اهواز را هر چه بتکانی باز خاک دارد/

عصر جنوب – asrejonoob.ir: آنجا ایران، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز است؛ روزهای آخر اسفند، شور و شوق نوروز، خانه‌تکانی، هوای بهاری، شکوفه‌ها، آسمان آبی. اینجا ایران، اهواز است؛ روزهای آخر اسفند. باز گرد و خاک و باز مردمی که تلاش می‌کنند در غبار نفس بکشند و تنها فکر کنند که بهار دارد می‌آید.

اسفند است و بوی نوروز باید از هوای خیابان‌ها و ساحل رودخانه به مشام برسد ولی در اهواز چیزی جز خاک نمی‌وزد و ریه‌های اهوازی‌ها به جای هوای بهار، غبار می‌خورد.

اسفند، ماه خانه‌تکانی است ولی اسفند اهواز خاکی است. زیاد طول نمی‌کشد که شیشه‌های شسته و در و دیوارهای تر و تمیز دوباره زیر لایه‌ای از خاک کدر شوند، خاک از آسمان می‌بارد و خانه‌تکانی معنا ندارد.

هر چند اهوازی‌ها به خاک خو گرفته‌اند ولی هر چه باشد حال و هوای عید و خانه‌تکانی را نمی‌توان نداشت. این گونه می‌شود که از یک طرف بشور و بساب و از یک طرف باران خاک.

در این روزها اهوازی‌ها و خوزستانی‌ها به دوباره خانه‌تکانی دچارند؛ شاید نتوان باور کرد ولی باید هر پنج دقیقه یک بار بر سر و روی منزل دستمال کشید و خاک را پاک کرد. با این حال، این طرف و آن طرف پنجره فرق چندانی با هم ندارند، خاک همه جا هست، جلوی چشم اهل خانه خاک نرم نرمک روی سر و روی خانه می‌نشیند و بوی مایع سفیدکننده با عطر گل‌های بهاری و شیشه‌شو با عطر شکوفه‌های خوشبو در بوی خاک و غبار گم می‌شود.

اشتیاق آخرین ماه سال و شستن پرده‌ها و فرش‌ها و گرد گرفتن از شیشه‌ها و آینه‌ها، چند سالی است که در اهواز از نفس افتاده است. “هر چه بشوری فایده ندارد”، این جمله را از هر خانم خانه‌دار اهوازی می‌شود شنید وقتی همه جا را برق انداخته است و ناگهان گرد و غبار از راه می‌رسد و در چند دقیقه همه جا را تسخیر می‌کند.

نوروز، همه جا با پاکیزگی می‌آید و ایرانیان رسم خانه‌تکانی را برای نو شدن و روشنی به جا می‌آورند، ولی در این گوشه جنوب غربی کشور، هر چه گرد بروبی باز خاک می‌بارد. اهواز را هر چه بتکانی خاک از تار و پودش نمی‌رود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.