تخلفات روز انتخابات خوزستان از زبان دبیر هیأت بازرسی انتخابات استان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دبیر هیأت بازرسی انتخابات خوزستان با اشاره به آمار تخلفات صورت گرفته و گزارشات بازرسان از حوزه‌های انتخابیه و شعب اخذ رأی در استان گفت: به‌طور کلی وضعیت روند انتخابات در همه شهرستان‌ها تحت کنترل بوده و مسئله حادی که منجر به اخلال کلی در امر انتخابات شود، اتفاق نیافتاده است.

سید لطف‌‌الله هاشمی با تشریح روند اقدامات انجام‌شده در هیأت بازرسی انتخابات استان، اظهار کرد: هیأت بازرسی با هدف احراز حداکثر اطمینان از عملکرد انتخابات وظایفی را بر عهده داشته است.

وی کنترل جریان انتخابات در سطح استان، حصول اطمینان از انجام صحیح، دقیق و به‌موقع وظایف قانونی توسط عوامل اجرایی انتخابات، ارائه گزارش‌های به‌موقع از تخلفات احتمالی در اجرای صحیح مفاد قانون انتخابات و تذکر به عوامل اجرایی در صورت مشاهده موارد نقض یا تخلف از قوانین و مقررات را از وظایف اصلی هیأت بازرسی انتخابات برشمرد.

دبیر هیأت بازرسی انتخابات خوزستان با بیان این‌که به این منظور در هر شهرستان سه نفر به‌عنوان اعضای هیأت بازرسی انتخابات آن شهرستان معرفی شدند، تصریح کرد: هیأت بازرسی هر شهرستان نیز به ازای هر شعبه اخذ رأی یک بازرس تعیین کرد که کار هر بازرس قبل از آغاز زمان رسمی رأی‌گیری شروع شد و تا پایان شمارش آراء ادامه یافت.

هاشمی افزود: به ازای هر ۱۰ تا ۲۰ بازرس یک سربازرس تعیین و معرفی شد که در مناطق صعب‌‌العبور به ازای هر ۱۰ بازرس یک سربازرس و در مرکز استان نیز به ازای هر منطقه شهرداری یک سربازرس ارشد انتخاب و آموزش‌های لازم در خصوص فرایند اخذ رأی و تخلفات احتمالی به بازرسان و سربازرسان ارائه شد.

وی با بیان این‌که در مجموع ۲ هزار و ۹۹۶ بازرس، ، ۲۴۹ سربازرس و ۸ سربازرس ارشد در استان فرآیند بازرسی انتخابات را تحت کنترل داشتند، خاطرنشان کرد: همچنین چهار جلسه آموزشی و تبادل‌نظر به‌صورت حضوری و ویدئوکنفرانس با هیأت‌های بازرسی شهرستان‌ها برگزار و در این جلسات هماهنگی‌های لازم انجام و آموزش‌های مورد نیاز به هیأت‌ها ارائه شد.

دبیر هیأت بازرسی انتخابات خوزستان تصریح کرد: امسال برای اولین‌بار به‌منظور تقویت و اثربخشی شبکه بازرسی انتخابات در اجرای دقیق‌تر قوانین و مقررات، از سامانه هوشمند بازرسی انتخابات (سهبا) استفاده شد که این سامانه شامل سه بخش مجزا برای رصد، اعلام و دریافت نظرات، گزارشات و تخلفات احتمالی از سوی مردم، نامزدهای انتخاباتی و بازرسان است.

هاشمی با بیان این‌که جزء اول این سامانه با عنوان “هر شهروند یک بازرس” به ارتباط مستقیم مردم با سامانه جهت دریافت گزارش‌های مردمی از نحوه برگزاری انتخابات از طربق سیستم پیامکی اختصاص داشت، افزود: برای هر شهرستان یک شماره پیامکی و در مجموع برای ۲۷ شهرستان استان، ۲۷ شماره اعلام شد. همچنین به هیأت‌های شهرستانی گفته شد که این شماره‌ها اعلان عمومی شود تا اگر هر کسی تخلفی را مشاهده کند بتواند از طریق پیامک آن را گزارش دهد. پیامک‌های دریافتی سپس توسط هیأت‌ها مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: جزء دوم این سامانه به ارتباط مستقیم با نامزدهای انتخاباتی با رویکرد تضمین حقوق نامزدها اختصاص یافت و در این بخش نظرات و گزارشات نامزدهای انتخاباتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات از طریق پیامک دریافت می‌شد. گزارشات دریافتی نیز بررسی شد و اگر قابلیت رسیدگی داشت، مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت.

دبیر هیأت بازرسی انتخابات خوزستان ادامه داد: جزء سوم این سامانه با رویکرد نظارت آنلاین بر عملکرد بازرسان و پیشگیری از وقوع تخلفات در روند برگزاری انتخابات، گزارشات بازرسان را دریافت می‌کرد که این برای نخستین‌بار کار بازرسی با استفاده از سامانه الکترونیکی انجام شد. البته جزء سوم این سامانه تنها در شهرستان بهبهان و به‌صورت پایلوت عملیاتی شد.

هاشمی همچنین از تقدیر و تشکر وزارت کشور از فعالیت‌ها و تلاش‌های هیأت بازرسی خوزستان خبر داد و آن را بیانگر حسن عملکرد هیأت بازرسی استان دانست و گفت: مواردی که گزارش آن از طریق سامانه دریافت شد، در ارتباط با فرمانداری‌ها به‌عنوان رئیس هیات اجرایی هر شهرستان، گوشزد و تذکرات لازم داده شد.

وی با اشاره به آمار تخلفات صورت گرفته و گزارشات بازرسان از حوزه‌های انتخابیه و شعب اخذ رأی در استان اظهار داشت: به‌طور کلی اوضاع در همه شهرستان‌ها تحت کنترل بوده و مسأله خاصی که منجر به اخلال کلی در امر انتخابات شود نیز با پیش‌بینی‌های لازم و پیشگیری‌های به‌موقع اتفاق نیافتاده است.

دبیر هیأت بازرسی انتخابات خوزستان افزود: البته در بعضی شهرها درگیری‌های مختصری ایجاد شد که با تدابیر مسئولان محلی تحت کنترل درآمد؛ به‌طور مثال در یکی از شعب اخذ رأی شهرستان اندیمشک، پیش از ظهر روز انتخابات یک صندوق رأی با درگیری ربوده شد. این صندوق به‌طور طبیعی ابطال می‌شود، البته آراء کمی در حدود ۵۰ تا ۶۰ رأی در آن وجود داشت و تأثیری بر روند انتخابات ندارد.

هاشمی در خصوص تخلفات مستند دیگر گفت: تبلیغ به نفع یا علیه کاندیداها از عمده تخلفات در روز انتخابات بوده است که تا حد امکان با تذکر برطرف می‌شد؛ همچنین یک مورد دستگیری بابت خرید و فروش آراء در آغاجاری اتفاق افتاد. در درگیری‌های اتفاق‌افتاده نیز تعدادی از افراد که مرتکب تخلف و یا موجب اغتشاش شدند، بازداشت شدند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.