رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد: افزایش مبتلایان به دیابت در خوزستان/ پیشگیری نیازمند اصلاح الگوی زندگی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روند شیوع دیابت در جهان، کشور و خوزستان رو به افزایش است.

دکتر اسماعیل ایدنی یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سلامت در سرسرای اداری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: دیابت علت بسیاری از ناتوانی ها و مرگ و میرها است و شیوع آن در استان در افراد بالای ۴۵ سال از ۱۵ به ۲۰ درصد رسیده است.
وی افزود: این موضوع نشان می دهد متاسفانه کنترل مناسبی بر عوامل ایجادکننده دیابت وجود نداشته است که باید روش ها و راهکارهای مناسبی در این زمینه انجام شود.
ایدنی ادامه داد: مهمترین روش برای کنترل بیماری دیابت اصلاح الگوی زندگی است و باید فرهنگ سازی مناسبی در راستای اصلاح روش های زندگی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در زمان حاضر بیماری های غیرواگیر از جمله قلبی، عروقی، سرطان ها و دیابت خطرات اصلی نظام سلامت هستند و بیشترین عمر از دست رفته بیماران به علت این بیماری ها است.
وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت گفت: امروز شایع ترین علت نارسایی کلیه ، دیابت است و پیش بینی می شود از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ میزان دیالیزی های کشور ۲٫۵ برابر شود.
ایدنی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰، ۲۰ هزار بیمار دیالیزی داشتیم که طبق پیش بینی در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در صورت بروز این مشکل نیاز به پیوند، دستگاه دیالیز، نیروی متخصص و فوق تخصص و جراح نیز بیشتر می شود پس در صورت در صورت کنترل دیابت، میزان نارسایی کلیه کنترل می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است گفت: اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار بسیار مهم است و ما نیازمند مشارکت مردم هستیم و سیاست گذاران و مدیران ارشد استان باید در پشتیبانی از برنامه های سلامت همکاری کنند.
ایدنی اضافه کرد: نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقای سلامت غیر قابل انکاراست و در افزایش سواد سلامت و ارتقای فرهنگ عمومی نقش مهمی دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر تناسب بین چالش ها و موفقیت ها در نظام سلامت اظهار کرد: نگاه انتقادی در هر جامعه ای به رشد آن کمک می کند اما دستاوردهای آن هم باید به خوبی منعکس شود.
وی در خصوص وضعیت سیلاب در برخی شهرهای خوزستان گفت: این وضعیت، شیوع بیماری های عفونی و اسهالی را افزایش می دهد و اگر مشارکت مدیران ارشد وجود نداشته باشد با تهدیدات ویژه ای مواجه خواهیم شد.
ایدنی خاطرنشان کرد: سلامت یک مساله فرابخشی است و تمامی سیاستگذاری ها در حوزه های کلان و جزیی باید سلامت محور باشند و در تصمیم گیری ها، پیوست های سلامت در نظر گرفته شود.
هفته ملی سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار غلبه بر دیابت نامگذاری شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.