مدیرعامل سد کرخه: وزارت نیرو مانع برداشت غیرقانونی آب شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرعامل سد کرخه گفت: وزارت نیرو باید تکلیف برداشت غیرمجاز آب را مشخص و مانع برداشت غیرقانونی شود.

فریدون صالحی‌فرد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه سیل اخیر در استان خوزستان بی‌سابقه بود، اظهار کرد: یکی از تکالیف ذاتی مدیریت سد کرخه مهار و کنترل سیلاب تا حد امکان است.

وی در ادامه تصریح کرد: تحلیل‌های کارشناسی در مورد سیلاب نشان می‌دهد که اگر سیلاب وارد مناطق و زمین‌های کشاورزی پایین دست می‌شد به مراتب خسارات بیشتری بر زمین‌های اطراف سد وارد می‌کرد.

مدیرعامل سد کرخه با بیان اینکه در این‌دوره کمتر از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب رها‌سازی شد گفت: در سیل اخیر ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد نگهداری کردیم که در مجموع حجم آب سد کرخه اکنون به ۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون متر مکعب رسیده است.

صالحی خاطرنشان کرد: با بارندگی‌های صورت گرفته نگرانی تأمین آب کشاورزی در پائین دست در درازمدت منتفی شده است.

وی با بیان اینکه سد کرخه طبق آمار حدود ۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را از خطر سیلاب نجات داد، بیان کرد: برای چندمین‌بار است که سد کرخه نجات‌بخش زندگی مردم ساکن اطراف آن می‌شود.

صالحی عنوان کرد: روند بهبود هور‌العظیم و برگشت به حالت اولیه با توجه به حجم آب رها شده در آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر محدودیت‌های زیادی را برای هور رقم زد و سبب شد حتی حق‌آبه آن برداشته و بر سهم واقعی آن غلبه شود.

صالحی با اشاره به نگهداری آب در پشت سد سیمره اظهار کرد: تبادل آب بین مناطق سردسیر و گرمسیر به نفع ذخایر آب ما است، زیرا تبخیر آب در حوزه سیمره که در منطقه سردسیر قرار دارد کمتر از حوزه کرخه است.

وی با تکذیب اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به زمین‌های کشاورزی اطراف سد سیمره گفت: سد سیمره شبکه‌های کشاورزی نداشته و فاقد سد تنظیمی بوده و بیشتر برای اهداف انرژی ساخته شده است.

صالحی تاکید کرد: اگر برای نواحی اطراف سد سیمره، آبی اختصاص داده شده احتمالاً به‌صورت غیر مجاز صورت گرفته و غیر قانونی است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو باید تکلیف این کانون‌ها را مشخص و مانع برداشت غیر قانونی آب شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.