چهارخطه‌کردن جاده های استان در دستورکار/ خوزستان رتبه اول سوانح و تلفات جاده ای را داشته است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: خوزستان در ۵ سال گذشته همواره آماری کاهشی از نظر سوانح و تلفات جاده ای داشته است و در این زمینه رتبه اول را در کشور دارد. آمار فوتی های‌ناشی از این حوادث سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ کاهش ۱۶درصدی داشته است که این آمار در میان استان های کشور بی نظیر است،اما جاده های این استان همچنان شاهد تصادف هایی مرگبار هستند. سرهنگ «قاسم قدرتی» رئیس پلیس راه خوزستان  ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به زیرساخت های راه های خوزستان به ویژه مسیرهای دو طرفه و محورهای پرخطر‌می‌گوید: نیاز است که به زیرساخت های راه های استان به ویژه مسیرهای دوطرفه توجه بیشتری شود. وی در ادامه می افزاید: مسیرهای هفتکل- باغملک، اهواز- هفتکل، باغملک- دهدز، بهبهان- رامهرمز- گچساران، رامشیر- ماهشهر، هندیجان- ماهشهر که بخشی از آن مانده است، دزفول به شوشتر و مسیر اهواز- ملاثانی- مسجدسلیمان از محورهای خطرناک و حادثه پذیری هستند که بیشترین حجم حوادث جاده ای خوزستان را از آن خود کرده اند که باید دو بانده شوند. قدرتی ادامه می دهد: غالب سوانحی که در این محورها صورت می گیرد، تصادف های شاخ به شاخ یا در اصطلاح فنی رخ به رخ است که لازم است توجه ویژه به این مسیرها شود.

