چهارمین بسته خبری- انتخاباتی خوزستان؛ از سفر صادق زیبا کلام به خوزستان و تائید صلاحیت های جدید تا نقش جناب خان در انتخابات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در شهر که قدم بزنی ، بخصوص در خیابانهای مرکز شهر ، تفاوت فضا با روزهای قبل از شروع تبلیغات به عینه قابل مشاهده است و افرادی را می بینی که تراکت ها و بروشور های تبلیغاتی کاندیداها را به دست مردم می دهند و توزیع این اقلام تبلیغاتی، رقابتی نانوشته را بین توزیع کنان ستادهای مختلف ایجاد کرده است .رقابتی که ریشه در رقابتی بزرگتر برای رسیدن کاندیداها به جایگاه هایی رفیع دارد.
سارا ممبینی؛ تحلیل گران سیاسی معتقدند در هنگامه‌ای که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با ردصلاحیت نامزدهایشان روبرو شدند و برای تکمیل لیست‌هایشان در پی کاندیدا بودند، طیف دیگر با انبوه کاندیداها روبرو بود، که همین خود معضلی برای وحدت به شمار آمد . حال باید دید که نتیجه ی این فرآیند ها چه سرنوشتی را برای مردم رقم خواهد زد. چهارمین روز تبلیغات در خوزستان را بر اساس شنیده ها و گفت و گو هایی که انجام داده ایم، دوره می کنیم.
* رئیس دوره ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان در گفت و گویی کوتاه از حضور صادق زیبا کلام در اهواز خبر داد. سید جابر موسوی بیان کرد: روز ۴ شنبه زیبا کلام مهمان اصلاح طلبان خوزستان است و به چند شهرستان نیز سفر می کند.
 * علی عماد ،کاندیدای رد صلاحیت مجلس دهم ، ستاد خود را در اختیار ستاد ائتلاف اصلاح خوزستان قرار داد . طی روزهای گذشته خیلی از کاندیداهای رد صلاحیت شده طی پیام هایی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان خوزستان حمایت کرده اند .
 * رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان تاکید کرد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری فقط به احمدی شاهرودی رای می دهیم . محمد کیانوش راد گفت: متاسفانه شایعات مختلفی در خصوص حمایت از افراد دیگر پخش شده است که صحت ندارد.
 *برنامه ی امروز دکتر شمس الله بهمئی ، اختصاص به بازدید از روستاهای نیمه ی غربی رامهرمز داشت . بازدید کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان، از حوزه ی انتخابیه ی رامهرمز و رامشیر،با استقبال روستاییان مواجه شد و روستاییان از وی به سبب اقداماتش در حوزه های توسعه ی روستاها ، گازرسانی ، تامین روشنایی ،تحت پوشش بیمه قرار دادن کشت دیم کشاورزان و رفع اراضی موقوفه که سالها بلاتکلیف مانده بود، تشکر کردند.
 * عباس حیصمی کاندیدای رد صلاحیت شده ی اصلاح طلب خوزستان در پیامی آغاز دهه ی فاطمیه را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: شایسته است که کاندیداها هواداران خود را نسبت به ضرورت رعایت این مناسبت توجیه کنند .
 * امروز روابط عمومی ستاد انتخاباتی جواد کاظم نسب الباجی با طرح سوالی در شبکه های مجازی در خصوص زنان ، خبر ساز شد .در این سوال از کاندیداهای فعلی حوزه ی انتخابیه ی اهواز ، باوی ، حمیدیه و کارون خواسته شده است در صورت پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ،برنامه های خود برای زنان را اعلام کنند.
 * احمدی شاهرودی ، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در خوزستان در دیدار با تعدادی از سران اصلاحات گفته است به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کردم ولی از حمایت گروه های اصلاح طلب نیز تشکر می کنم .
 * رئیس دوره ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان از چاپ و توزیع پوسترها و بنرهای کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان خبر داد. سید جابر موسوی گفت که این اقلام تبلیغاتی جهت توزیع در اختیار ستادهای کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان قرار می گیرد.
