رئیس سازمان مدیریت بحران: پدیده گرد و غبار ابر بحران است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان این‌که به دنبال تعامل با سازمان‌های بین‌المللی برای برطرف کردن مشکل ریزگردها هستیم، گفت: باید با اقدامات علمی و فرابخشی کار را دنبال کنیم. استفاده از جوامع محلی و درگیر کردن اقتصاد مردم می‌تواند بسیار اثربخش باشد و باید کار را تحویل جوامع محلی دهیم.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که امروز ۱۲ اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که پدیده گردوغبار ابربحران و حادثه‌ای بزرگ است، اظهار کرد: تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم و به هر دلیل که باشد اکنون دچار تغییر اقلیم شده‌ایم.

وی افزود: دست‌کاری بشر در طبیعت و تولید گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن زمین تا دو درجه سانتیگراد که اتفاق بسیار بزرگی است، نشان از تغییر اقلیم می‌دهد. البته صاحب‌نظران اعتقاد دارند که زمین می‌تواند خود را احیا کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به گرد و غبار یکی از مهمترین پیامد تغییر اقلیم است، تصریح کرد: خشکسالی ممتد و خشکی تالاب‌ها از جمله نتایج تغییر اقلیم است که اثرات و پیامدهای آن بر محیط زیست، میزان و زمان بارش مشاهده می‌شود. فرونشست زمین و بالا رفتن درجه HC آب، از جمله پیامدهای تغییر اقلیم است.

نجار ادامه داد: گردوغبار که از پیامدهای تغییر اقلیم است منشأ داخلی و خارجی دارد و خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشترین خسارت را از این پدیده متحمل شدند. اقتصاد و سلامت مردم از گردوغبار متضرر شده است. تاکنون مشخص نشده مشکلات تنفسی در اهواز ناشی از چه عاملی است. ممکن است که این ریزگردها یکی از عوامل این مشکل تنگی نفس باشد.

وی با بیان این‌که گردوغبار پدیده‌ای طاقت‌فرسا است، گفت: از مردم خوزستان که با صبوری و همکاری این سختی و مشقت را مانند دوران دفاع مقدس تحمل می‌کنند، باید قدردانی کرد. البته باید راه حل کوتاه‌مدت برای برطرف کردن این پدیده در نظر گرفت و تمام امکانات را برای برطرف کردن این پدیده قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به این‌که طرح جامع مقابله با ریزگردها در حال تدوین است، عنوان کرد: یکی از منشأهای داخلی ریزگردها هورالعظیم است که به دلیل فعالیت‌های نفتی بخش زیادی از آن خشک شده است که اکنون تلاش شده این تالاب آبگیری شود. دولت علی‌رغم مشکلات مالی اهتمام جدی به موضوع ریزگردها دارد که امیدواریم با رفع تحریم‌ها امکان توجه بیشتر نیز فراهم شود.

نجار در خصوص منشأ خارحی ریزگردها بیان کرد: عمده منشاء خارجی ریزگردها در عراق است که بخش عمده‌ای از این کشور در اختیار داعش است و اولویت دولت عراق نیز حل مسئله ریزگردها نیست. همچنین عربستان نیز از کانون‌های منشأ ریزگردها است که به دلیل مشکلات سیاسی امکان توجه به این موضوع وجود ندارد.

وی با بیان این‌که به دنبال تعامل با سازمان‌های بین‌المللی برای برطرف کردن مشکل ریزگردها هستیم، اظهار کرد: باید با اقدامات علمی و فرابخشی کار را دنبال کنیم و قطعا نتایج بهتری خواهیم داشت. استفاده از جوامع محلی و درگیر کردن اقتصاد مردم می‌تواند بسیار اثربخش باشد و باید کار را تحویل جوامع محلی دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران با قدردانی از برگزاری کنفرانس گردوغبار گفت: کار نباید مقطعی باشد و فراموش شود. این کنفرانس می‌تواند با خروجی خود اثرگذار باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.