خشکسالی ۱۰ ساله کرخه و ظرفیت ذخیره سازی موجود سد، در این حوضه ذخیره کردیم و نگذاشتیم تا وارد دشت آزادگان شود و مناطق پایین دست را تخریب کند.

حسونی زاده با بیان این‌که سیل نباید به عنوان یک رویداد منفی تلقی شود در خصوص ورود بخشی از حجم آب سیلاب اخیر به دریاها اظهار کرد: دریا هم در این زمینه حق و حقوقی دارد و اگر از ورود سیلاب به دریاها جلوگیری کنیم ممکن است کیفیت آب رودخانه کاهش و دچار آلودگی شود.

وی در خصوص ورود بخشی از سیلاب به تالاب شادگان گفت: در رودخانه جراحی سیلابی با دبی ۱۷۰۰ مترمکعب در ثانیه را وارد تالاب شادگان کردیم و دبی سیلاب رودخانه جراحی ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه بود که بخشی از آن با دبی ۱۷۰۰ مترمکعب در ثانیه وارد تالاب شادگان و بخشی از آن با دبی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه به رودخانه برگشت.

حسونی زاده عنوان کرد: در حوضه رودخانه کرخه نیز حجمی از آب با دبی ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه را فقط برای ورود به تالاب هورالعظیم رهاسازی می‌کنیم تا بتوانیم تا حدی اوضاع را از نظر ریزگردها کنترل کنیم.

وی در خصوص پیشگیری از بروز تبعات این چنینی در هنگام جاری شدن سیلاب بیان کرد: عدم تجاوز به حریم رودخانه‌ها و حفظ آن و عدم ساخت و ساز در این حریم‌ها، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین اعتبارت لازم برای لایروبی رودخانه‌ها باید در نظرگرفته و سیل‌بندها باید سریعتر تکمیل و اعتبارات کافی تأمین شود.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان همچنین بر دقیق تر و کامل شدن سیستم‌های هشدار و ابزارهای هواشناسی در زمان بروز چنین حوادثی تأکید کرد و گفت: باید تجهیزات و ابزارهای پیشرفته تری را جایگزین کنیم. وضعیت کنونی ایده‌آل نیست پس برای اطلاع رسانی‌های بهتر و بیشتر باید ابزارهای بهتری را استفاده کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.