جاده هایی که باید ۴بانده شوند
معاون ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان هم مهمان همشهری خوزستان شد تا به تشریح آخرین اقدامات در این حوزه بپردازد. «مراد مهری» در این زمینه می گوید: در استان جاده های دو طرفه یا دو خطه بسیاری داریم که باید چهارخطه شوند. ۱۱ کیلومتر از محور اهواز به ایذه و دهدز در محدوده سه راهی غیزانیه به سمت هفتکل در حال ساخت است و مصمم هستیم تا اردیبهشت ۹۵ این ۱۱ کیلومتر به بهره برداری برسد.
عملیات اجرایی ۱۰ کیلومتر دیگر ادامه‌این راه به سمت سه راهی غیزانیه فروردین یا اردیبهشت آغاز می‌شود.وی ادامه می دهد: این یکی از محورهای مهم ارتباطی خوزستان و استان های هم جوار مثل چهارمحال و بختیاری است. در محدوده باغملک به سمت ایذه از باغملک تا قلعه طوق به مساحت ۱۰ کیلومتر عملیات چهارخطه‌کردن تمام شده و یک محدوده ۵/۲ کیلومتری در گردنه باغملک باقی مانده که عملیات آن در حال انجام است‌. در ادامه نیز از سمت باغملک به سمت ایذه تا محدوده روستای بارانگرد که ۱۰ کیلومتر است در حال تعریض دو خطه به چهارخطه هستیم.
مهری می افزاید: عملیات چهارخطه کردن محور اهواز به رامشیر از چند سال پیش آغاز شده که از اهواز تا سه راهی رامهرمز چهارخطه است. از این سه راهی به سمت رامشیر در سال های گذشته ۵ کیلومتر چهارخطه شد و چهارخطه کردن ۵ کیلومتر دیگر در حال انجام است که طبق پیشرفت هایی که داشته است، تا اردیبهشت ۹۵ به بهره برداری خواهد رسید.
در صورت تخصیص اعتبار چهارخطه کردن ادامه این مسیر‌تا رامشیر انجام خواهد شد.‌همچنین ۵ کیلومتر از سه راهی سرانجام به سمت امیدیه ‌ چهارخطه شده است و مطالعات ۶ کیلومتراز ادامه این مسیر به سمت امیدیه انجام و نقشه های آن تهیه شده که در فروردین یا اردیبهشت مراحل انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار را سپری خواهد کرد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
این مسئول می گوید: در محور سوسنگرد به سمت بُستان و چذابه در سال گذشته حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر چهارخطه شد که در صورت تخصیص اعتبار، واریانتی ۱۷ کیلومتری در ابتدای مسیر بُستان به سمت مرز چذابه در برنامه داریم تا به عنوان باند دوم عملیات اجرایی آن آغاز شود.
مهری در ادامه می گوید: در محور هندیجان به سمت ماهشهر، از هندیجان تا پُل که ۳۰ کیلومتر است در سال های گذشته ۱۰ کیلومتر آن چهارخطه شده و عملیات چهارخطه کردن ۸ کیلومتر دیگر آن به تازگی تمام شده است و ادامه این مسیر نیز تا اردیبهشت انجام خواهد شد. برای چهارخطه کردن ۴۰ کیلومتر از سمت ماهشهر به سمت هندیجان نیز، ۵ کیلومتر روبه‌روی شهرک مدرس چهارخطه شده و در برنامه است که در ۶ ماه نخست امسال‌چهارخطه کردن آن به پایان برسد.نبود اعتبار کافی
این مسئول می افزاید: در محور دزفول به شوشتر که طول آن ۴۷ کیلومتر است‌ در سال های گذشته بین ۲۲ تا ۲۳ کیلومتر آن چهارخطه شده است که مقادیری از آن به ویژه از سمت دزفول در محدوده پُل کُهنَک باقی مانده است ؛ این محدوده یک قطعه ۱۰ کیلومتری است و در‌جلساتی که با پیمانکار پروژه داشته‌ایم، متاسفانه اعتبار آنچنانی برای تکمیل این طرح وجود ندارد، ولی از پیمانکار قول مساعد گرفته ایم که در خرداد این ۱۰ کیلومتر را به ما تحویل دهد.
در مسیر ملاثانی به سمت مسجد سلیمان، قسمت هایی در سال های گذشته چهارخطه شده اند و چهارخطه کردن قسمت هایی دیگر در حال انجام است. از سه راهی شوشتر به سمت روستای آبگاه ۳ تا ۴ کیلومتر در حال تعریض پُل ها هستیم که پس از انجام این کار، ادامه عملیات انجام خواهد شد.
۳ پیچ از سه راهی نفت سفید تا روستای آب گُنجی قبل از ملاثانی به سمت سه راهی گاوسوار به طول ۶ کیلومتر وجود دارد که باند دوم برای این ۳ پیچ ساخته خواهد شد و سعی بر این است در این محدوده‌ جاده چهارخطه شود.
مهری می گوید: طرحی دیگر که داریم میان بُر مسجد سلیمان از سه راهی نفت سفید به سمت ابتدای این شهرستان (سه راهی دانشگاه) است که واریانتی جدید به طول ۲۸ کیلومتر بود و چهارخطه کردن آن در برنامه است. از طریق وزارتخانه پیگیر این پروژه و تامین منابع مالی آن هستیم تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

میزان تخصیص اعتبارات
معاون ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی ادامه می دهد: در مجموع اعتباراتی که در سال ۹۴ از همه منابع به ما داده شد‌ ۲۳ درصد تخصیص داشتیم. ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده برای پروژه‌های در حال اجرای این سال بود که قریب به ۴۰ میلیارد تومان آن به دست ما رسید.
وی می افزاید: البته بخشی از این پروژه ها پروژه‌های نفتی بوده و خالص اعتبار نیز جذب شده است. طرح‌های ملی و استانی خوزستان در حوزه راه ۲۴۰ میلیارد تومان بود که ۴۰ میلیارد آن معادل ۲۳ درصد تخصیص داده شد.

میلاد گلداری/*
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.