استاندارخوزستان تهدید کرد: مرزشلمچه را ازمجموعه استان خارج می‌کنیم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان تهدید کرد اگر دستگاه «ایکس ری» در مرز شلمچه تا مدت زمان تعیین شده نصب نشود، اجازه عبور کامیون ها از این مرز داده نمی شود.

به گزارش مهر، ظهر امروز جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست استاندار خوزستان در سالن جلسات اداره کل بندر و دریانوری خرمشهر برگزار شد.

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان، قدرت الله دهقان معاون سیاسی انتظامی استاندار خوزستان، ولی اله حیاتی فرماندار ویژه خرمشهر، محمد رضا جعفری ناظر گمرکات، عبدالله نظر پور فرمانده مرزبانی استان، صدیقی مدیر کل پایانه های خوزستان، و برخی مسئولان شهری و استانی نیز در این جلسه شرکت داشتند.

استاندار خوزستان در این جلسه با تاکید بر لزوم تامین امنیت در مرزها، تهیه دستگاه های «ایکس ری» را یک الزام خواد و گفت: دستگاه ها مرتبط باید از لحاظ فنی حداقل زمان لازم برای اجرای مناقصه، ارزیابی فنی، نصب و عملیاتی شدن را اعلام کنند.

عبدالحسن مقتدایی تعیین این زمان را از مصوبات لازم اجرای این کمیسیون خواند و در ادامه اظهار کرد: بعد از پایان مدت زمانی تعیین شده، موضوع را در جلسه شورای تامین استان مطرح کرده و به تمام دستگاه های ذیربط ابلاغ می شود که اگر دستگاه های ایکس ری(XR) در مرز شلمچه نصب نشده باشد، خودروهای حامل بار به این سمت هدایت نشوند و ما این مرز را از مجموعه استانی خارج می کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه هزینه های تهیه دستگاه های ایکس ری از محل درآمدهای استانی نخواهد بود، توضیح داد: مرزها و پایانه ها مقوله های ملی هستند و خدمات ملی که ارائه می کنیم باید از محل درآمدهای ملی تهیه شود.

وی اظهار کرد: هیچ بخشی از این هزینه از استان نخواهد بود هزینه دیگری نداریم که صرف امور اقتصادی کنیم و از هزینه دیگر همچون مدارس داخل چادر خرج مقاصد اقتصادی نخواهد شد.

مقتدایی در ادامه با اشاره به وضعیت امنیتی حاکم در عراق عنوان کرد: بخش عمده امنیت کالاهای وارداتی در آن سوی مرزها هزینه می شود و هزینه های انجام شده به مراتب بیشتر از هزینه های مورد نیاز برای تهیه تجهیزات در این سوی مرز است.

وی صیانت از امنیت سازمان های متمول و پول ساز را نیز یک ضرورت دانست و تامین نیازهای نرم افزاری، سخت افزاری، تجهیزات و نظارت و همچنین توجه به شرایط خاص منطقه را لازمه صیانت از سازمان ها و افراد درون این سازمان ها دانست.

استاندار خوزستان در ادامه با یادآوری شرایط خاص حاکم بر مناطق آزاد اظهار کرد: در امور مرتبط با حفظ امنیت ملی از جمله ورود مواد مخدر و سلاح با جدیت بیشتر برخورد خواهد شد چرا که شرایط منطقه احتیاط بیشتر را می طلبد.

مقتدایی همچنین بر لزوم توجه به وضعیت مرزنشینان به عنوان مرزداران بدون سلاح و مجموعه فعال در بدنه اقتصادی تاکید کرد.

حذف مشکل خرید ایکس ری با لغو تحریم ها

ناظر گمرکات خوزستان نیز در این جلسه به تجهیز دو مرز  شلمچه و چذابه به دستگاه های ایکس ری اشاره و عنوان کرد: در مرز چذابه دو دستگاه ایکس ری چمدانی فراهم و فعال شده در شلمچه نیز دو دستگاه فعال وجود دارد که پس از پیگری یک دستگاه دیگر از آستارا به این مرز ارسال شد که ما خواستار حداقل دو دستگاه دیگر بودیم.

محمدرضا جعفری افزود: در خصوص دستگاه ایکس ری کامیونی نیز پیگیری هایی از سوی سازمان  منطقه آزاد اروند با گمرکات کل کشور انجام شده و مراحل مناقصه نیز انجام شده است.

ناظر گمرکات خوزستان تحریم ها عاملی برای تهیه نکردن این دستگاه طرف این مدت بر شمرد و توضیح داد: ایرادی که از لحاظ فنی در راستای تهیه این دستگاه ها بوده امکان تهیه تنها از کشور چین بود که این مشکل رفع شده است.

وی افزود: با توجه به رفع مشکلات و با انجام پیگیری ها از سوی استان و ستاد مرکزی این دستگاه حداقل برای خرمشهر و شلمچه فراهم می شود.

دستگاه های ایکس ری مرزها قدیمی است

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان نیز در این جلسه دستگاه های ایکس ری موجود در دو مرز شلمچه و چذابه را قدیمی خواند و گفت: دستگاه های ایکس ری چمدانی، دستگاه های قدیمی و حجیمی هستند که زیبنده دو مرز شلمچه و چذابه نیست.

مسعود صدیقی اظهار کرد: نیاز است از دستگاه های مدرن و پیشرفته ای استفاده شود.

وی از ایجاد مسیر ورود کامیون های عراقی در مرز شلمچه خبر داد و توضیح داد: با جدا سازی سالن مسافری از تجاری دروازه جدید ایجاد کردیم که امکان عبور کامیون های عراقی فراهم شود.

صدیقی اجرای عملیات تجاری از داخل پایانه مرزی را نیازمند هماهنگی با دستگاه هایی مستقر مرز دانست.

حسین چراغی کوتیانی نماینده سازمان منطقه آزاد اروند در این جلسه از پایان روند پیش از مناقصه دو دستگاه ایکس ری مسافری و یک دستگاه ایکس ری کامیونی با مبلغ ۷۴ میلیارد و ۴۳ میلیون تومان و انجام این مناقصه در هفته آینده خبر داد.

فرمانده مرزبانی استان نیز از طولانی شدن روند تهیه دستگاه های ایکس ری ابراز گلایمندی کرد و همچنین خواستار ایجاد مدیریت واحد در مرز شلمچه و تعیین تکلیف پاسگاه پست کنترلی هنگ مرزی در این مرز شد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.