حیات خورموسی در معرض خطر جدی قرار دارد/ محدوده بندری ماهشهر قطب گردشگری می شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد زیست شناسی گفت: خورموسی که طبیعت آن در هیچ جای دنیا نظیر ندارد می تواند به یک منطقه گردشگری دریایی تبدیل شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،دکتر حسین آخانی سنجانی افزود: خورموسی در محدوده شهرستان بندری ماهشهر در سالهای اخیر با برخی مشکلات زیست محیطی مواجه شده و حیات آن به خطر افتاده است وا باید اقداماتی برای کنترل آلاینده هایی که وارد این پهنه آبی کشور می شود انجام پذیرد.
وی گفت: سودی که صنایع پتروشیمی به دست آمده به قیمت از بین رفتن طبیعت خورموسی است چون سالانه مقادیر زیادی پساب های صنایع پتروشیمی وارد خورموسی می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پساب های صنعتی که بدون تصفیه وارد خورموسی می شود ، آبزیان منطقه را با خطرات جدی روبرو کرده است ، خواستار برخورد سازمان حفاظت محیط زیست با این معضل زیست محیطی شد.
دکتر آخانی سنجانی در ادامه گفت: اگر می خواهیم خورموسی به یک منطقه گردشگری دریایی تبدیل شود ابتدا باید در نحوه فعالیت های صنایع پتروشیمی منطقه اصلاحاتی انجام تا محیط زیست آن حفظ شود.
استاد زیست شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: راه نجات خوزستان و کشور در احیای صنعت گردشگری است و باید دولت توجه ویژه ای به مناطق گردشگری داشته باشد تا بتوان از مواهب طبیعی کشور استفاده و سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان جذب کرد.
وی با ابراز تاسف از افزاینده آلودگی های زیست محیطی خوزستان ناشی از فعالیت های صنعتی و کشاورزی اظهار داشت: علت اصلی توفان های گرد و غبار در خوزستان ، ناشی از دست بردن غیراصولی در طبیعت و ساخت سدهای متعدد در مسیر رودخانه های استان است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تالاب شادگان در وضعیت خطرناک زیست محیطی قرار دارد ، افزود : ورودی آب به این تالاب به شدت کاهش یافته و ساکنان اطراف و داخل این تالاب را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
آخانی سنجانی در ادامه خواستار تامین حق آبه تالاب های شادگان و هورالعظیم با هدف جلوگیری از برخاستن ریزگردها و تشدید آلودگی های زیست محیطی در استان خوزستان شد.
وی گفت: چنانچه اقدام عاجلی برای نجات تالاب های خوزستان انجام نشود شاهد مهاجرت گروه های انسانی از اطراف تالاب های خوزستان خواهیم بود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.