 * رئیس شورای سیات گذاری اصلاح طلبان خوزستان در خصوص حمایت اصلاح طلبان از محمد رضا ضرغامی در حوزه ی انتخابیه ی بهبهان پیامی صادر کرد. کیانوش راد در این پیام آورده است: راهداری و آقای شریعتی هر دو از دوستان خوب ما هستند و خدمات آنها نیز غیر قابل انکار است . اما رای شورای اصلاح طلبان خوزستان آقای ضرغامی است.
 *عصر امروز نشست اعضا و هوادارن حزب اعتماد ملی خوزستان با دکتر علی ساری ، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان برگزار شد و ساری در این نشست به بیان دیدگاه های خود پرداخت .
 * انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی طی بیانیه های جداگانه ای با تاکید بر لزوم شرکت مردم در انتخابات از لیست نامزدهای پیشنهادی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان حمایت کردند.
 * انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز اخیرا میزگردی را با حضور دکتر مسعود صفایی ‌مقدم، دکتر مرتضی افقه و جهانمیر پیش ‌بین از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار کردند که سخنان متنوع و متعددی در رابطه با انتخابات مطرح شد. در این میزگرد ، پیش‌بین گفته است که صدا و سیما تریبون عده خاصی از مردم نیست و باید متعلق به همه ملت باشد.
 *حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شاخه خوزستان در حمایت از لیست نامزدهای پیشنهادی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بیانیه ای صادر کرده است. در این بیانیه آمده است: از فداکاری نامزدهای تایید صلاحیت شده ای که به نفع نامزدهای پیشنهادی شورای اصلاح طلبان کناره گیری نموده اند و نیز از خیزش دوباره ی نامزدهای رد صلاحیت شده ای که به یاری یاران خود برخاسته اند، تقدیر و سپاس گزاری می نماید.
 * انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، همه مردم ایران به ویژه مردم شریف استان خوزستان را به شرکت در انتخابات فرا خواند. در بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز آمده است: بدین وسیله این انجمن، حمایت خود را از لیست داوطلبین شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان خوزستان اعلام می دارد.
 *موج انصرافی ها در سومین روز تبلیغات هنوز ادامه دارد و دو نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه های انتخابیه خرمشهر و مینو شهر و اندیمشک انصراف خود را اعلام کردند. با این انصرافی ها ، تعداد انصرافی های خوزستان به بالای ۴۵ نفر رسید.
 * چهره عروسکی طناز آبادانی نیز در سومین روز ، وارد میدان تبلیغاتی انتخابات شد و برخی کاندیداها در شهرهای مختلف با رونمایی از “جناب خان” در ستادهای انتخاباتی شان به دنبال جذب رای و جلب نظر مردم در تجمعات ستادی برآمدند.
 *در کنار موج انصرافی ها ، خبرهایی از تایید صلاحیت برخی کاندیداهای مجلس خوزستان که تاکنون صلاحیت شان احراز نشده در صدر اخبار قرار گرفت. از قرار معلوم ، در حوزه انتخابیه بهبهان ، یک نفر تایید صلاحیت شد.
 * طبق آمار رسمی منتشر شده در سایت استانداری خوزستان ، روز شنبه ۱۳ نفر و یکشنبه پنج نفر از نامزدهای مجلس دهم در خوزستان از شرکت در رقابت انتخاباتی انصراف داده اند که با این تعداد تاکنون ۴۵ نفر از نامزدهای خوزستانی از حضور در رقابت های مجلس شورای اسلامی منصرف شدند.
 *حضور و فعالیت قشر دانشگاهی خوزستان در انتخابات این دوره چمشگیر است. یکشنبه نیز جمعی از دانشجویان طرفدار نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلبان در محل ستاد یک نامزد انتخاباتی مجلس خبرگان خوزستان گرد هم آمدند و از وی حمایت کردند. در این گردهمایی سه نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی حوزه اهواز عضو حزب ائتلاف اصلاح طلبان حضور داشتند.
