مقتدایی: نفت اکنون تهدیدی برای خوزستان به شمار می‌رود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با بیان اینکه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی استراتژی مدیریتی استان است، گفت: در این راستا تنها باید چند مورد محدودی تفویض اختیار به استان صورت گیرد تا بدون یک ریال وابستگی به درآمدهای نفتی استان را به مراتب بهتر از شرایط فعلی اداره کرد.

عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که امروز، ۱۱ اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در یک سال و نیم گذشته درخواست خود را مبنی بر تفویض اختیار ارسال کرده‌ایم که با آن موافقت شد تا این طرح در استان به صورت پایلوت اجرا شود اما نمی‌دانیم چرا اعمال نمی‌شود.

وی افزود: ما حاضر هستیم تا ۵۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی خوزستان قطع شود اما در ازای آن مجوزی مبنی بر واگذاری اختیار برای ما صادر شود تا بتوانیم از محل درآمدهای خود به هر میزان که بخواهیم هزینه کنیم و با توجه به اینکه فرهنگ خوزستان نفتی است و استان از ظرفیت نفتی بالایی برخودار است، به اعتقاد من می‌شود تنها با تفویض اختیار بدون ریالی وابستگی به درآمدهای نفتی استان را اداره کرد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: اگر استقلال درآمد داشته باشیم، می‌توانیم شرایط را در استان ارتقا دهیم و با شرایط کنونی نیز حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سطح استان محقق شده است و حتی بدون وارد شدن کوچکترین فشاری ۳۷۵ میلیارد تومان مازاد درآمد داشته‌ایم و با توجه به اینکه بانک‌ها اساسا همکاری با ما ندارند، تفویض اختیارات می‌تواند مسایل را حل کند.

استاندار خوزستان رتبه استان را از لحاظ سپرده گذاری مردم در بانک‌ها در جایگاه سوم کشور دانست و عنوان کرد: با این وجود از لحاظ پرداخت تسهیلات بانکی در جایگاه ۳۱ کشور قرار داریم و این موضوع حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: خوزستان استانی است که با ثابت ماندن مساحت جغرافیایی، بعد از انقلاب با افزایش جمعیت رو به رو شد و در این مدت با فرصتها و تهدیدات زیادی مواجه بوده است که بسیاری از این تهدیدها مانند همرزی ‌با عراق به فرصت تبدیل شد و برخی فرصت‌ها مانند کشاورزی که اکنون محیط زیست را نابود کرده است، کاملا به تهدید تغییر یافت.

مقتدایی گفت: همچنین قدرت مدیریت در خوزستان قبل از انقلاب به عنوان فرصتی تلقی می‌شد اما اکنون با جزیره‌ای شدن، بسیاری از سازمان‌ها نابود و سیستم مدیریت آن‌ها تضعیف شده است و نفت نیز اکنون تهدید برای خوزستان به شمار می‌رود زیرا مشاغل و سرمایه گذاری در این بخش ملی است اما سهم استان از نفت کاملا محدود است.

وی بیان کرد: بسیاری از استان‌ها قبل از انقلاب تفکیک و به دو یا سه استان تبدیل شدند و روند حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه خود را بدون مشکلی طی کردند اما خوزستان با وجود ظرفیت‌های بسیار از پیشرفت و توسعه باز ماند و با وقوع پیروزی انقلاب اسلامی تمام استان‌های محروم در اولویت قرار گرفتند اما در خوزستان فقر توزیع شد.

مقتدایی اظهار کرد: در انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس تمام مردم ایران با جانفشانی خود سهیم هستند اما خوزستان درگیر جنگ بود و جنگ تمام امکانات استان را از بین برد و بعد از جنگ نیز برای توسعه استان روی مخروبه‌ها و زیرساخت های تخریب‌شده سازه‌هایی احداث شد که اکنون آثار آن نظیر سیستم فاضلاب نامطلوب مشهود است.

وی تصریح کرد: با وجود ۸ سال عقب افتادگی استان در زمان دفاع مقدس، کشور تصمیم به توسعه ملی گرفت و ۵ کشت و صنعت نیشکر را در استان راه‌اندازی کرد که این مراکز با اشتغالزایی برای چندین هزار نفر کل محیط زیست را نابود کردند و این یعنی ۱۶ سال عقب ماندگی از پیشرفت و توسعه کشور.

مقتدایی عنوان کرد: فرهنگ تعلق خاطر در کشور در زمان ۸ سال دفاع مقدس موجب پیروزی ما شد که اکنون می‌بینیم که خوزستان تمام قومیت‌ها اعم از کرد، لر، بختیاری و ترک و عرب را در خود جای داده و از این نظر ملی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود اما باید در ماده ۱۸۰،  فکری برای عقب افتادگی ۲۲ ساله استان کرد.

وی بیان کرد: با راه اندازی بندر شادگان توانستیم آمار بزهکاری را در این شهرستان ۲۳ درصد کاهش دهیم انتظار ما این است تا با نگاه ویژه به خوزستان بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

همچنین در ادامه این جلسه امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار کرد: علیرغم نفتی بودن استان و درصد بالای تولیدات نفتی کشور در خوزستان با تفویض اختیارات محدودی می‌توان وابستگی را به درآمدهای نفتی در خوزستان قطع کرد تا شرایط نسبت به شرایط فعلی ارتقا یابد.

وی افزود: بنابراین انتظار داریم تا در راستای تاکید بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در عمل حمایت‌های لازم انجام و این فرصت به خوزستان داده شود تا به صورت پایلوت اختیارات لازمه به آن تفویض شود تا بتواند اقدامات خود را پیش ببرد.

حاجتی عنوان کرد: تنها استانی که در تمام حوزه‌ها موفق به تحقق تمام درآمدهای مصوب خود شده و علاوه بر آن مازاد درآمد قابل توجهی را نسبت به سایر استان‌ها کسب کرده، خوزستان است که با کمترین فشاری این اقدام انجام شد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.