از زخمی شدن دختر ۱۰ ساله فرماندار مسجدسلیمان تا کشته شدن یک جوان ۳۰ ساله؛ “تیرهایی که مصیبت می شوند!”

عصر جنوب – asrejonoob.ir: تیراندازی در مجالس عروسی و عزا و همچنین جشنواره های نوروزی فرهنگ غلطی ست که به یک درد فرهنگی تبدیل شده است. وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده این گونه دستمایه اشتباهات شود.

در یکی از این مراسم ها طی روزهای گذشته دختر ۱۰ ساله فرماندار مسجدسلیمان و یکی از بستگان ایشان بر اثر تیراندازی مجروح شدند. همچنین امروز با کشته شدن جوانی ۳۰ ساله در مسجدسلیمان یک مراسم عروسی به عزا تبدیل شد.
این سنت، همه ساله تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد. هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین بزرگان طوایف و مسئولین شهرستان برگزار شده است ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم که علاوه بر فرهنگ سازی توسظ متولیان این امر، برخورد جدی مسئولین قضایی و انتظامی شهرستان را نیز می طلبد.
انبوه تفنگ های مختلف و گاهاً مجوز دار با فشنگ های واقعی جنگی و شکاری آن هم در دست نوجوانان و جوانانی که سرشار از هیجان هستند، زنگ خطری است که گاهی اوج شادی خانوارهای عروس و داماد را به ماتم و عزا تبدیل می کند. در گذشته دور به سبب وجود جامعه عشیره ای و قبیله ای، تفنگ همواره جزو لاینفک این نوع زندگی بود و وسیله ای برای دفاع از جان و مال و ناموس افراد به شمار می رفت .  اما امروزه این وسیله دفاعی به موضوعی خطر آفرین به خصوص در جشن ها، مراسمات عروسی و عزاداری تبدیل شده و هر چند مدت یک بار حوادث ناگواری را رقم می زند.
برخورد جدی با متخلفان
در همین رابطه سال گذشته فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان گفته بود: استفاده از سلاح های گرم و اقدام به تیراندازی در مراسم عروسی و عزا از نظر قانون جرم تلقی می شود. متاسفانه عدم معرفی مجرم در مراسمی که با تیراندازی حوادث ناگواری در آنها رخ داده یکی از مشکلاتی است که نیروی انتظامی در خصوص این گونه پرونده ها با آن مواجه است.
وی با بیان اینکه در پرونده هایی با این مضمون غالبا به دلیل آشنا بودن هر دو طرف فرد مجرم شناسایی نمی شود و بسیاری از شاهدان نیز اظهارات خود را به درستی مطرح نمی کنند، افزود: در صورت بروز حادثه در چنین مواردی با فرد خاطی بر اساس نص صریح قانون برخورد می شود و گاها زمانی که حادثه ای در اثر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا رخ دهد برای فرد مجرم حکم هایی همچون قصاص، پرداخت دیه و زندان در نظر گرفته می شود.
برداشت اشتباه
همچنین سرهنگ سید رحمان موسوی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان در مصاحبه ای گفته است که بیشتر حوادث تیراندازی در خوزستان در مراسم‌‌ عروسی و عزای روستا‌ها و حاشیه برخی شهرهای این استان اتفاق می‌افتد. انجام این عمل متاسفانه بر اساس یک برداشت اشتباه است که برخی آن را اقدامی فرهنگی و سنتی می‌دانند؛ در صورتی که تیراندازی به‌ویژه در مجالس عروسی، سنتی حسنه نیست و مغایر با سنت‌های حسنه عشایر و قبایل‌ خوزستان است. وی می‌افزاید: با این وجود شاهد هستیم که با عنوان باور این سنت و فرهنگ غلط‌این حوادث در حال رخ دادن است. البته بزرگان قبایل و عشایر خوزستان افرادی فهیمند و مخالف این باور غلط هستند و در نشست‌هایی تعاملی که با آنها داشته‌ایم، تیراندازان در مجالس را افرادی قانون گریز می داند، که باید طرد شوند.
یک معضل فرهنگی
در همین رابطه حجت الااسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان تیراندازی در مجالس را یک معضل فرهنگی عنوان کرد و گفت: امیدواریم که با کار رسانه ها و نخبگان این معضل فرهنگی در این شهرستان از بین برود. وی از دستگاه قضایی و انتظامی خواست با این معضل برخورد جدی داشته باشند.
تیراندازی در مراسم عزار و عروسی جرم است
همچنین فرمانده نیروی انتظامی مسجدسلیمان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: استفاده از سلاح های گرم و اقدام به تیراندازی در جشن های عروسی و عزا و دیگر مراسمات از نظر قانون جرم تلقی می شود.
سرهنگ حسینی افزود: در چنین مواردی با فرد خاطی بر اساس نص صریح قانون برخورد می شود وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد فکر می کنند چون مجوز داشتن سلاح را دارند می توانند در مراسمات مختلف عزا و شادی نیز از آن استفاده کنند در حالی که استفاده از سلاح برای کسانی که دارای مجوز هستند فقط در زمان های خاص با مجوز رسمی از محیط زیست برای شکار است…
لزوم اجرای درست قانون
محمدرضا مکوندی از فعالین اجتماعی استان نیز در این خصوص می گوید: برخی اوقات وضع یک قانون موجب بروز مشکلات متعدد بعدی برای جامعه می گردد در حالی که به ظاهر یه صلاح و صرفه جامعه است.
وی ادامه داد: یکی ازهمین نمونه قوانین قانون جمع آوری سلاح غیرمجاز و صدور مجوز است که عملا به یک قانون تشویقی برای افراد دارنده سلاح غیرمجاز و نیزخرید اسلحه های غیرقانونی بسیار ارزان به امید اعلام مجدد جمع آوری سلاح و صدور مجوز و افزایش چند برابری قیمت سلاح است مخصوصا در خوزستان که سلاح های مختلف خارجی به قیمت ارزان و غیرمجاز بفروش می رسد.
مکوندی در پایان گفت: بهتر است قانونگذاران با ارزیابی نتایج زیان بار قانون فعلی اقدام به وضع قانونی کنند که اسلحه های غیرمجاز توسط دارندگان ظرف مدت زمانی مشخص تحویل و بعد از آن دارندگان سلاح غیرمجاز با مجازات از جمله جریمه نقدی سنگین مواجه شوند و به افرادی که سلاح غیرقانونی نگهداری می کنند به هیچ وجه مجوز تعلق نگیرد.
به گزارش شوشان ، به هرحال برداشت نادرست از آداب ، رسوم و سنت های تاریخی پسندیده در میان اقوام مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که باید با همکاری و همفکری تمامی افراد جامعه اجازه ندهیم این سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکانمان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.