تولید میگو در خوزستان نصف می شود!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اتحادیه میگوپروران خوزستان با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۴۸ تن میگو در استان تولید شد، گفت: اگر هرچه سریعتر تأمین نقدینگی و حمایت‌های لازم صورت نگیرد، ظرفیت تولید به نصف میزان فعلی خواهد رسید.

محمد معلم در گفت‌وگو ایسنا، اظهار کرد: اکنون پرورش دهندگان میگو باید در حال آماده سازی مزارع و بستر تولید میگو برای سال زراعی جدید باشند اما اعتبارات جاری برای تولید هنوز پرداخت نشده است و اکثر میگوپروران در وضعیت مالی بسیار سختی قرار دارند به صورتیکه برخی از پرورش دهندگان از ادامه تولید منصرف شدند.

وی با تاکید بر لزوم پرداخت تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان میگو افزود: تسهیلاتی که بانک‌های استان با بهره بالا پرداخت می‌کنند، برای بخش تولید مقرون به صرفه نیست و امکان رقابت با کشورها را از تولیدکنندگان می‌گیرد و عمدتاً موجب ضرر و زبان آن‌ها می‌شود.

معلم با بیان اینکه تولیدکنندگان انتظار دارند که تسهیلات بخش تولید در کشور نیز مانند سایر کشورهای دیگر با نرخ بهره پایین پرداخت شوند، خاطرنشان کرد: لایروبی کانال‌های آبرسان به علت عدم تامین اعتبارات هنوز انجام نشده است و کانال‌های آبرسان پر از گل و لای و رطوبت هستند و ادامه تولید میگو با این وضعیت قطعا با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

وی عنوان کرد: متولی عملیات لایروبی کانال‌ها سازمان شیلات است و اعتبار آن ۴۰۰ میلیون پیش بینی شد که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأیید نشد. همچنین با وجود بند ۲ ماده ۲۱ قانون حفاظت از منابع آب مبنی بر معافیت پرداخت بهای آب برای تکثیر و پرورش ماهی و میگو در آب‌های داخلی با شوری بیشتر از ۱۰ گرم بر لیتر، بهای آب با این میزان شوری توسط اداره منابع آب جنوب از تولیدکنندگان اخذ می‌شود.

رئیس اتحادیه میگوپروران خوزستان افزود: این اداره به پلمپ پمپ‌های آب ما اقدام می‌کند و حتی برخی از قطعات موتورپمپ‌ها را ضبط می‌کند و عملاً جلوی تولید را می‌گیرد. با وجود بررسی‌هایی که از سوی سازمان شیلات در این زمینه صورت گرفت و تاکید فرماندار آبادان بر موضوع معافیت ما از پرداخت بهای آب، اداره منابع آب جنوب هنوز تولیدکنندگان را مکلف به پرداخت بهای آب می‌کند.

معلم بیان کرد: اداره منابع آب جنوب اعلام کرده است که در صورت عدم پرداخت بهای آب اقدام به پلمپ موتور پمپ‌ها می‌کند و در برخی مزارع قطعاتی از پمپ را ضبط یا به طور کامل پلمپ کرده است و با توجه به اینکه الزامات و نیازهای هر بخش تولیدی کاملاً مشخصا است، قطعا با نرسیدن آب به مزارع پرورش میگو روندکار مختل می‌شود.

وی با تاکید بر رسیدن به موقع آب به مزارع پرورش میگو گفت: باید نیازهای تولید شناسایی و برای تامین و رفع آن‌ها برنامه ریزی شود و اکنون به دلیل مشکلات اخیر زمان زیادی را از دست داده‌ایم و باید هر چه زودتر موانع رفع شود.

معلم اظهار کرد: اگر لایروبی کانال‌های آبرسان و تامین نقدینگی هر چه سریعتر انجام شود، می‌توانیم ظرفیت تولید میگو را به ۲۰۰۰ تن افزایش دهیم. اکنون از میان ۱۰۷ مزرعه پرورش میگو تنها ۳۲ مزرعه فعالیت می‌کنند که در صورت حمایت‌های لازم و رفع موانع قادر خواهیم بود در سال آتی ۴۰ مزرعه را فعال کنیم و با ادامه روند حمایت‌ها و رفع موانع می‌توان در درازمدت بقیه مزارع را نیز فعال کرد که اشتغالزایی قابل ملاحظه‌ای در این صورت ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ستاد میگو که در گذشته به ریاست استاندار جهت رفع موانع و بررسی مشکلات تولید میگو تشکیل می‌شد، تصریح کرد: این ستاد حدود ۴ مرتبه در سال جلساتی را برگزار می‌کرد و درخواست تولیدکنندگان این است که اکنون نیز این ستاد تشکیل شود تا موانع بخش میگو در استان رفع شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.