 *پاره کردن پوستر و بنرهای یک کاندیدای مجلس اهواز در دستور کار ستاد رقیب قرار گرفته و هر شب پوسترها و بنرهای این کاندیدا پاره می شود. در همین زمینه رییس ستاد انتخاباتی این کاندیدا گفته است که رعایت اخلاق در تبلیغات بسیار مهم است و رفتارهای نادرست ستاد تبلیغات برخی نامزدها موجب بد جلوه دادن آن نامزد می شود.
 *شایعاتی مبنی بر افزوده شدن تعداد کاندیدای خبرگان خوزستان شنیده شده که با توضیح سریع و صریح رییس ستاد انتخابات خوزستان مواجه شد. در این زمینه اخیرا خبیر گفته است تا زمانی که موردی به صورت رسمی از وزارت کشور به معاونت سیاسی اجتماعی خوزستان ابلاغ نشود، این اطلاعات قابل بیان نیست. وی این را هم گفته است که تاکنون شایعات بسیاری منتشر شده که صحیح از آّب در نیامده است. تاکنون تنها ۷ کاندیدا از خوزستان برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان تایید شده‌اند که برای ۶ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 * مسعود اسدی کاندیدای که از رقابت انتخاباتی خوزستان باز ماند و رد صلاحیت شد ، ضمن حمایت از لیست اصلاح طلبان ، طی بیانیه ای هم از رد صلاحیت خود سخن رانده و هم از تمام خوزستانی ها برای برای حضور پرشور خوزستانی ها در انتخابات ۷ اسفند دعوت کرده است. وی در بیانیه اش چنین نوشته : هر چند ردصلاحیت خودم را عادلانه نمی دانم و قویا درخواست تحویل و انتشار اسناد ردصلاحیت خود توسط شورای محترم نگهبان هستم ولی از آنجا که التزام به قانون را بر خود واجب می دانم به این رای و نظر تمکین می کنم.
 * ” نامزدهای بدون ماسک ” ، یکی دیگر از خبرهای داغ انتخاباتی این روزهای گرد و خاکی خوزستان است. برخی نامزدها از هوای خاک آلود خوزستان بهره برداری کرده و با حضور در بین مردم بدون استفاده از ماسک با آنها ابراز همدردی کردند و گفتند اگر رای بیاورند اولین برنامه کاریشان حل مشکل گرد و خاک فعلی است ! برخی نیز سخنرانیه ای آتشین خود را به نقد مسئولان برای چرائی حل نکردن مشکل گرد و خاک این استان بعد از ۱۲ سال عنوان کردند و گفتند یک نماینده باید پس از رای آوردن این موضوع را حل و فصل نماید.
 *هیجان انتخابات چنان برخی خانواده ها را فراگرفته که همسران نامزدها همه توان و همت خود را به کار گرفته اند تا برای زوج خود تبلیغ و رای جمع کنند. پیش از این نیز برخی کاندیداها در زمان نام نویسی انتخابات مجلس ، همراه با همسرشان به فرمانداری ها مراجعه و عکس انتخاباتی گرفتند تا شاید این حضور مسببی برای رای گردد.
 *شاخص ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی دیدارهای خانگی و نشست های خودمانی همراه با پذیرایی گزارش می شود؛ به گونه ای که اینگونه تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است. نامزدها در مجموع سعی می کنند با رصد اماکن تجمع مردم، با جمعی از طرفداران خود به این محل ها رفته و مباحثه های دو یا چند نفره را به صورت سرپایی با مردم شکل دهند.
 *احزاب و تشکل های سیاسی خوزستان به تبعیت از احزاب مادری کشور، بر فعالیت های خود افزوده اند. روز یک شنبه نیز شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان به منظور آخرین جمع بندی ها و نوع فعالیت تشکیل جلسه داد.
 * یکی از شیوه های تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، حضور مستقیم کاندیداهای خوزستان در فضای واتساپ و تلگرام و پاسخ به سوالات مطرح شده است. امسال انتخابات مجالس شورای اسلامی دهم وخبرگان پنجم در شرایطی برگزار خواهد شد که به نظر می رسد این شبکه اجتماعی نقشی بی بدیل در اطلاع رسانی و ایجاد فضای انتخاباتی در ایران برخوردار است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.